1 Senast ändrad av Portugisen (2008-01-15 18:53:18)

Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Hörrni bryggarbröder, ni har väl uppmärksammat att det är tredje tisdagen i januari idag och då säger ju traditionen att man skall brygga en Sticke Alt.   big_smile

Kanske har ni glömt vad en Sticke Alt är, klicka då på bifogad länk så kan du friska upp minnet.

Jeg beklagar det korta varslet, men kanske är det någon som har chans att ställa upp på uppropet?  lol  Sticke Alt, en något starkare altbier, skall ju enligt tradition bryggas idag den tredje tisdagen i januari och den tredje tisdagen i oktober.  Kanske skall vi ta uppropet i oktober i stället?  Jag beställde visserligen Altbier jäst från Humlegården i helgen men den kan omöjligen hunnit levereras till idag. Tror vi tar det i oktober.

http://www.germanbeerinstitute.com/Sticke_Alt.html

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Portugisen skrev:

Jag beställde visserligen Altbier jäst från Humlegården i helgen men den kan omöjligen hunnit levereras till idag.

Jodå, varorna gick iväg i måndags...

Annars håller jag med om att varslet kanske är lite i kortaste laget. Oktober är nog bättre. Men idén är kul! Sticke hör inte till vanligheterna.

-- Svante

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Om inte annat gav du mig inspiration till som nästa öl (alltså inte den jag bryggar om ett par veckor men till april-maj) att brygga en doppelsticke, fast hur typtroget det blir vet jag inte. Har inte receptet klart - men jag tänkar så här:

Malt: Pilsner, münchener, carahell och en aning chokladmalt dehusked (1/2 till 1% ca)
Humle: Perle & Spalter Select (tillsättas i 5 portioner samlet + hopback)
Jäst: German Ale

Fast nu var jag visst inte så där "sticke" angående receptet wink Ska jobba vidare med det sen men fan det ska bli en doppelsticke från Umeå:-)

Vänliga Hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Jag tycker det låter spännande och nästan typriktigt, Jan.  Det enda är väl att Alt inte ska ha mycket till humlesmak och ingen humlearom. Men känner jag dig rätt "töjer du nog på ramarna" när det gäller humle och bitterhet, eller hur? wink

Skall prova att brygga en Sticke (eller en doppelsticke) till sommaren tror jag.  Vi kan kanske jämföra?  wink

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Hej Pål

Ja, det skulle vara riktigt kul att jämföra. Angående humle hittade jag detta vid linket som du skickade: Altbier is Copper-colored, cool-fermented, cold-conditioned, clean-tasting, with an aromatic hop presence, a firm creamy head, a medium body, and a dry finish. Jag har testat bolten alt (köpt i ryssland) och som jag minns den (förutom att den var riktigt bra) hade den ganska riktigt en mer maltat arom än humlet, men en ganska markant beska och efter att ha läst denna artikel: http://byo.com/feature/856.html verkar det stemma ganska bra på mitt minne smile Men javisst ska jag smälla på med aromhumle. Det är ju en doppel och eftersom man i sticke alt är mer fri, och mer humle ingår ofta om bryggaren vill det, då kan jag lika bra ta konsekvensen av detta när man bryggar en doppelt-sticke:-)

Här är mitt recept:

Hel's Doppelsticke 2007, OG 1080, IBU 99, 10 liter

2,2 liter vatten pr kg malt
79% Pilsnermalt
15 % Münchenermalt
3% Carahell
2% Caraamber
1% Chokolademalt Dehusked
Bitterhumle: 35 gr Perle (1 time)
Protafloc: 0,1 gr (ca)
Smakshumle: 15 gr Spalter Select (15 min)
Aromhumle 1: 25 gr Spalter Select (5 min)
Aromhumle 2: 25 gr Perle (3 min)
Aromhumle 3: 25 gr Spalter Select (1 min)
15 gr Perle + 15 gr Spalter Select (Hopback)
German Ale Gär

Vattenbehandling: 4 tsk Calciumchlorid, 3 tsk calciumsulfat, 1/2 tsk magnesiumsulfat, 2 msk calciumcarbonat, aning mjölksyra, 1/4 tsk natriumcarbonat

Mäskning: 68 gr: 90 minuter, 78 grader: 15 minuter

Priming: 4 gr socker pr liter

Lagring: 1 år kallt vid 0 grader

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Det ser mer ut som en trippel eller kvadrupel sticke wink

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Hehehe - jo det är en ganska häftig variant smile Liten justering i vattenbehandlingen:
Ingen natriumkarbonat, eller mjölksyra, och i stället för 2 msk calciumcarbonat blir det 3 istället smile Annars ingenting ändrat smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Spalter Select är helt ur instruktionsboken, verkar vedertagen som Alt-humle nummer 1.

Men varför all denna vattenbehandling, Jan?  Jag har hittills inte brytt mig om vattenbehandling i mitt  bryggande (hoppar alltid över dessa kapitel i de bryggarböcker jag har) men kommer fr.o.m. min nästa bryggning mäta PH-värde på min vört.  Men alla dessa kemikalier du använder har jag liten koll på - vad fyller dom för syfte?

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Hej Pål

Udover at øllet får en mere fast krop/hårdere krop, så har det den sideeffekt at humlen trænger lettere i gennem. F.eks for at opnå samme bitterhed uden vandbehandling skal jeg altså bruge langt mere humle. De bedste øl jeg har brygget har også været fuld af disse fine sager:-) Ved at jeg tilsætter dette, så har jeg mulighed for også at efterligne vandkvaliteten i de områder som har hårdere vand end vi har - f.eks England (Burton f.eks) eller visse områder i Tyskland (Dortmund, Køln og Düsseldorf). Meningen for mig er dog ikke at skabe en 100% kopi, men at have en vandkvalitet der kan ligne efter de nævnte områder, men alligevel sin helt egen smile Håber det gav lidt mere mening smile

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Wow.  Jag väntar nog lite med denna svårighetsgrad.  Jag förmodar att doseringen av tillsatserna måste ställas i relation till den vattenkomposition du har i Umeå.  Skall läsa på lite om detta ändå kanske.  Det där med att få humlen mer integrerad med smaken skulle inte vara så dumt - tycker ofta att jag misslyckas med att få en smak där malt och humle harmoniserar.  Men det kanske snarare har med komposition och proportion malt resp. humle.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Upprop: Tredje tisdagen i januari - Sticke Alt!

Jo det er helt i forhold til vores vand. Vi har ph 8,3 og hårdhedsgrad 3,5 heroppe smile Carbonaterne forhøjer godt nok PH mens sulfaterne og chloriden sænker og det samme gør specialmalten (ihvertfald c.amber og chokolademalten hvad angår denne bryg) men jeg får det tilpasset så jeg uden at vide nøjagtig hvilken ph jeg kører med, alligevel havner nogenlunde der jeg vil have det, og får den krop til min øl som jeg ønsker (både hvad angår fyldigheden - lav ph giver jo mindre krop, mens højere giver mere dekstrin og dermed større krop, men også hvad angår hårdhed). Jeg ved ikke hvordan jeg har kommet frem til min dosering - for ingen udregninger er fortaget, jeg har bare prøvet mig frem og kommet frem til  de rette doseringer når det behøves vandbehandling, for at tilpasse det engelsk eller nordtysk-kvalitet ved bestemte øltyper big_smile Men som du ved - held forfølger fjolser - og i dette tilfælde har jeg jo været heldig big_smile

Vi snakkes :-)

Venlig Hilsen
-jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH