Mmmm, det vattnas i munnen trots den tidiga timmen...
Spezial är min favorit också. De senaste gångerna jag bryggt rauchbier har jag kört med 50-50 Weyermanns rökmalt och münchnermalt, för att få en mer subtil rökighet och låta den generösa maltigheten komma fram lite mer. Men nu blev jag inspirerad att brygga en 100-procentare i mellandagarna.
Tips för dem som bara druckit det rököl som finns på Systembolaget (Schlenkerla):
1) Åk till Bamberg.
2) Aecht Schlenkerla rauchbier är också gott, men mycket mer kraftigt i sin rökighet än t ex Spezial. De har sin egen rökmalt som är kraftigare rökt än Weyermanns.
3) Åk till Bamberg. Gå på Schlenkerla också, och ät deras Bamberger Schweinshaxe med Rauchbiersås till.