Aromatic malt
Jag såg att i beskrivningen av aromatic malt från Dingemans så står det att den kan användas upp till 100% i maltkompositionen. Är det verkligen en basmaltsort eller har det blivit fel i texten?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → Aromatic malt
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag såg att i beskrivningen av aromatic malt från Dingemans så står det att den kan användas upp till 100% i maltkompositionen. Är det verkligen en basmaltsort eller har det blivit fel i texten?
Aromatic är en basmalt i så måtto att den har enzymer kvar, och teoretiskt skulle man kunna mäska med 100%. (Enzymerna räcker för att konvertera stärkelsen i malten, men det finns inte överskott för att samtidigt mäska extraktgivare som saknar egna enzymer.) I praktiken används aromatic mer som en specialmalt i mindre givor, i kombination med annan basmalt, eftersom den är kraftigt maltaromatisk. Tekniskt sett är det en mörk münchnermalt.
Se också
http://www.specialtymalts.com/dingemans … tions.html
och
http://www.specialtymalts.com/dingemans … lysis.html
(D.P. = Diastatic Power, dvs enzymatisk kraft att bryta ned stärkelse)
Men jag ska ändra lite i informationstexten för att ge bättre rekommendationer. Tack för påpekandet.
Jag ser att aromatic, caravienne och bisquit ligger på samma mörkhet - 50 EBC. Vad är det för skillnad på dem? Är det bara caravienne som är karamelliserad?
Ja, det är bara Caravienne av dessa tre som är en karamellmalt. Aromatic är en münchnermalt och Biscuit är en rostad malt.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → Aromatic malt