Mexico. Ett olens land!

Befinner mej nu i mexico city. Tredje gangen jag ar har nu.
Folk som endast sett hollywood filmer, tror att mexico ar corona, sol och tequila med larv i.....

Det at helt totalt fel!

Sol och corona ar industrilager, och tequila har Aldrig LARV..... Larven aterfinns i mescal!

Wienerolet som finns har, har langa traditioner bakat, fran utvandrande osterriker. I 3 ar hade mexico en osterrikisk president pa 1800-talet. Traditionerna med wienerol blev bevarat har som en statshemliget bevaras i usa....

Jag haller pa att redogora for dom olika olsorterna och vilka bryggerier som brygger dom


Pa lordag koper vi ett fat Indio..... 30 liter!


Fortsattning foljer... bara andra dagen annu.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexico. Ett olens land!

Hur står det till med mikrobryggeriscenen och ölintresset överlag i Mexico?

Jag befinner mig i ett annat latinamerikanskt land (chile) och kan konstatera att intresset för cerveza artesanal (handcraft beer) är mycket stort. På många pubar finns ett ganska stort utbud och för två helger sen var det en ölfestival här där 27 mikrobryggerier visade upp sina produkter. En mycket fin tillställning och jag kanske lägger upp några bilder på det. Populärast att göra verkar vara olika typer av bocköl då Chile har en hyfsad stor koloni sedan länge från Tyskland.

Sv: Mexico. Ett olens land!

Annu sa lange har jag inte stott pa nagon som brygger sjalv eller hort om microbryggerier. I sjalva verket tror jag folk i allmannhet, i alla fall i stan , tycker det finns tillrackligt med ol att kopa.
Finns ju sa otroligt manga inhemska sorter. Dessutom dricker gemene man mycket michelada som man koper pa gatorna.
Men tar snart en tripp soderut, sa da far vi se vad det innebar. Men kommer besoka corona bryggeriet innan dess. Sa jag har ju lite fragor tills dess me.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

4 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-02 21:54:29)

Sv: Mexico. Ett olens land!

Var pa en restaurang i dag utanfor Teotihuacán. Vi fick notan skriven pa en servett! HA HA
Har aldrig vatt med om det tidigare..... billigt???? Tja... 16 pesos for en ol.... ca 8 spann! Sa jag kopte 2 direkt!

http://forumbilder.se/images/212010125402Afa02.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexico. Ett olens land!

cabrón skrev:

Hur står det till med mikrobryggeriscenen och ölintresset överlag i Mexico?

Jag befinner mig i ett annat latinamerikanskt land (chile) och kan konstatera att intresset för cerveza artesanal (handcraft beer) är mycket stort. På många pubar finns ett ganska stort utbud och för två helger sen var det en ölfestival här där 27 mikrobryggerier visade upp sina produkter. En mycket fin tillställning och jag kanske lägger upp några bilder på det. Populärast att göra verkar vara olika typer av bocköl då Chile har en hyfsad stor koloni sedan länge från Tyskland.

Men om man nu ska va arlig, sa startades Quautemoc Moctezuma, det ena av dom 2 stora i mexico, av 6 st hembryggare. Det forsta bolaget dom startade hette da bara Quautemoc. Sa det verkar ju visst finnas ett visst intresse har.
Forovrigt blir det nu en sammanslagning av Quautemoc Moctezuma och Heineken, vilket gor dom till 3:e storsta bryggeriforetaget i varlden.

Men kommer fortsatta forska i amnet undertiden jag ar har.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

6 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-08 22:31:32)

Sv: Mexico. Ett olens land!

Har nu varit pa Corona i mexico city. Dom brygger alltsa nastan alla sorter pa alla bryggerier. Vattnet ar otrolig viktigt ju. Dom renar, tillsatter kemikalier elektrolys behandlar vattnet, sa det blir lika dant i hela landet.
En otroligt intressant upplevelse!
Tydligen ar dom valdigt noga med bade vatten och ravara nar dom brygger vienna och müncher. Intressant det eftersom tyskland och osterrike ligger pa en annan kontinent.
Fick hora en kul grej... det var en amerikan som fragade om vad som hander med den ol som inte riktigt klarar kraven i farg och smak. Kontrollen ar otrolig hog har. Som tex budweisser, dom saljer den olen under ett annat marke, lite billigare. Men tydligen tycker Modelo att ingen ol som inte haller kraven, ska lamna fabriken.
Dom brygger 2,5-3 miljoner liter ol i mexico city, om dagen. Och pa den storsta fabriken brygger dom 5 miljoner.
Det blir en del ol pa alla 8 fabriker tillsammans.
Ska till ett olmuseum i Tuluca samtidigt nar vi ska besoka Quautemoc fabriken.
Jag forsokte fa reda pa hur stor del adjunkts dom anvander, men det gick inte. Dom anvande grits, alltsa majsmjol och ris som tillsats.
Men det ar i stort sett uteslutande for att fa en ljusare ol. Och aven klarare. Det ar svart att fa en sa klar, ljus och tunn i smaken, med bara pilsnermalt. Dom anvander aven lite ris och grits i vienna och müncher, men mest som tillsats for att uppna ratt stabilitet. Bade va galler balans i smak, skum, farg och alkoholstyrka.
Vidare en intressant sak.... Humlen som odlas i usa, kommer i form av koncentrat. Som en sirap.
Socker anvands inte alls i tillverkningen. Men daremot ar det tydligen vanligt att bryggerierna anvander det som adjunkt me. Han sa inga namn, men man kan misstanka vissa amerikanska bryggerier.

Ganska intressant... Modelo ar det renaste foretaget i mexico. Man pratar annars om att bryggerier smutsar ner, men tydligen har dom reningsprocesser, sa allt vatten som lamnar fabriken ar renare an det var innan. Aven all kolsyra tas till vara och renas, sen anvander dom den till att efterfylla flaskorna sa ratt niva uppnas. Dom filtrerar alltsa olen 2 ggr under tryck, sa inte kolsyran ger sig ivag.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Mexico. Ett olens land!

Jag skulle inte bli förvänad om andelen råfrukt är 20% eller mer.
Jag har själv testat lite med råfrukt av olika slag för att se vad det ger för resultat.

Humleextrakt är väldigt vanligt i de flesta bryggerier runt hela världen.
Det är nog bara småbryggerier som använder humlekottar eller humlepellets.

Humleextrakt ger en del fördelar för bryggeriet.
Det innehåller alltid samma % alfasyra, man behöver inte sila bort humleresterna, hållbarheten är bättre.

Att bryggeriet skulle dumpa en batch med öl som har lite fel färg eller smak låter inte riktigt rätt.
Det skulle innebära alltför stora förluster.
De flesta stora kommersiella bryggerier blandar öl från olika batchar för att uppnå en jämn kvalité.

Sv: Mexico. Ett olens land!

Kenneth skrev:

Att bryggeriet skulle dumpa en batch med öl som har lite fel färg eller smak låter inte riktigt rätt.
Det skulle innebära alltför stora förluster.
De flesta stora kommersiella bryggerier blandar öl från olika batchar för att uppnå en jämn kvalité.

Japp. Ar det bara lite fel farg gar det bra att blanda. Och smaken gar i viss man att fixa i efterhand, da det oftast handlar om vattenkvaliten


Kenneth. Har du provat med ris och majsmjol? Hur gor du i sa fall med riset i maskningen? Det framgick aldrig under rundturen, och guiden ville inte riktigt ga in pa sana detaljer.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-02-09 19:36:38)

Sv: Mexico. Ett olens land!

scaryeyes skrev:

Var pa en restaurang i dag utanfor Teotihuacán. Vi fick notan skriven pa en servett! HA HA
Har aldrig vatt med om det tidigare..... billigt???? Tja... 16 pesos for en ol.... ca 8 spann! Sa jag kopte 2 direkt!

http://forumbilder.se/images/212010125402Afa02.jpg

Haha!

Jag tror att när man använder ris så skall riset kokas skiten ur på vanligt vis innan det mäskas.
Eller för att citera våra vänner los americanos "boil the snot out of it"

Hörde ngn episod på BN om ngn som bryggt på ett pilotbryggeri på skolan han gick på.
Pilotbryggeriet var sponsrat av Bud och därför va de tvungna att använda ris...
Om det berodde på konstruktionen eller vad det berodde på vet jag inte. Men de pratade om att
man skulle koka riset först för att gelatinisera stärkelsen innan mäskning.

Lite samma som att förklistra omältad havre och annat gissar jag.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Mexico. Ett olens land!

gnoff skrev:

Just Corona fanns också från Modelo med en variant vid namn Corona de Barril, som var mycket bättre än vanlig Corona enligt mig, dock säger exempelvis Ratebeer att det är samma öl, vilekt jag tvivlar starkt på.

De barril betyder att det ar fatol. Jo den smakar lite annorlunda. Det ar vad dom kallar craft beer eller farskol. Den ar precis som vara hembryggda ol, helt opastoriserad. Det ger en lite friskare smak. Sa ni har ju ratt bada, Samma ol, fast den smakar annorlunda. Samma med indio. Vi kopte ett 30L fat, och det smakade inte som flaskorna. Friskare och farskare pa nat vis.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

11 Senast ändrad av scaryeyes (2010-02-25 19:43:00)

Sv: Mexico. Ett olens land!

Den saljs sa pa flaska tydligen fortfarande. Men kan ju va sa att den inte ar pastoriserad eftersom dom tappar den pa brunt glas.
Daremot hade dom lite olika etiketter beroende vilket land dom ska till, aven olika flaskor.
Men laste just att det kan vara olika labels och olika glas, men receptet ar det samma sen 1926.
Finns aven coronita, som ar 20cl flaskor. Har i stan heter dom dock corona extra med samma label som dom vanliga flaskorna.


Fick just reda pa att Cuautemoc i Toluca inte tar emot besok forran i maj pga ombyggnad. Sa det blir att vanta pa det besoket till i host.
Sorgligt men sant.
Ska till Salong Corona och festa lite pa lordag i alla fall.... Och i kvall ska vi till Jack Daniels bar, La Casona de Condesa och lyssna pa fruns brors band.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house