Det här med spädning..
Hej!
Imon tänkte jag ge mig på att brygga lite bärs. Jag gör små volymer och räknar med att vid bortkok kommer min vört landa på 7 liter. Jag skulle därför vilja späda vörten till 8-9 liter för att få ut lite till. Jag har tänkt mäska med mer malt (kör helmalts) för att kompensera OG och eventuell humleförlust(??).
Anyways.. jag undrar då: bör jag späda mot kokets slut (med 1-2 liter kokat vatten?) eller spä med kallt vatten vid kylningen? Vilka fördelar/nackdelar leder utspädningen till och när är det "mest" lämpligast att tillsätta spädvattnet?
Har ingen erfarenhet av att späda och är tacksam för svar!
/Calle