Jäsa i kyl (med extern termostat)

Hej.
Har köpt en universaltermostat här på Humle, och en gammel kyl på annons.
Jäser nu min första öl i kylskåpet. Ställde in termostaten på:
On - 18,5*
Off - 18,4*
Jag har kopplat en timer som slår av/på var 15:e minut.
Faktiskt temperaturspann är 17,5 - 20*
Har termostatens givardel löst hängande intill jäshinken.
Ölen jag jäser är en APA på 50/50 pils/pale ale.
OG 1060. 18 liter vört - 2 påsar US-05.

Det känns bra/rätt. Puttrar fint efter 48 tim.

Tips å tankar?
Är tempspannet OK?
Borde jag isolera hinken med liggunderlag, för att skydda den från de korta köldknäpparna?
Mvh A

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Kan inget om just den termostaten men tycker det låter som ett ganska stort temperaturspann. Prova att spänna fast/tejpa tempproben mot utsidan av jäshinken istället och isolera den. Du hittar en bild här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 4&p=41

Kör själv med en STC-200 och har den inställd på x grader så går den igång på x+0,5 grader och kyler till x igen. Om tempen skulle nå x+0,5 igen fortare än 15 min så väntar den innan den sätter igång kylan igen.

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Varför har du timern?

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

mankang skrev:

Kan inget om just den termostaten men tycker det låter som ett ganska stort temperaturspann. Prova att spänna fast/tejpa tempproben mot utsidan av jäshinken istället och isolera den. Du hittar en bild här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 4&p=41

Kör själv med en STC-200 och har den inställd på x grader så går den igång på x+0,5 grader och kyler till x igen. Om tempen skulle nå x+0,5 igen fortare än 15 min så väntar den innan den sätter igång kylan igen.

..fast, om jag isolerar bara "proben" på jäshinken, på vilket sätt skulle det minska tempspannet i den omgivande luften?
Tänkte att om jag isolerar hela hinken, så skyddar jag ju den från köldknäpparna...
Men jag har sett att många här på forumet kör "din" metod.

Ps. Tempen kollad med hjälp av en enkel "inne/ute" termometer hängande löst bredvid hinken.
Spannet lär ju bli mycket mindre om den "proben" isoleras mot hinken enligt er metod...

Tänker så det knakar :-)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Timern skall spara kompressorn?!
Har läst här på forumet att detta är en bra ide...

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Ett par faktorer som du kan vilja fundera över:
Omgivande temperatur är lägre än i jäshinken de första dagarna
Temperaturen i jäshinken är det du vill styra


Som Mankang skrev och visade
Tejpa isolerad prob på jäshinken så får du den temperatur du vill ha i jäshinken
Men: 0,1 grad mellan av & på är toklite, kör på 0,5-1 grad runt den temp du vill ha ( motsvarande ditt exempel ovan: Av 19g - på 18g om det är 18.5 grader du vill ha i jäsningen )

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

7 Senast ändrad av megen (2013-10-24 23:32:31)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

mankang skrev:

Kan inget om just den termostaten men tycker det låter som ett ganska stort temperaturspann. Prova att spänna fast/tejpa tempproben mot utsidan av jäshinken istället och isolera den. Du hittar en bild här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 4&p=41

Kör själv med en STC-200 och har den inställd på x grader så går den igång på x+0,5 grader och kyler till x igen. Om tempen skulle nå x+0,5 igen fortare än 15 min så väntar den innan den sätter igång kylan igen.

Hmm har läst om denna metod förut. Enligt mig måste temperaturskillnaden bli större mellan lägsta och högsta punkt om man gör så. Det tar längre tid för proben bakom isoleringen att bli nedkyld, resultatet blir att när temperaturen når 17 grader vid proben så är temperaturen ganska regält mycket lägre utanför i kylskåpet. Detta borde resultera i att när termostaten slår från så fortsätter kylningsprocessen och ölet som jäser utsätts för större temperaturväxlingar.

Det enda raka är att testa och jämföra.

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Det är tempen i jäshinken du vill styra. Värmekapaciteten i ölet i hinken är helt dominerande i kylskåpet: olika material kan absorbera olika mycket energi i form av temperatur i förhållande till dess vikt. I ditt kylskåp finns isolering (lätt), luft (jättelätt) och öl (tungt). När termostaten stänger av kompressorn för att proben mellan hinken och isoleringen kommit ner i rätt temperatur är det mycket riktigt en hel del kallare i luften runt hinken. Naturlagarna ser sen till att en temperaturbalans uppnås. Då kommer luften att värmas av ölet och ölet kylas av luften. Eftersom ölet är så dominerande i sin värmekapacitet (massa*värmekapacitet för vatten) så kan det liknas vid en frontalkrock mellan en lastbil och en personbil. Lastbilen fortsätter mer eller mindre framåt medan personbilen pulvriseras: lufttempen i kylskåpet kommer att höjas kanske flera grader på väg mot temperaturjämvikten medans öltempen kommer att sänkas bara bråkdelen av någon grad. Proben ska definitivt sitta på utsidan av hinken bakom en tuss isolering (inga glipor mellan isolering och hink!).

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

9 Senast ändrad av slussenporsche (2013-10-25 11:35:52)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Morgan I skrev:

Det är tempen i jäshinken du vill styra. Värmekapaciteten i ölet i hinken är helt dominerande i kylskåpet: olika material kan absorbera olika mycket energi i form av temperatur i förhållande till dess vikt. I ditt kylskåp finns isolering (lätt), luft (jättelätt) och öl (tungt). När termostaten stänger av kompressorn för att proben mellan hinken och isoleringen kommit ner i rätt temperatur är det mycket riktigt en hel del kallare i luften runt hinken. Naturlagarna ser sen till att en temperaturbalans uppnås. Då kommer luften att värmas av ölet och ölet kylas av luften. Eftersom ölet är så dominerande i sin värmekapacitet (massa*värmekapacitet för vatten) så kan det liknas vid en frontalkrock mellan en lastbil och en personbil. Lastbilen fortsätter mer eller mindre framåt medan personbilen pulvriseras: lufttempen i kylskåpet kommer att höjas kanske flera grader på väg mot temperaturjämvikten medans öltempen kommer att sänkas bara bråkdelen av någon grad. Proben ska definitivt sitta på utsidan av hinken bakom en tuss isolering (inga glipor mellan isolering och hink!).

Tack!
Kan du rekommendera ett vettigt "spann" på termostaten?
Brygger endast torr APA. Med US-05.
Borde väl försöka ligga på 17-18* på hinkens utsida ?
A

10 Senast ändrad av Morgan I (2013-10-25 12:35:02)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

När du mäter på utsidan av hinken med isolering borde du kunna ha ett rätt litet intervall på kanske 0,5 grader. Temperatursvängningarna i ölet blir väldigt långsamma i jämförelse med luften i kylskåpet. Jag skulle tro att du kan plocka bort timern för kylskåpet kommer nog att gå en längre stund varje gång och även vara av en längre stund i taget. Nån annan här som jäser på samma sätt kan säkert ge dig lite feedback på detta.

En sak till om isoleringen på proben. Det måste vara tillräckligt mycket isolering så att själva hinkväggens isolerande verkan kan försummas. På utsidan kommer man aldrig att mäta det faktiska ölets temperatur utan temperaturen nånstans mellan luftens i kylskåpets och ölets temperatur. Jag skulle nog säga att en handflatas storlek med kanske 3-5 cm tjocklek räcker. Sen tejpar du duktigt så att ingen kall luft smiter in till proben och förstör.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Jag jäser med universal termostat och med en intervall på 0,5 grader.
Fäster proben och bubbel plast på hinken.
Har fungerat kanon i ca ett halv år för mig

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

TobbeN skrev:

Jag jäser med universal termostat och med en intervall på 0,5 grader.
Fäster proben och bubbel plast på hinken.
Har fungerat kanon i ca ett halv år för mig

Jag gör precis lika dant. Senast jag tog ut mätprov direkt från jäshinken så stämde tempreaturen på grönölet väldigt väl mot universaltermostatens sensor.

/Martin

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Vad skulle ni rekommendera för inställning på Universaltermostaten?
(Om man vill jäsa torr APA med US-05)
On: 18,0*
Off: 17,5*
??????????
Tackar ödmjukast för all info :-)
A

14 Senast ändrad av TobbeN (2013-10-25 14:43:10)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

slussenporsche skrev:

Vad skulle ni rekommendera för inställning på Universaltermostaten?
(Om man vill jäsa torr APA med US-05)
On: 18,0*
Off: 17,5*
??????????
Tackar ödmjukast för all info :-)
A

Blir bra det wink

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Morgan I skrev:

När du mäter på utsidan av hinken med isolering borde du kunna ha ett rätt litet intervall på kanske 0,5 grader. Temperatursvängningarna i ölet blir väldigt långsamma i jämförelse med luften i kylskåpet. Jag skulle tro att du kan plocka bort timern för kylskåpet kommer nog att gå en längre stund varje gång och även vara av en längre stund i taget. Nån annan här som jäser på samma sätt kan säkert ge dig lite feedback på detta.

En sak till om isoleringen på proben. Det måste vara tillräckligt mycket isolering så att själva hinkväggens isolerande verkan kan försummas. På utsidan kommer man aldrig att mäta det faktiska ölets temperatur utan temperaturen nånstans mellan luftens i kylskåpets och ölets temperatur. Jag skulle nog säga att en handflatas storlek med kanske 3-5 cm tjocklek räcker. Sen tejpar du duktigt så att ingen kall luft smiter in till proben och förstör.

Ja det är sant. Jag tar tillbaka mitt påstående. Men varför inte ha proben i ölet? jag kan då få det tätt med gummipackningen till jäsröret?

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Timer - vs - Ingen Timer?

17 Senast ändrad av TobbeN (2013-10-25 16:26:21)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

ingen enl mig wink (men jag kan ha fel)

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Ja är det verkligen så dåligt med korta intervall för processorn?

Jag har en lite äldre kyl som står på 3,5C just nu och den slår på ca 1gång va 5e min då universaltermon slår på vid 4C och av vid 3C. Intervallet rör sig väldigt fort upp och ner pga den höga temperaturen utanför kylen och Kylaggregatet verkar lixom laddat hela tiden, dvs det blir kyleffekt omedelbart när kylen slår igång istället för att processorn ska jobba ett tag innan kylaggregatet faktiskt börjar kyla.

På mina jäskylar Har jag bara 0,1 diff på termostaten som egentligen blir 0,7-0,9 då jag isolerar proben på kärlet men med den setuppen är ändå intervallet längre än ett vanligt kylskåp utan termostat som står på kanske 6C så det borde inte vara något problem att köra utan Timern vid jäsning.

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Min upplevelse är att kylen inte slår av och på så ofta iaf. Jag har universaltermostat och givaren isolerad mot jäskärlet. Tempen vobblar normalt inte mer än max några tiondelars grad och det är absolut inte så att kylen står och slår av och på. Har iofs inte mätt intervallerna men har kylen intill det utrymme där jag normalt vistas så jag märker ungefär hur den uppför sig. Men det finns ju dom som är experter på sånt här så de vet säkert bättre.

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Extatiskt Rasande skrev:

Min upplevelse är att kylen inte slår av och på så ofta iaf.

Upplever också att min kyl inte slår på så "ofta"

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Efter kokning, och kylning till ca 20* skall jag nu jäsa i kylen.
Är det rätt att bara ställa in i kylen (på 18 - 18,5*) ?
Eller skall jag låta jäsningen komma igång i rumstemp (21*) först ?

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Japp, ställ in i kylen, vänta tills ölens temperatur har sjunkit till jästemp (helst lite under, säg 17°C) innan du jästar.

Think globally. Drink locally.

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

peps skrev:

Japp, ställ in i kylen, vänta tills ölens temperatur har sjunkit till jästemp (helst lite under, säg 17°C) innan du jästar.

Blev så här:
Rehydrerade 1 pkt Us05 i 25* avsvalnat kokt vatten (enligt tillverkarens rek).
Gissar, mätte ej, att denna temp sjönk neråt 20* medans jag whirlpoolade och tappade över till hink. Vört ca 20*. Hällde i jästen och rörde om.
Skakade/vispade/luftade EJ (enligt tillverkarens rek)
Ställde in i kylen.
28/11 Kl 22.00. 12 lit i jäshinken. OG: 1054 - jäser i kylen; on 18,7 / off 18,5. Isolerad givare.
29/11 kl 22.00. Ett "plupp" var 30 sek.
30/11: kl 10.00. efter ca 36 tim pluppar det nu var 11:e sek!
1/12: kl 22.00: pluppar var 40 sek.
5/12: pluppar var 100:e sek.
Lite trög jäsning...
Kommer nog alltid syresätta framöver, fattar inte riktigt poängen med att avstå..

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Behöver jag oroa mig?
Tankar å tips..?

PS. Insåg denna jäsning att isolerad givare och utan timer; is da Shit :-)
Er evigt tacksamme
A

Sv: Jäsa i kyl (med extern termostat)

Den har troligtvis jäst klart nu men man behöver ju inte stressa direkt. I slutet kan man dra upp nån grad om man vill för ett se till att det jäser ut.