1 Senast ändrad av slussenporsche (2013-11-05 09:41:00)

"prajma" efter kallkrasch

Hej.
Skall nu tappa över på partyfat för första gången.
Har just kallkraschat ölen ett par dar, för första gången.
Försöker nu bli klok på hur jag ska prajma........

-Skall den upp i rumstemperatur först?
-Behövs det extra jäst?
-Hur räkna ut hur mycket socker / liter?

Har forskat runt lite, men blir ej klokare.
Brewers Friend's Calculator sa t ex att vid 5* behövs 34g socker,
men vid 20* behövs 68g socker.......

15 liter Ale, ca 6,5%, 1062-1012, 2 påsar US-05, krasch: i 1-2* 4 dygn

Villrådig

Sv: "prajma" efter kallkrasch

Den ska kolsyrejäsa i rumstemp, US05 trivs bäst över 16c.
Extra jäst kan behövas om din öl är väldigt klar eller om du kraschat den längre. Har du lite (verkligen lite) extra jäst är det inte fel att ha i men det ska i regel inte behövas.
Tänk på att partyfaten inte tål så mycket tryck. Jag tror 5g/l är för mycket för partyfaten även om det är lagom mängd på flaska. 2-3g/l känns mer safe men här får någon annan fylla i...

Sv: "prajma" efter kallkrasch

Nu är det några år sedan jag höll på med partyfat, men jag minns att mängden primingsocker ska vara mindre än för flaska.
Runt hälften om jag minns rätt.
Kan inte förklara varför men det kan ha att göra med att man trycker i kolsyra i partyfatet vid upptappning och det blir alldeles för mycket skum om man lägger sig på "flask-priming-nivå".
Jäs i rumstemp som Lindh skriver.
Det verkar väldigt mycket att tillsätta två påsar till för primingen.
En halv påse räcker långt även om ölet inte innehåller någon jäst efter kall-kraschen

Sv: "prajma" efter kallkrasch

Har också hört att 3g/liter är bra till partyfaten. (Brukar ha ca 4,5 vid flaskning).
Men spelar det någon roll ifall ölen fortfarande är kall vid "prajmningen"
Är mängden socker densamma oavsett temp?

Sv: "prajma" efter kallkrasch

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
Du kan tillsätta sockret när ölen är kall, men för att jäsningen ska gå bra så måste du värma ölet till över 16c.

När priming-sockret jäst färdigt kan du kyla ölen igen.
Kolsyretrycket blir då lägre eftersom mer kolsyra binder sig i ölet vid lägre temp (och även generellt så minskar trycket med minskande temperatur)
Så serveringstemperaturen avgör hur mycket ölet kommer att skumma.

6 Senast ändrad av slussenporsche (2013-11-05 14:57:19)

Sv: "prajma" efter kallkrasch

Bra!
Hade för enkelhetens skull tänkt att tappa direkt från kylskåpet (2*).
Ner i partyfat, låta jäsa i 20* i ca 10 dagar, å sen in i kylen igen (6*).
Fick för mig att temperaturen spelade roll för "prajmningen" i detta läget.

Men jag kan alltså köra på 3g socker oavsett temp?
Jag har för avsikt att servera ölen vid ca 6*.