"prajma" efter kallkrasch
Hej.
Skall nu tappa över på partyfat för första gången.
Har just kallkraschat ölen ett par dar, för första gången.
Försöker nu bli klok på hur jag ska prajma........
-Skall den upp i rumstemperatur först?
-Behövs det extra jäst?
-Hur räkna ut hur mycket socker / liter?
Har forskat runt lite, men blir ej klokare.
Brewers Friend's Calculator sa t ex att vid 5* behövs 34g socker,
men vid 20* behövs 68g socker.......
15 liter Ale, ca 6,5%, 1062-1012, 2 påsar US-05, krasch: i 1-2* 4 dygn
Villrådig