Jäsa i kyl (med extern termostat)
Hej.
Har köpt en universaltermostat här på Humle, och en gammel kyl på annons.
Jäser nu min första öl i kylskåpet. Ställde in termostaten på:
On - 18,5*
Off - 18,4*
Jag har kopplat en timer som slår av/på var 15:e minut.
Faktiskt temperaturspann är 17,5 - 20*
Har termostatens givardel löst hängande intill jäshinken.
Ölen jag jäser är en APA på 50/50 pils/pale ale.
OG 1060. 18 liter vört - 2 påsar US-05.
Det känns bra/rätt. Puttrar fint efter 48 tim.
Tips å tankar?
Är tempspannet OK?
Borde jag isolera hinken med liggunderlag, för att skydda den från de korta köldknäpparna?
Mvh A