51

(2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej!
Jag har jäst min öl ca 1 v. i kyl + en vecka ute i rummet. Jag har märkt att jag fortfarande har kvar ett litet vitt skumtäcke på ölen. Vad kan det vara? proteiner? Starsan?
Nån som vill gissa?

Så här gick bryggningen till:
28/11-13
Värmer 20 liter vatten till 70*, i med 3 kg pilsner + 1 kg pale.
4 kg malt vid ca 20* ger = 64* teoretisk mäsktemp.
Mäskar i 66*! I 90 min. Lakar med 2 lit 78* vatten. Fyller upp med 2 lit till - 20 lit i kokkärl. Planerad koktid 75 min.
Kokarn pajade efter: kylspiral/15 mingivan. Alltså kokat totalt 60 min.
Still i 20 min - sen över till gryta - sen still i 20 i väntan på uppkok.
När uppkoket kom åkte 5 & 1 minuters-givorna i, och kokningen stoppades direkt för kylspiral!
Fyllde 15 lit kastrullen till bredden, och hoppas på det bästa...
Blev 12 liter i jäshinken + 1 pkt US - 05 (rehydrerat).
Kl 22.00:  OG: 1054 - jäser i kylen; on 18,7 / off 18,5. Isolerad givare.
30/11: efter ca 36 tim pluppar det nu var 11:e sek!
1/12: kl 22.00: pluppar var 40 sek.
5/12: pluppar var 100:e sek.
9/12: SG: 1009. Ut från kylen för temphöjning / att få jäsa ut ytterligare nån pinne / låta jästen käka felsmaker. Ca 21,5*.
12/12: jäser fortfarande nåt plupp i var/varannan timme.

Behöver jag oroa mig?
Tankar å tips..?

PS. Insåg denna jäsning att isolerad givare och utan timer; is da Shit :-)
Er evigt tacksamme
A

peps skrev:

Japp, ställ in i kylen, vänta tills ölens temperatur har sjunkit till jästemp (helst lite under, säg 17°C) innan du jästar.

Blev så här:
Rehydrerade 1 pkt Us05 i 25* avsvalnat kokt vatten (enligt tillverkarens rek).
Gissar, mätte ej, att denna temp sjönk neråt 20* medans jag whirlpoolade och tappade över till hink. Vört ca 20*. Hällde i jästen och rörde om.
Skakade/vispade/luftade EJ (enligt tillverkarens rek)
Ställde in i kylen.
28/11 Kl 22.00. 12 lit i jäshinken. OG: 1054 - jäser i kylen; on 18,7 / off 18,5. Isolerad givare.
29/11 kl 22.00. Ett "plupp" var 30 sek.
30/11: kl 10.00. efter ca 36 tim pluppar det nu var 11:e sek!
1/12: kl 22.00: pluppar var 40 sek.
5/12: pluppar var 100:e sek.
Lite trög jäsning...
Kommer nog alltid syresätta framöver, fattar inte riktigt poängen med att avstå..

http://www.calameo.com/read/0026934555f07e32293ea

Efter kokning, och kylning till ca 20* skall jag nu jäsa i kylen.
Är det rätt att bara ställa in i kylen (på 18 - 18,5*) ?
Eller skall jag låta jäsningen komma igång i rumstemp (21*) först ?

56

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Bra!
Hade för enkelhetens skull tänkt att tappa direkt från kylskåpet (2*).
Ner i partyfat, låta jäsa i 20* i ca 10 dagar, å sen in i kylen igen (6*).
Fick för mig att temperaturen spelade roll för "prajmningen" i detta läget.

Men jag kan alltså köra på 3g socker oavsett temp?
Jag har för avsikt att servera ölen vid ca 6*.

57

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Har också hört att 3g/liter är bra till partyfaten. (Brukar ha ca 4,5 vid flaskning).
Men spelar det någon roll ifall ölen fortfarande är kall vid "prajmningen"
Är mängden socker densamma oavsett temp?

58

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej.
Skall nu tappa över på partyfat för första gången.
Har just kallkraschat ölen ett par dar, för första gången.
Försöker nu bli klok på hur jag ska prajma........

-Skall den upp i rumstemperatur först?
-Behövs det extra jäst?
-Hur räkna ut hur mycket socker / liter?

Har forskat runt lite, men blir ej klokare.
Brewers Friend's Calculator sa t ex att vid 5* behövs 34g socker,
men vid 20* behövs 68g socker.......

15 liter Ale, ca 6,5%, 1062-1012, 2 påsar US-05, krasch: i 1-2* 4 dygn

Villrådig

59

(11 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Håller på att kallkrascha just nu. Kylens omgivande temp varierar mellan -1.9* - +4.5. (Har tempgivaren hängande löst bredvid hinken). Tänkte låta den stå 3-5 dygn. 
Kan jag "Prajma" som vanligt med socker?
Eller behövs det mer jäst?
(15 liter Ale, ca 6,5%, 1062-1012, 2 påsar US-05, skall över på "partyfat")
Nån som har koll?

60

(9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

harnikaffe skrev:

Tyvärr har jag inte någon direkt stor kastrull förutom den 10 litern jag använder (har en 1 liter och 2 liter), men hade jag haft bättre ekonomi än vad min studentbudget ger mig utrymme för, så hade jag övervägt att fixa en till stor kastrull smile Hur kommer det sig att du hellre hade valt icke utspädd framför utspädd? Nyfiken! smile

Gå på loppis å köp en stor kastrull. 200 spänn kan du nog få ihop :-)

Timer - vs - Ingen Timer?

Vad skulle ni rekommendera för inställning på Universaltermostaten?
(Om man vill jäsa torr APA med US-05)
On: 18,0*
Off: 17,5*
??????????
Tackar ödmjukast för all info :-)
A

Morgan I skrev:

Det är tempen i jäshinken du vill styra. Värmekapaciteten i ölet i hinken är helt dominerande i kylskåpet: olika material kan absorbera olika mycket energi i form av temperatur i förhållande till dess vikt. I ditt kylskåp finns isolering (lätt), luft (jättelätt) och öl (tungt). När termostaten stänger av kompressorn för att proben mellan hinken och isoleringen kommit ner i rätt temperatur är det mycket riktigt en hel del kallare i luften runt hinken. Naturlagarna ser sen till att en temperaturbalans uppnås. Då kommer luften att värmas av ölet och ölet kylas av luften. Eftersom ölet är så dominerande i sin värmekapacitet (massa*värmekapacitet för vatten) så kan det liknas vid en frontalkrock mellan en lastbil och en personbil. Lastbilen fortsätter mer eller mindre framåt medan personbilen pulvriseras: lufttempen i kylskåpet kommer att höjas kanske flera grader på väg mot temperaturjämvikten medans öltempen kommer att sänkas bara bråkdelen av någon grad. Proben ska definitivt sitta på utsidan av hinken bakom en tuss isolering (inga glipor mellan isolering och hink!).

Tack!
Kan du rekommendera ett vettigt "spann" på termostaten?
Brygger endast torr APA. Med US-05.
Borde väl försöka ligga på 17-18* på hinkens utsida ?
A

Timern skall spara kompressorn?!
Har läst här på forumet att detta är en bra ide...

mankang skrev:

Kan inget om just den termostaten men tycker det låter som ett ganska stort temperaturspann. Prova att spänna fast/tejpa tempproben mot utsidan av jäshinken istället och isolera den. Du hittar en bild här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 4&p=41

Kör själv med en STC-200 och har den inställd på x grader så går den igång på x+0,5 grader och kyler till x igen. Om tempen skulle nå x+0,5 igen fortare än 15 min så väntar den innan den sätter igång kylan igen.

..fast, om jag isolerar bara "proben" på jäshinken, på vilket sätt skulle det minska tempspannet i den omgivande luften?
Tänkte att om jag isolerar hela hinken, så skyddar jag ju den från köldknäpparna...
Men jag har sett att många här på forumet kör "din" metod.

Ps. Tempen kollad med hjälp av en enkel "inne/ute" termometer hängande löst bredvid hinken.
Spannet lär ju bli mycket mindre om den "proben" isoleras mot hinken enligt er metod...

Tänker så det knakar :-)

Hej.
Har köpt en universaltermostat här på Humle, och en gammel kyl på annons.
Jäser nu min första öl i kylskåpet. Ställde in termostaten på:
On - 18,5*
Off - 18,4*
Jag har kopplat en timer som slår av/på var 15:e minut.
Faktiskt temperaturspann är 17,5 - 20*
Har termostatens givardel löst hängande intill jäshinken.
Ölen jag jäser är en APA på 50/50 pils/pale ale.
OG 1060. 18 liter vört - 2 påsar US-05.

Det känns bra/rätt. Puttrar fint efter 48 tim.

Tips å tankar?
Är tempspannet OK?
Borde jag isolera hinken med liggunderlag, för att skydda den från de korta köldknäpparna?
Mvh A

67

(6 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tack igen!
Toppen. Kör efter det schemat.
Tror den blir finfin :-)

68

(6 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tack för svaret!
Om jag vill hålla det enkelt, för att minimera risker/problem, kan jag mata i mer humle på slutet istället för torrhumling? Jag har 30 gr Simcoe över...

Har misslyckats med ett par bryggningar i rad, så nu tänkte jag hålla momenten i korta tyglar. Köra bara primär, och prima med kokt socker...
A

69

(6 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

HOME BREW RECIPE:
Title: Primo Pale Ale

Brew Method: BIAB
Style Name: American Pale Ale
Boil Time: 60 min
Batch Size: 17 liters (fermentor volume)
Boil Size: 24 liters
Boil Gravity: 1.042
Efficiency: 65% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.060
Final Gravity: 1.017
ABV (standard): 5.64%
IBU (tinseth): 48.03
SRM (morey): 4.92

FERMENTABLES:
3 kg - Belgian - Pilsner (60%)
2 kg - Belgian - Pale Ale (40%)

HOPS:
5 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Boil for 60 min, IBU: 8
10 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Boil for 20 min, IBU: 9.69
10 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Boil for 15 min, IBU: 7.94
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Boil for 10 min, IBU: 11.6
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Boil for 5 min, IBU: 8.1
30 g - Chinook, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 1 min, IBU: 2.69

MASH GUIDELINES:
1) Temp: 65 C, Time: 60 min, Amount: 24 L

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 72%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 15 - 23.89 C
Fermentation Temp: 21 C
Pitch Rate: 0.75 (M cells / ml / deg P)


Generated by Brewer's Friend - http://www.brewersfriend.com/
Date: 2013-10-18 06:35 UTC
Recipe Last Updated: 2013-10-16 10:49 UTC

70

(6 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Finns det något att anmärka på detta receptet? Vill brygga en torr fruktig APA.

http://www.brewersfriend.com/homebrew/r … text/77502
Mvh A

Ps. Tänkte använda 2 påsar US-05.
Ps2. Fattar ej varför FG beräknas hamna så högt.

71

(2 svar, postad i Utrustning)

Underbart :-)
Då åker vi!
Tack för rekordsnabbt svar!

72

(2 svar, postad i Utrustning)

Nån som kokat sin kran (svart plastkran till jäskärl) ?
Artikel 8037 här på Humle.
Min undermåliga kran på "bryggrytan" har gett upp...
Kommer den svarta hålla tätt vid kok?
Har flera så jag kan sejfa med extra packning.
Mvh a

73

(2 svar, postad i Utrustning)

Är detta något för dig?

http://www.theverge.com/2013/10/2/47956 … er-brewing

..öppna funderingar kring framtidens hembryggning
:-)

Kolla här!

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

:-)

75

(2 svar, postad i Humlegården)

Tack!
:-)