Har nu varit pa Corona i mexico city. Dom brygger alltsa nastan alla sorter pa alla bryggerier. Vattnet ar otrolig viktigt ju. Dom renar, tillsatter kemikalier elektrolys behandlar vattnet, sa det blir lika dant i hela landet.
En otroligt intressant upplevelse!
Tydligen ar dom valdigt noga med bade vatten och ravara nar dom brygger vienna och müncher. Intressant det eftersom tyskland och osterrike ligger pa en annan kontinent.
Fick hora en kul grej... det var en amerikan som fragade om vad som hander med den ol som inte riktigt klarar kraven i farg och smak. Kontrollen ar otrolig hog har. Som tex budweisser, dom saljer den olen under ett annat marke, lite billigare. Men tydligen tycker Modelo att ingen ol som inte haller kraven, ska lamna fabriken.
Dom brygger 2,5-3 miljoner liter ol i mexico city, om dagen. Och pa den storsta fabriken brygger dom 5 miljoner.
Det blir en del ol pa alla 8 fabriker tillsammans.
Ska till ett olmuseum i Tuluca samtidigt nar vi ska besoka Quautemoc fabriken.
Jag forsokte fa reda pa hur stor del adjunkts dom anvander, men det gick inte. Dom anvande grits, alltsa majsmjol och ris som tillsats.
Men det ar i stort sett uteslutande for att fa en ljusare ol. Och aven klarare. Det ar svart att fa en sa klar, ljus och tunn i smaken, med bara pilsnermalt. Dom anvander aven lite ris och grits i vienna och müncher, men mest som tillsats for att uppna ratt stabilitet. Bade va galler balans i smak, skum, farg och alkoholstyrka.
Vidare en intressant sak.... Humlen som odlas i usa, kommer i form av koncentrat. Som en sirap.
Socker anvands inte alls i tillverkningen. Men daremot ar det tydligen vanligt att bryggerierna anvander det som adjunkt me. Han sa inga namn, men man kan misstanka vissa amerikanska bryggerier.
Ganska intressant... Modelo ar det renaste foretaget i mexico. Man pratar annars om att bryggerier smutsar ner, men tydligen har dom reningsprocesser, sa allt vatten som lamnar fabriken ar renare an det var innan. Aven all kolsyra tas till vara och renas, sen anvander dom den till att efterfylla flaskorna sa ratt niva uppnas. Dom filtrerar alltsa olen 2 ggr under tryck, sa inte kolsyran ger sig ivag.
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house