Hej Pål
Ja, det skulle vara riktigt kul att jämföra. Angående humle hittade jag detta vid linket som du skickade: Altbier is Copper-colored, cool-fermented, cold-conditioned, clean-tasting, with an aromatic hop presence, a firm creamy head, a medium body, and a dry finish. Jag har testat bolten alt (köpt i ryssland) och som jag minns den (förutom att den var riktigt bra) hade den ganska riktigt en mer maltat arom än humlet, men en ganska markant beska och efter att ha läst denna artikel: http://byo.com/feature/856.html verkar det stemma ganska bra på mitt minne
Men javisst ska jag smälla på med aromhumle. Det är ju en doppel och eftersom man i sticke alt är mer fri, och mer humle ingår ofta om bryggaren vill det, då kan jag lika bra ta konsekvensen av detta när man bryggar en doppelt-sticke:-)
Här är mitt recept:
Hel's Doppelsticke 2007, OG 1080, IBU 99, 10 liter
2,2 liter vatten pr kg malt
79% Pilsnermalt
15 % Münchenermalt
3% Carahell
2% Caraamber
1% Chokolademalt Dehusked
Bitterhumle: 35 gr Perle (1 time)
Protafloc: 0,1 gr (ca)
Smakshumle: 15 gr Spalter Select (15 min)
Aromhumle 1: 25 gr Spalter Select (5 min)
Aromhumle 2: 25 gr Perle (3 min)
Aromhumle 3: 25 gr Spalter Select (1 min)
15 gr Perle + 15 gr Spalter Select (Hopback)
German Ale Gär
Vattenbehandling: 4 tsk Calciumchlorid, 3 tsk calciumsulfat, 1/2 tsk magnesiumsulfat, 2 msk calciumcarbonat, aning mjölksyra, 1/4 tsk natriumcarbonat
Mäskning: 68 gr: 90 minuter, 78 grader: 15 minuter
Priming: 4 gr socker pr liter
Lagring: 1 år kallt vid 0 grader
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH