901

(8 svar, postad i Utrustning)

Svante skrev:

Jag är rädd för att de inte har termometrarna graderade i Celsius - i alla fall hade de inte det när jag frågade i höstas.

Jo, de är graderade i både Fahrenheit (stora siffror) och Celsius (små siffror). Se foto på http://www.thrumometer.com/ .

Vi är på gång att ta hem dessa nu. Se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=611 .

902

(83 svar, postad i Humlegården)

Ken skrev:

För ett tag sedan var det en diskussion att ta in Fermenator i sortimentet. Hur gick det? Ska ni ta in den?

Det är på gång nu! Boka senast 10 april. Se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=611

903

(83 svar, postad i Humlegården)

urgusinka skrev:

en "thrumometer" vore praktisk. med hjälp av den skulle man kunna se till temperaturen på vörten från kylaren är den man önskar sig.

Det är på gång nu. Se http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=611 .

Nu har vi fått ihop tillräckligt många förhandsanmälningar på Fermenator cylindrokoniska jästankar för att hemtagningen ska bli verklighet. Jag skickade just mail till alla som uttryckt intresse. Skulle jag ha missat dig, så hör av dig. Det går även att haka på nu, det är bara att höra av sig så skickar jag mailet med priser och alla detaljer. Förskottsbetalning senast 10 april och leverans runt månadsskiftet maj/juni.

Uppdaterat: Förskottsbetalning senast 18 april. /Svante 2006-04-09

Se http://www.blichmannengineering.com/ för produktinfo.

Det är Fermenator, Therminator, Thrumometer och BeerGun som vi planerar att ta hem.

905

(7 svar, postad i Utrustning)

Jag flyttade tråden till Utrustning.

Till yttermera visso kan jag meddela att jag har bryggt ett antal gånger utomhus med en vedeldad pannmur, i början av 90-talet. Visst var det charmigt, men särskilt praktiskt var det ju inte, jämfört med de bryggverk jag gick över till senare. Jag minns att det gick åt massor med ved, men att det ändå var kämpigt att få tillräcklig fart på kokningen, under den kalla årstiden...

906

(25 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Vi har haft slut på kalciumkarbonat ett tag, men det är på väg in igen (av livsmedelskvalitet). Bör dyka upp under nästa vecka.

907

(8 svar, postad i Utrustning)

Kenneth skrev:

Jag vill gärna köpa en sån där "Beer Gun"
Räcker det så här eller ska jag skicka ett mail också?

Vi kommer att ta hem ett gäng sådana samtidigt som Fermenator-beställningen.

908

(8 svar, postad i Utrustning)

Jag är rädd för att de inte har termometrarna graderade i Celsius - i alla fall hade de inte det när jag frågade i höstas.

909

(5 svar, postad i Humlegården)

Ja, vi har faktiskt redan fått hem Saaz kottar. Just nu väntar vi bara på att få dem ompackade. Förhoppningsvis blir det under nästa vecka.

910

(8 svar, postad i Utrustning)

Vi är på gång att ta hem varor från Blichmann Engineering. Det rör sig primärt om deras cylindrokoniska jäskärl (Fermenator), men i samma veva kan vi ta hem diverse andra av deras läckra utrustningsdetaljer, som flaskfyllare (BeerGun), termometer (Thrumometer) och vörtkylare (Therminator).

Efter att ha samlat in ett gäng förhandsbeställningar på Fermenator är vi nu redo att göra den första hemtagningen. Så säg till raskt om det är något som ni vill ha med första vändan.

http://www.blichmannengineering.com/

911

(3 svar, postad i Humlegården)

Ja, fördelen är att man får sina varor snabbare eller billigare än annars.

Alternativen är postförskott (dyrare) och förskottsbetalning (långsammare).

Vi jobbar i och för sig på en ny webbutik som ska klara säkra kontokortsbetalningar. Då blir det både enkelt, snabbt och billigt.

912

(1 svar, postad i Humlegården)

Jodå, visst har vi planer på det. Vi har haft detta i sortimentet tidigare. Problemet är att vi saknar en bra leverantör just nu. Men så fort vi hittar en så beställer vi hem kranar igen.

913

(3 svar, postad i Humlegården)

Vi vill förstås inte att frakten ska bli onödigt dyr. Webbutiken är bra på många sätt, men en nackdel är att den bara räknar med paketfrakt. Mindre saker skickar vi normalt som brev ändå och tar betalt för brevportot (till fakturakunder).

914

(5 svar, postad i Humlegården)

Jodå, Saaz kottar 2005 är på väg hem.

915

(2 svar, postad i Humlegården)

Från och med nu har vi Cluster humlekottar i webbutiken.

916

(2 svar, postad i Humlegården)

Vi har Cluster på väg in i Humlegårdens sortiment. Bör komma inom några veckor.

917

(5 svar, postad i Humlegården)

Jag har testat med IE, Safari och Firefox på Mac, och det fungerar. Tack Ken!

Det var i och för sig (tyvärr) väldigt länge sedan jag drack Sierra Nevada Bigfoot barleywine style ale, men nog hade den mycket att komma med förutom beskan! Det är en klar skillnad mellan amerikansk och brittisk barley wine. Den amerikanska kan vara otroligt mycket beskare.

Jag minns en gång när jag ställde upp med "1-0-0 Barley Wine" i en lokal bryggningstävling (tema barley wine) som Förjäsningsarmén ordnade på Norra Brunn i Stockholm. Namnet syftade på att den hade 100 °Öchsle i OG och 100 BU i beska. Den placerade sig inte så väl. Domarna kände inte till amerikanska barley wines... Men detta var på det tidiga 90-talet.

Hej Olof!

Det blev fel i produktbeskrivningen. Det finns ingen handvev till den svenska maltkrossen. Ursäkta missen. Nu är informationen i webbutiken korrigerad.

Jag firar tillsammans med Eva och barnen pa Hard Rock Café, Gran Canaria. Tyvarr utan hembryggt...

921

(3 svar, postad i Humlegården)

Det ingår ingen sil, och ingen isolering. Visst vore det trevligt att ha i sortimentet. Förslag på leverantörer mottages.

Angående gotländsk rökmalt så har vår ordinarie leverantör lagt av med detta. De har dock utlovat leverans från annan källa. Hittills har vi dock inte fått någon, och vi har ingen trovärdig prognos på när vi kommer att få in, så för tillfället är den bortplockad från webbutiken.

922

(0 svar, postad i Humlegården)

Vi kommer att ha stängt från och med torsdag 22 december till och med tisdag 3 januari. Sista dag för beställning är alltså onsdag 21 december. Webbutiken är öppen hela tiden, men beställningar som kommer in efter 22 december kommer att expedieras tidigast den 3 januari.

Vi önskar alla våra kunder en god jul och ett gott nytt år!

923

(49 svar, postad i Utrustning)

OK, jag stänger tråden, eftersom Jürgen vill det och det var han som startade den.

Stort tack till dig Jürgen för ditt jobb att ta reda på detta. Hoppas som sagt att vi snart kommer att kunna erbjuda denna gryta i Humlegårdens sortiment.

Det är givetvis fritt fram att starta en ny tråd för att diskutera vidare om denna gryta eller om grytor i allmänhet. För diskussion om vilken/vilka grytor vi bör ta in i Humlegårdens sortiment finns en separat tråd om önskelista på utrustning:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=414 .

Mmmm, det vattnas i munnen trots den tidiga timmen...

Spezial är min favorit också. De senaste gångerna jag bryggt rauchbier har jag kört med 50-50 Weyermanns rökmalt och münchnermalt, för att få en mer subtil rökighet och låta den generösa maltigheten komma fram lite mer. Men nu blev jag inspirerad att brygga en 100-procentare i mellandagarna.

Tips för dem som bara druckit det rököl som finns på Systembolaget (Schlenkerla):

1) Åk till Bamberg.

2) Aecht Schlenkerla rauchbier är också gott, men mycket mer kraftigt i sin rökighet än t ex Spezial. De har sin egen rökmalt som är kraftigare rökt än Weyermanns.

3) Åk till Bamberg. Gå på Schlenkerla också, och ät deras Bamberger Schweinshaxe med Rauchbiersås till.

925

(49 svar, postad i Utrustning)

Vi håller på och pratar med Lobelius och Rommelsbacher om att ta in den här grytan i vårt sortiment, givetvis till konkurrenskraftigt pris.