1 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-15 20:27:24)

Mexican Cerveza

Hej  Vet inte om detta ar ratt rubrik att posta under, Men vill inte forstora Portugisens trad helt.


Jag borjar sa smatt med att lagga upp nagra bilder pa ol jag druckit i dag

Pacifico:  Grupo Modelo.4.5% liten beska. ganska liten arom och moderat humlesmak. Mycket ljus lager  med lite rund smak med liten kropp. En god öl att dricka manga av. En klar sommar öl
http://forumbilder.se/images/e29201012230913cb.jpg


Leon: Grupo Modelo. 4.5% En bayersk typ med liten till medel beska. liten angenam arom med moderat humlesmak med lite maltighet men liten kropp. God öl att smutta pa, men  aven dricka manga av. fint rodbrun till fargen.

http://forumbilder.se/images/cc920101224011cb2.jpg


NocheBuena: Cuautemoc Moctezuma. 5,9%  Min favorit. En wiener ol men god beska, tydlig humle smak och arom. Ganska kraftig öI smaken och medelstor kropp. Färgen är samma som Leon kanske lite morkare. NocheBuena bryggs bara till jul varje år. Aven har symboliserar julstjarnan julen, vilken ocksa heter nochebuena.

Noche Buena

The only Christmas beer in Mexico, Noche Buena is a dark, full-bodied premium brew with a strong, distinctive flavor. True beer connoisseurs await its release every year between the months of October and December, when its rich custom-crafted qualities provide the perfect complement to the holiday spirit. Emblazoned with the festive Poinsettia (or Noche Buena) flower, this brand inspires those who enjoy it to give their best during the holidays by delivering the best quality and taste available in a dark beer.
http://forumbilder.se/images/91920101224358d14.jpg



Negra Modelo Ediciòn Especial (Special Edition): Grupo Modelo. 5.3%  En mycket val balanserad wienerol med liten till medium beska. Medium humlesmak med en del rostad malt och en viss humlearom pa slutet. Smaken mellan humle, malt och choklad ar mycket fint avvagd. Denna har medelstor kropp, vilket dom flesta mexicanska ol inte har.

http://forumbilder.se/images/7e920101225124f07.jpg

Negra Modelo: Grupo Modelo. 5.3%  En mycket val balanserad wienerol med liten till medium beska. Medium humlesmak med lite mindre malt an spacial edition. Smaken mellan humle, malt och choklad ar mycket fint avvagd aven i denna. Men bada negra ar mycket lika varandra bade till farg och smak.

http://forumbilder.se/images/4f82010113031ae48.jpg


Indio: Cuautemoc Moctezuma  4.5% Valbalanserad wienerol. Mer ren malt i smaken an i negra modelo. Ingen ton av choklad. Man kanner den rostade malten pa avstand. Valdigt liten beska och svart att urskilja humlen I arom och smak. God och lattdrucken ol som man lika garna som en ljus lager sitter och drar I sig I solen

http://forumbilder.se/images/c992010122541a086.jpg


Modelo Especial: Grupo Modelo 4.5%. Val balanserad lager. Ljus med hyffsad beska och ganska bra humlesmak. Humlesmaken ar godare an Corona extra, annars ganska lik. Denna har lite mer beska, vilket man saknar i coronan. Maligheten ar inte framtradande precis som i alla andra sana har ljusa lager.
Overlag ett bra ol, som ar valdigt laskande. Tar garna 5 stora klunkar fran flaskan i ett svep nar man ar lite svettig!


http://www.egetfoto.se/images/hpim0808a.jpg



Montejo Grupo Modelo (compania cervecera del tropico) 4.5%   Moderat beska men en frisk humlesmak, dock inte jattestor, men ganska intressant smak. Ok arom men ingen direkt maltighet. Aven denna ar en ljus sommar ol, som jag kommer dricka fler av.

http://forumbilder.se/images/6a0201095050Pcb10.jpg


Bohemia Obscura: Cuautemoc Moctezuma 5.5%  En mycket smakfull böhmisk ol. Smakhumlen ar patglig samtidigt som kroppen ar ganska stor. Fin arom och kanon avvagd maltighet i forhallande till humen. En mycket fin ol allt som allt! Rekommenderas varmt!

Dark Bohemia

To satisfy the most demanding palates Bohemia Obscura was developed, containing a dark liquid under the well-known Bohemia brand, which offers a great alternative for the consumer of this type of beer. The metallic tones of the label are maintained, in this case silver, denoting exclusivity and elegance of the Bohemia family.

Bohemia Obscura is a Vienna type beer, with a full body thanks to the mixture of caramel and toasted malts, which brings out is grain character, from where nut and coffee aromas emanate.

http://forumbilder.se/images/1c201095043PMffa0.jpg


Bohemia Clasica: Cuautemoc Moctezuma 5.3% En ljus pilsner. Mycket bra beska helt i min smak. Endel maltighet med mycket humlesmak. Aromhumlen kommer fram riktigt bra med. Den har stor kropp, men funkar bra eftersom beskan finns dar. Faktiskt bryggde jag en ol som jag kallade vikingpilsner, den smakar exakt som denna!
Sa nu vet jag va dom har for humle till den. He he... en klon!
Bland dom ljusa lager olen ar denna bland dom basta utan tvekan!

Bohemia

One of the oldest brands of the company, Bohemia is made especially for beer connoisseurs who appreciate its distinctive and impeccable taste. Its label design and its golden neck and cap, accentuate its aspect of exclusivity, sobriety and elegance. Bohemia has attained the distinction of being considered one of the finest beers in the world and the recognition by the Mexican consumer as the highest quality Mexican beer.

http://forumbilder.se/images/db201095134PM60c3.jpg


Kloster: Cuautemoc Moctezuma 4.5%  En ljus lager, ganska neutral. Snall beska och mattlig humlesmak. Finns en ton av att syre kommit i kontakt med olet. Tror det ar en del av humlesmaken som trader igenom. Ett gott ol, men kanske lite for kraftig kropp for att hinka i sig mycket av. Bor passa utmarkt till mat. Eftersmaken forsvinner ganska omgaende, vilket gor att man sakert oppnar en till omgaende.

http://forumbilder.se/images/cf1201081700Pcfc4.jpg


Sol Brava: Cuautemoc Moctezuma  6.0%  En mycket fin ljus lager med frisk smak. Medel beska och medelstor kropp. Lagom humlesmak, likasa arom. Svart att tro att den ar sa stark som den ar. Mycket lattdrucken och valdigt god. Denna ol ar ett verkligt hantverk! En ol jag garna sett i svenska pubars "stor stark" tapp....

http://forumbilder.se/images/4e201011024AMb444.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Härligt med foton!  Keep it up!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mexican Cerveza

Var tvungen att editera lite eftersom den nya special edition negan inte ar samm som orginalet, vilket jag forst trodde. Men valdigt svart att kanna skillnaden. Sjalv ar jag ingen smakexpert, sa ta detta med en nypa salt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Bra beskrivet.  Märkligt med Negra Modelo special edition - fattar liksom inte vitsen.  Samma färg, samma alkoholhalt, bara skillnad i smaken - det är som att säga att "nu har vi äntligen fått till det, men ni som har vant er vid den gamla kan fortsätta dricka den". 

I normala fall brukar ju ett bryggeris specialare vara starkare, mörkare, ljusare, humligare eller annars annorlunda på något speciellt sätt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

5 Senast ändrad av scaryeyes (2010-01-30 20:33:37)

Sv: Mexican Cerveza

Japp... Tycker jag me. Men jag tror Modelo har nan form av jubileum. Formodligen for att den 16 september ar det 200 ars jubileum for Indipendece. Corona extra finns ocksa som special edition. Men den tycker jag smakar exakt samma som vanlig. Men dom har plastoverdrag med fina motiv pa alla flaskorna. Olika lanskapsmotiv, fran olika delar av mexico.
Fortsatter editera i forsta inlagget om dolika sorterna.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Pal! Nu har du att boka en resa till mexico!
Kommer nagra fler recentioner inom kort! Var och kopte 4 6-packar med olika ol i dag. Men kan ju inte recensera mer an 2 at gangen, for man blir ju full a kan inte skilja pa smakerna.... he he... En bi-effekt man inte kan blunda for.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Borde vara på väg till resebyrån as we speak! 

Ett tips, efter ett antal sex pack är det nog säkrast att gå över till Tequila.  Slam it, sip it, anyway you like.  Få drycker gör mig på så gott humör som Tequila.  Tar nog en just nu, innan jag kilar till sängs.  Salud amigo, todo dia es una fiesta nueva!  Eller som vi säger på portugisiska: a nossa!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mexican Cerveza

He he... Ja har tatt en stor Jimador till maten me!  Sorry, men kan inte spanska annu.... men forsoker lara mej. "Ny fest varje dag"

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

9 Senast ändrad av scaryeyes (2010-01-31 18:35:17)

Sv: Mexican Cerveza

Tror jag maste flika in nagot jag tankt pa ett tag. Angaende industriell lager...Skrapol eller ej. Vilka ljusa lager ar i sa fall skrap?Alla ljusa lager som inte bryggs hemma i koket ar i sa fall skrapol. Alla vanligare ol bryggs industriellt. Tror det snarare ar sa att folk som hellre dricker ale forkastar ljus lager. Nu hojer jag inte pripps bla till skyarna, ej heller budweisser. Inte manga carlsberg heller.
Har man adjunkts i olen i stallet for mer malt, tycker jag det ar skrap ol. Vet att jankarna har det. Sen kan olen vara hur fin som helst, men anvander dom fel humle, smakar olet inte bra i alla fall!

Har smakat och jamfort flera olika morka och ljusa har i mexico nu. Har inte hittat nan som ar riktigt dalig och smaklos. Har inte jamfort vanlig sol annu.
Men 1 sak vet jag! Mexikanarna vet hur man brygger bra ol! Speciellt dom gamla wienersorterna fran slutet av 1800-talet.

Bada bohemia ar helt otroliga ocksa.


Ja ska kasta upp receptet pa min vikingpilsner sen nar ja kommer hem. For det var en fulltraff! Kanske nan vill brygga en bohemia klon.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

10 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-01 16:54:57)

Sv: Mexican Cerveza

Jag har fatt lite inside information. Traffade min frus kusin i dag som ar lakare pa Quauthemoc Moctezumac.
Det foretaget startades av 6 vanner som hade hembryggning som hobby. Och hette da bara Quautemoc.
Nu inleder dom ett samarbete med Heineken ocg blir varldens 3:dje stoarsta bryggeri foretag.
Kanske vi inom snar framtid kan kopa fler intressanta mexikanska ol i europa. Dom ska namligen borja brygga flera av sorterna bla bohemia och indio i Holland.
I dag fick jag en kasse intressanta ol som ar valdigt limited edition. Bara anstallda kan fa dom olen, och dom ar forbjudna som forsaljning. Lagger upp en bild i morgon som kuriosa.

Vidare finns en Bohemia Especial som saljs i 1 liters flaskor, endast i ett valdigt begransat antal affarer. Kostar ca 150:- flaskan. Jag ska forsoka fa tag i en san ocksa.

Sen vet jag att dom anvander majs i dom ljusaste sorterna som tex sol. Mangder kan jag inte fa reda pa da recepten ar hemliga. Men vid ett besok i bryggeriet kan jag fa reda pa lite till lovade han.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Cool!  Skulle vara intressant med en side-by-side mellan de olika Bohemia sorterna.  Ett av mina gamla favoritöl.  Fanns i Bryssel när jag var där, men det måste vara minst 6 år sedan jag drack en Bohemia. 

Jag vet inte om det är bra att dom blir uppköpta av Heineken eller ej, men om det betyder att deras produkter nu blir vanligare i Europa så är ju det kul.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

12 Senast ändrad av leinad (2010-02-01 21:27:31)

Sv: Mexican Cerveza

Pacifico är ett av mina favoritöl! Bodde ett par månader i San Carlos söder om San Francisco och köpte dem i sexpack hela tiden. Otroligt gott öl. Passade också bra som surföl i Santa Cruz :-)

BTW, Pacifico smakar mer än man tror. Den har en rätt egen smak också. Svår att förklara.

Sv: Mexican Cerveza

Har ar en side-by-side bild! Var tvungen att oppna och dricka 2 stycken samtidigt... sa synd! he he


http://forumbilder.se/images/b7201094825PM989b.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Jag lider med dig! 

Hur smakar Bohemia Oscura jämfört med Negra Modelo especial?  Jag hatar verkligen att be dig offra dig för en till test, men tror du att du skulle kunna offra dig?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

15 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-03 00:14:02)

Sv: Mexican Cerveza

Negro har lite mer rostad malt i smaken, medan obscura ar lite mer som en ljusare ol. Tyvarr har jag for lite erfarenhet att saga exakt vilken humle dom anvander. Men bohemia obscura ar mer lik indio, fast maltigare och battre humlad.

Vi far hoppas att efter iopslagningen med heineken, dom borjar salja mer sorter i europa. Finns dom i europa bor dom ju ga att bestalla. Betalar ju garna lite extra for utomordentliga ol!

Tank om nochebuena skulle ga att kopa i sverige!

Kan fota ett test till sen. Men far bli i morgon nar ljuset tillater. Just nu ar det mulet och askvader i luften. Ska ta en tripp till Chiapas i nasta vecka, blir kul att se lite annat ocksa. En biltur pa ca 150 mil enkel resa.
Far se va det finns for ol dar nere......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

16 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-03 00:38:49)

Sv: Mexican Cerveza

Ja lagger in bilder pa den special olen jag fick me. Men lagger den har i stallet for uppe i traden, da det inte ar en officiell ol som gar att kopa. Men det ar ganska kul, da jag troligtvis ar en av fa eller enda svensk som druckit denna valsmakande ol.

Smakar ganska likt Indio, men lite vassare i smaken, lite mer humle.

http://forumbilder.se/images/752010123608A4c01.jpg

http://forumbilder.se/images/662010123636A131d.jpg

Star alltsa att den ar forbjuden att salja. Bara anstallda pa Quautemoc som har fatt den

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Hej du pal! Dom har ju faktiskt negra modelo pa systemet som bestallnings sortiment!

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ … a%3a%3a%3a

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Ja jävlar.  Fast nu har jag precis buteljerat min Oscura, 20st 33cl flaskor och 24st 50cl.  Jag vet inte om jag har något behov av 24st Negra Modelo också?  Jag sökte på andra namn, Bohemia, noche buena etc utan träff tyvärr.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mexican Cerveza

Vi far byta recept nar ja kommer hem! Jag ar ganska ny i bryggarsvangen, men tror jag skulle kunna tillfora nat anda! he he

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Låter som en deal.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mexican Cerveza

Nu vet jag att jag glomt nagra ol som tex victoria, estrella, barrilito och manga fler. Men tyckte bara jag skulle trotta ut er med dom viktigaste. Sol och corona extra har jag utelamnat med flit.
Min lilla resa har ar slut nu for denna gangen. Kommer inte att komma hit forran till hosten som tidigast tror jag.
Men ska givetvis halla koll pa uppdateringar. Vill se andra liknande tradar med fran andra lander. Mycket intressant tycker jag. Speciellt som man inte varit nanstans och smakat annan ol an pripps blä.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Tråkigt att semestern är över, men välkommen hem i allafall. Ha på dig en poncho, det är ingen vår som väntar!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mexican Cerveza

Hemma nu. Har lämnat frun kvar i Mexico hos sina föräldrar. Så nu jävlar ska här bryggas!
Vet att jag inte kan tävla med dom 2 bryggerierna som faktiskt är bland världens största. Om man nu räknar med orginalbryggerier. (Heineken och carlsberg hade ju inte vatt så stora om dom inte köpt upp alla andra!)

Först och främst vill jag ha ett recept på negra-klon! Sen ska ja brygga min vikingpilz igen. För den bohemia var ju nåt i hästväg god! Synd att man missat den under föregående resor!

Men det är noche buena som för mig är den klon som jag måste jobba hårdast med! Tänk en negra som är humlad som bohemia clara......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexican Cerveza

Välkommen hem.  Fick du med dig några öl hem?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mexican Cerveza

Jajje men. Men tyvärr va alla negra modelo slut. Men hade en låda noche buena undangömd. Tog med 6 stycken såna och en bohemia clasica som referens.

Hade tagit mer om det inte blitt så tungt. Väskan vägde nästan 30 kg.... å den andra ca 23..

TYPISKT!


Men hade 7-8 st i magen hi hi

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house