Aromatic malt

Jag såg att i beskrivningen av aromatic malt från Dingemans så står det att den kan användas upp till 100% i maltkompositionen. Är det verkligen en basmaltsort eller har det blivit fel i texten?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Aromatic malt

Aromatic är en basmalt i så måtto att den har enzymer kvar, och teoretiskt skulle man kunna mäska med 100%. (Enzymerna räcker för att konvertera stärkelsen i malten, men det finns inte överskott för att samtidigt mäska extraktgivare som saknar egna enzymer.) I praktiken används aromatic mer som en specialmalt i mindre givor, i kombination med annan basmalt, eftersom den är kraftigt maltaromatisk. Tekniskt sett är det en mörk münchnermalt.

Se också
http://www.specialtymalts.com/dingemans … tions.html
och
http://www.specialtymalts.com/dingemans … lysis.html
(D.P. = Diastatic Power, dvs enzymatisk kraft att bryta ned stärkelse)

Men jag ska ändra lite i informationstexten för att ge bättre rekommendationer. Tack för påpekandet.

-- Svante

Sv: Aromatic malt

Jag ser att aromatic, caravienne och bisquit ligger på samma mörkhet - 50 EBC. Vad är det för skillnad på dem? Är det bara caravienne som är karamelliserad?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Aromatic malt

Ja, det är bara Caravienne av dessa tre som är en karamellmalt. Aromatic är en münchnermalt och Biscuit är en rostad malt.

-- Svante