Refraktometer

Svante,

min hydrometer sjunger nog på sista versen och jag behöver strax en ny.  Har tittat lite på refraktometern på Humlegården och har följande undran:

det står att den bara funkar för vört men inte för öl - kan man inte använda refraktometern för jästa vätskor?  Vad beror det på?  Eller är det jästa och kolsyrade vätskor som man inte kan använda den till? 

Känns som en onödigt stor investering om jag bara kan använda den till att mäta OG och SG innan jäsningen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Refraktometer

När man mäter vörtstyrka med en hydrometer så är det densiteten man mäter, alltså vikt per volymsenhet. Öchsleskalan och den brittiska gravityskalan är direkt kopplade till densitet (gram per liter). Hydrometern mäter densitet för vilken vätska som helst - det spelar ingen roll om vätskan innehåller alkohol eller inte.

När man använder en refraktometer så mäter man inte densiteten direkt. Den kan visserligen vara graderad i en densitetsskala (°Öchsle), men det man primärt mäter är brytningsindex. (Vi har också refraktometrar som är graderade i en koncentrationsskala, °Plato.)

För den här diskussionen kan man se det som att vört består av två komponenter (vatten och extrakt) och öl av tre komponenter (vatten, extrakt och alkohol). Så länge man bara har två komponenter kan man "översätta" från brytningsindex till densitet, eftersom det är känt hur båda beror på koncentrationen av extrakt. Men när man blandar in en tredje komponent så går det inte att sluta sig till densiteten bara genom att mäta brytningsindex, eftersom båda beror på två olika koncentrationer (av extrakt och av alkohol). Det blir för många obekanta i ekvationen.

Slutsatsen är att en refraktometer kan vara bra om man snabbt och enkelt vill kunna göra mätningar under själva bryggningen (mäskning/lakning/vörtkokning). Men man behöver i alla fall en hydrometer för att mäta FG efter jäsningen.

-- Svante

Tack för förklaringen, Svante.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det stämmer att den alkohol som bildas under jäsningen ställer till det för en avläsning med en refraktometer, men det ska gå att konvertera brytningsindex till ett korrekt SG även efter jäsningen. Ursprungligen är det Louis Bonham som har skrivit om den här komplicerade beräkningen i Zymurgy jan/feb 2001, men det finns någon som har gjort ett exceldokument där man bara kan stoppa in sina avläsningar innan och efter jäsning och sen få ut ett alkoholkompenserat SG.

Exceldokumentet finns här:
http://www.basicbrewing.com/radio/xls/BrixPlatoSG.xls
(här finns även djupare förklaringar kring beräkningarna)

Lyssna även på "Basic Brewing October 11, 2007 - Measuring Tools", där de behandlar ämnet:
http://media.libsyn.com/media/basicbrew … 7therm.mp3

Något som man också kan nämna är att vanliga hydrometeravläsningar blir något skeva när det finns alkohol i provet man läser av. Detta beror på att alkoholen som bildas har en klart lägre densitet än avjoniserat vatten. Förklaring av det här fenomenet finns förklarat i ovan nämnda podcast.

Varit inne på en refraktometer själv, så hur besvärligt är det att räkna om och använda refraktometer även efter jäsning?(Har inte excel så kan inte kolla själv hur det funkar).
Den kostar ju trots allt en slant,så man vill ju veta hur väl den funkar med omräkningstabellerna.

Gillar hela tanken med att bara ta upp en liten mängd och mäta upp.
Ska inte bara ha den till öl utan vin och mjöd också
Har en mjöd nu som kommer hamna på 152ÖX och du funkar ju inte ens sin egen hydrometer man har nu som endast går till 120 tongue

Jag har en refraktometer och den är jättebra för att snabbt få reda på SG under själva bryggdagen. Men den funkar inte alls för att mäta på vört efter att jäsningen börjat. Jag tog en hel del mätvärden både med refraktometer och hydrometer det första året jag hade den och jag fick ingen vettig korrelation mellan dem. En förklaring skulle kunna vara att det är för stor skillnad i korrektion mellan t.ex. ljus lager och stout. Metoden jag använde var den som är inbyggd i ProMash, fast med egen uträkning. Såvitt jag minns innehöll den en parameter som måste anpassas till ens egna förhållanden.

Exceldokumentet ovan innehåller ju massor med formler, jag måste kolla lite på det och se om jag gjort fel nånstans. Kanske dags att börja mäta parallellt med refraktometern och hydrometer igen för att se om det går bättre nu...

Komplicerade beräkningar kan man kanske hantera med datorn men det finns ett mera handfast sätt att komma runt alkoholproblemet (inte något av Folkhälsoinstitutets).

Ta en viss mängd av vätskan som skall mätas och notera (eller memorera) mängden. Koka den så länge att volymen minskat så mycket att man kan förmoda att så gott som all alkohol har kokat bort (har lägre kokpunkt än vatten och försvinner först). Tillsätt sedan så mycket vatten så att den ursprungliga volymen uppnås och mät vid rätt temperatur (gäller väl med hydrometern).