751

(20 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Diacetyl känns framförallt i doften och är lätt att känna igen när man väl en gång vet vad det är. Du kanske har råkat ut för mikrovågspopcorn "med smörsmak" - där är det diacetyl så att det stänker om det.

752

(6 svar, postad i Humlegården)

När man mäter vörtstyrka med en hydrometer så är det densiteten man mäter, alltså vikt per volymsenhet. Öchsleskalan och den brittiska gravityskalan är direkt kopplade till densitet (gram per liter). Hydrometern mäter densitet för vilken vätska som helst - det spelar ingen roll om vätskan innehåller alkohol eller inte.

När man använder en refraktometer så mäter man inte densiteten direkt. Den kan visserligen vara graderad i en densitetsskala (°Öchsle), men det man primärt mäter är brytningsindex. (Vi har också refraktometrar som är graderade i en koncentrationsskala, °Plato.)

För den här diskussionen kan man se det som att vört består av två komponenter (vatten och extrakt) och öl av tre komponenter (vatten, extrakt och alkohol). Så länge man bara har två komponenter kan man "översätta" från brytningsindex till densitet, eftersom det är känt hur båda beror på koncentrationen av extrakt. Men när man blandar in en tredje komponent så går det inte att sluta sig till densiteten bara genom att mäta brytningsindex, eftersom båda beror på två olika koncentrationer (av extrakt och av alkohol). Det blir för många obekanta i ekvationen.

Slutsatsen är att en refraktometer kan vara bra om man snabbt och enkelt vill kunna göra mätningar under själva bryggningen (mäskning/lakning/vörtkokning). Men man behöver i alla fall en hydrometer för att mäta FG efter jäsningen.

Vi ska snart göra en hemtagning från Blichmann Engineering av Fermenator mm. De har just kommit ut med en serie specialbyggda grytor, BoilerMaker, i olika storlekar. Titta gärna på fotogalleriet. Vore kul att höra hur stort intresset skulle vara för dessa.

754

(0 svar, postad i Humlegården)

Vi kommer att beställa hem varor från Brouwland onsdagen 27 februari. Den som vill ha något från deras sortiment kan beställa via mail till oss före dess, så samordnar vi.

Om du går in i din profil kan du sätta din lokala tidszon. Den är troligen fel på tre timmar.

Techno skrev:

Ser att Humlegården saluför 25 kg veteextrakt för ca 800 kr.

Bo

OBS att vi bara har en 25-kg-kartong kvar som vi säljer billigare eftersom bäst-före-datum har passerats med viss marginal. Kommer nog att dröja innan vi får in hel förpackning torkat vetemaltextrakt igen. Sedan är det 2-kg-burkarna som gäller.

Spraymalt håller sig betydligt bättre än maltextraktsirap. Jag bryggde själv ett veteöl på en del av näst sista kartongen för en månad sedan, vilket blev helt OK. (Jag passade på att göra ett jästtest av Wyeasts 3068 Weihenstephan Wheat mot Fermentis Safbrew WB-06. 3068 gav mycket bättre sydtysk veteölkaraktär.)

Jörgen skrev:

En liten fråga till en som har en kittel av den storleken då. De har ju rätt stor diameter, hur fungerar det till normala plattor? Måste man skaffa sig någon typ av stabil kokplatta som är extra stor?

Nu talar jag inte av egen erfarenhet, eftersom vi inte tagit hem grytan ännu. Tror i alla fall att det bör funka bra även med en elplatta som har mindre diameter än grytan, eftersom botten har en 5 mm tjock inkapslad kärna av aluminium som fördelar värmen effektivt i sidled. Botten är f ö i magnetiskt rostfritt stål 18/0, så grytan kan användas på alla värmekällor, inklusive induktion.

Det är klart att av säkerhetsskäl kan man inte ha en för liten kokplatta så att man riskerar att grytan tippar...

Idag fick vi hem Brewing Classic Styles!

Boken är skriven på ett sätt som gör att man inte behöver helmäska för att brygga recepten. Alla recept är konverterade från helmalt (som Jamil själv använde när han utvecklade brygderna). Basen är extrakt, sedan används specialmalt som smakgivare.

Helmaltsvarianten anges också, så detta bör vara en bok som är intressant för allt från nybörjare (för recepten och metoderna) till avancerade bryggare (för recepten).

Priset landar på 149 kr.

759

(18 svar, postad i Utrustning)

Svante skrev:
svensson.lu skrev:
Svante skrev:

Vi kommer antagligen snart att få in sådana packningar på Humlegården igen, och det ser ut som att priset kan bli 17 kr för 10 st.

Sorry om jag kidnappar tråden, men skulle ni kunna ta in hela proppen med packning.
Jag körde nämligen en del flaskor i ugnen vid lite för hög temperatur (fick väl hjärnsläpp eller nått...) så flertalet smälte.

Vi kommer att få in hela bygelproppen med packning, och dessutom lösa packningar till betydligt bättre pris än jag trodde ovan.

Nu har vi fått in dem.

7 kr för 10 packningar, eller 39 kr för 100 st.

Också hela bygelproppar inklusive packning, 35 kr för 10 st.

Se här.

svensson.lu skrev:

Nu talar jag inte som potentionell kund utan av egen erfarenhet. Den grytan är ett mycket bra val! Jag har själv en sådan och den är helt perfekt till en 21L batch.
Motsvarande 24L är nog i underkant om man inte kör extrakt vill säga. 50L har kanske lite för avskräckande pris för att hålla i lager.
Du kanske skulle kunna ta in zymicos weld-b-gone som ett komplement.

Kul att du är nöjd med den!

Vi har faktiskt redan tagit in Zymicos Weld-B-Gone, samtidigt som deras Bazooka.

För närvarande saknar vi rostfria grytor i sortimentet. Vi har Braumeister och räknar med att få in elgrytan igen, men en vanlig kittel saknas.

Oana har rostfria kittlar av bra kvalitet. Vi skulle kunna ta in motsvarande kittlar och sälja till ett konkurrenskraftigt pris. Dock har vi inte plats att lagerhålla alla storlekar och varianter. Min tanke är att i första hand lagerhålla den höga 36-liters kitteln.

Är det ett bra val? Finns det andra storlekar i detta sortiment som också är intressanta?

762

(2 svar, postad i Humlegården)

Leveransen skulle avgå från Weyermann igår, så den bör komma in cirka mitten av nästa vecka.

FYI, vi har nu den vanliga Bazooka i sortimentet, och T-varianten är på väg in.

Portugisen skrev:

Jag beställde visserligen Altbier jäst från Humlegården i helgen men den kan omöjligen hunnit levereras till idag.

Jodå, varorna gick iväg i måndags...

Annars håller jag med om att varslet kanske är lite i kortaste laget. Oktober är nog bättre. Men idén är kul! Sticke hör inte till vanligheterna.

Den är på väg in, men prisuppgift finns inte ännu. Det var ett misstag att den syntes i webbutiken. Nu är den borta, men kommer förhoppningsvis in om några veckor, både i webbutiken och på våra hyllor!

766

(3 svar, postad i Humlegården)

Ja, det är bara Caravienne av dessa tre som är en karamellmalt. Aromatic är en münchnermalt och Biscuit är en rostad malt.

svensson.lu skrev:

Själv har jag tillbringat hela dagen med att plöja igenom Brewing Classic Styles.
En helt underbar bok för en receptfetishist som mig. 80st olika stilar med recept (både extrakt och helmalt) och tips till hur man får till just den stilen.

Grattis till att du fick den boken!

Du önskade den ju redan i september, och vi har ännu inte fått in den i Humlegårdens sortiment. Men nu är det på gång!

768

(3 svar, postad i Humlegården)

Aromatic är en basmalt i så måtto att den har enzymer kvar, och teoretiskt skulle man kunna mäska med 100%. (Enzymerna räcker för att konvertera stärkelsen i malten, men det finns inte överskott för att samtidigt mäska extraktgivare som saknar egna enzymer.) I praktiken används aromatic mer som en specialmalt i mindre givor, i kombination med annan basmalt, eftersom den är kraftigt maltaromatisk. Tekniskt sett är det en mörk münchnermalt.

Se också
http://www.specialtymalts.com/dingemans … tions.html
och
http://www.specialtymalts.com/dingemans … lysis.html
(D.P. = Diastatic Power, dvs enzymatisk kraft att bryta ned stärkelse)

Men jag ska ändra lite i informationstexten för att ge bättre rekommendationer. Tack för påpekandet.

Hej Magnus, och tack för förslaget.

Vår webbutik har några år på nacken, och vi har ett projekt på gång som syftar till att lansera en modernare variant. En av egenskaperna i den planerade webbutiken är en koppling till lagersaldot, så att man inte ska riskera att beställa något som inte finns i lager.

Återstår att se när det kan bli av...

Vi tar tacksamt emot alla synpunkter och önskemål på vår webbutik!

770

(7 svar, postad i Humlegården)

Ledsen att jag inte svarat på detta tidigare, men jag har haft fullt upp med att jaga humle... ;-)

Det är riktigt att det är en global brist på humle efter två svaga skördar i rad. Vad Chris Colby sade om läget och bakgrunden i senaste avsnittet av Basic Brewing (2007-12-13) stämmer ganska bra. Vissa sorter går inte alls att få tag på, och de sorter som finns betingar priser som är flera gånger högre än normalt. Jag har kämpat med detta de senaste månaderna, och är inte riktigt klar ännu.

De goda nyheterna är att jag har lyckats köpa in hyfsade mängder av åtminstone en del sorter från 2006 års skörd till de gamla priserna. Vissa sorter har jag varit tvungen att köpa in av 2007 års skörd till höga priser. Vi kommer alltså inte att bli tomma på humle, men utbudet kommer att bli lite mindre och en del sorter blir rätt mycket dyrare.

771

(18 svar, postad i Utrustning)

svensson.lu skrev:
Svante skrev:

Vi kommer antagligen snart att få in sådana packningar på Humlegården igen, och det ser ut som att priset kan bli 17 kr för 10 st.

Sorry om jag kidnappar tråden, men skulle ni kunna ta in hela proppen med packning.
Jag körde nämligen en del flaskor i ugnen vid lite för hög temperatur (fick väl hjärnsläpp eller nått...) så flertalet smälte.

Vi kommer att få in hela bygelproppen med packning, och dessutom lösa packningar till betydligt bättre pris än jag trodde ovan.

772

(83 svar, postad i Humlegården)

urgusinka skrev:

skulle det vara möjligt ta in 42 gallonsjäskärlet från blichmann engineering?

Vi har redan det. Det är bara att ta ett 27-gallons cylindrokoniskt kärl 8327 och en expansionsmodul 8342.

773

(83 svar, postad i Humlegården)

Olaf skrev:

Hallo.

Såg Ni fått in kapsyler, det är mycket bra! Men en annan sak jag tycker är minst lika viktigt på ett sådant här eminent ställe är vanliga vinkorkar av olika dimensioner

Vilka dimensioner och kvaliteter är mest intressanta? Det finns allt från 38 mm pressad kork för ca 50 öre/st till 45 mm naturkork av högsta kvalitet för över 3 kr/st.

774

(83 svar, postad i Humlegården)

Fredrik skrev:

Beror lite på priserna, men en refraktometer vore ev intressant, som alternativ/komplement till hydrometer.

Refraktometer är på gång. Troligen kommer vi att ha två stycken i sortimentet, en med skala  0-18 °Plato och en med 0-170 °Öchsle.

775

(5 svar, postad i Humlegården)

jan_johansen skrev:

Jeg går og tænker på at brygge en traditionel dansk hvidtøl som er den danske version af svagdricka. Jeg ville gerne have anvendt mig af laktose, og jeg kiggede i webbutikken efter det, men jeg så det ikke. Jeg undrer derfor om i har holdt op/slutat med at sælge det? Hvis i har det, har jeg mulighed for at bestille lidt, eller hvor kan jeg bestille det? Noget link evt????
-Jan

Tidigare hade vi laktos som vi tog hem på 25-kg-säckar och packade om själva på mindre förpackningar, liksom torkat maltextrakt, maltodextrin och glukos. För en tid sedan lade vi om produktionen så att vi la ut ompackningen på ett annat företag. Tyvärr fick vi då stryka laktos och glukos, eftersom vi inte hade tillräckligt stor volym på dessa.

Som jag skrev häromdagen i en annan tråd så har vi börjat samarbeta med Brouwland i Belgien. Vi kommer att lagerhålla en (liten) del av deras sortiment, och ha resten tillgängligt på beställning.

En sak vi tänkte lagerhålla är laktos. Brouwland har detta uppackat på 250 g, 1 kg och 5 kg. Troligen kommer vi att satsa på att ta in en av dessa i standardsortimentet. 250 g eller 1 kg, vad säger ni?