Pannmur

Har inköpt en vedeldad rostfri pannmur på 100 liter. Min dröm är nu att sitta i trädgården behagligt nerkrupen i en skön trädgårdsstol medan vörten kokar. Är det någon som har erfarenhet att koka vört i en pannmur? Dela gärna med er av era erfarenheter?

Sv: Pannmur

Som glad nybörjare på denna sida ser jag att mitt inlägg hamnat fel. Skall vara under utrustning istället.

Låter ju jättetrevligt, förutom att så mycket mysko saker flyger omkring i luften på sommaren så jag bara brygger på vintern. Lite kallt att sitta ute tongue

Sedan låter det svårt att kontrollera temperaturen på en vedeldad spis, men själva kokningen är ju enkel. Känns som dekoktionsmäskning vore klart enklast i detta fall.

Jag flyttade tråden till Utrustning.

Till yttermera visso kan jag meddela att jag har bryggt ett antal gånger utomhus med en vedeldad pannmur, i början av 90-talet. Visst var det charmigt, men särskilt praktiskt var det ju inte, jämfört med de bryggverk jag gick över till senare. Jag minns att det gick åt massor med ved, men att det ändå var kämpigt att få tillräcklig fart på kokningen, under den kalla årstiden...

-- Svante

Tack för kommentarerna. Jag är med i en bryggklubb så jag har också tillgång till lite smidigare bryggmöjligheter, men detta att sitta i trädgården och slippa åka iväg och brygga lockar. Ved har jag gått om. Sen slipper jag att skura golv o annat. Nackdelen kanske blir alla flygfän som lockas av den söta brygden men det kanske blir en spännande smaksättning! Jag återkommer senare under våren med rapport om hur det har gått!!

Jag har bryggt i drygt ett halvår nu och flera gånger i pannmur. Farsan har bryggt i flera år i pannmur, funkar utmärkt! Lite fler saker som kan gå fel, men har man bara koll på grejorna och är väl förberedd är det ju inga problem! Visst är det kallt på vintern, men det har sin charm det med! smile
Tänker dock gå över mer till att göra mindre spisbrygder - mer utrymme för experimentering!

Vad är det för lite fler saker som kan gå fel?

Nästan vad som helst egentligen, men tex att sotflagor hamnar i brygden om man inte har lock. Under mäskningen går det ju inte heller att elda hela tiden, utan man måste försöka reglera temperaturen på något sätt. Vi har två pannmurar och flyttar brinnande pinnar mellan pannmurarna. Om man glömmer att mata elden i god tid innan man ska flytta över dem för att stega upp temperaturen på mäsken, kan det ta en extra stund innan temperaturstegringen kommer igång.