1 Senast ändrad av harnikaffe (2013-11-01 23:17:54)

Det här med spädning..

Hej!

Imon tänkte jag ge mig på att brygga lite bärs. Jag gör små volymer och räknar med att vid bortkok kommer min vört landa på 7 liter. Jag skulle därför vilja späda vörten till 8-9 liter för att få ut lite till. Jag har tänkt mäska med mer malt (kör helmalts) för att kompensera OG och eventuell humleförlust(??).   

Anyways.. jag undrar då:  bör jag späda mot kokets slut (med 1-2 liter kokat vatten?) eller spä med kallt vatten vid kylningen? Vilka fördelar/nackdelar leder utspädningen till och när är det "mest" lämpligast att tillsätta spädvattnet?

Har ingen erfarenhet av att späda och är tacksam för svar! smile /Calle

Sv: Det här med spädning..

Kan inte se att det skulle vara så stor skillnad mellan att späda vid kokslut och vid kylningen. Oavsett vilket är det då du bör späda. Det viktigaste är att man späder innan jäsningen gått för långt, då får man ett tunnt öl med dålig skumstabilitet är min erfarenhet.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Det här med spädning..

Alright, då har jag lite att vela emellan, tack! smile

Sv: Det här med spädning..

Om du kyler i diskhon så vinner du ju på att tillsätta så kallt vatten som möjligt för att snabbare komma ner till rätt temp. Har du ett snabbare sätt att kyla på så är det kanske sak samma. Men om jag var du så skulle jag i vilket fall låta vattnet koka en stund för att bli av med lite bakterier å dylikt. Gör det som känns mest praktiskt är mitt tips.

/ David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Sv: Det här med spädning..

Jag skulle hellre ha 7 liter outspätt än 9 utspädda... Kan du inte koka i två kastruller och sammanföra vörterna istället om det är din kokkastrull som är flaskhalsen i processen?

Sv: Det här med spädning..

Tyvärr har jag inte någon direkt stor kastrull förutom den 10 litern jag använder (har en 1 liter och 2 liter), men hade jag haft bättre ekonomi än vad min studentbudget ger mig utrymme för, så hade jag övervägt att fixa en till stor kastrull smile Hur kommer det sig att du hellre hade valt icke utspädd framför utspädd? Nyfiken! smile

Sv: Det här med spädning..

harnikaffe skrev:

Tyvärr har jag inte någon direkt stor kastrull förutom den 10 litern jag använder (har en 1 liter och 2 liter), men hade jag haft bättre ekonomi än vad min studentbudget ger mig utrymme för, så hade jag övervägt att fixa en till stor kastrull smile Hur kommer det sig att du hellre hade valt icke utspädd framför utspädd? Nyfiken! smile

Gå på loppis å köp en stor kastrull. 200 spänn kan du nog få ihop :-)

Sv: Det här med spädning..

Jepp, tänkte vänta tills nästa månad och se om jag hittar någon, eventuellt slå till på den dära biltemagrytan som många snackar om! smile

Sv: Det här med spädning..

De gånger jag spätt ut har det blivit tunt eller blaskigt. Jag vet föera på forumen som svär efter denna teknik men jag kommer aldrig göra det igen...

Sv: Det här med spädning..

+1 på Biltemas kastrull. Nu kan jag inte påstå att jag bryggt jättemycket i den, men det lilla jag har testat har den presterat bra. Å den går att tweaka rätt bra allt eftersom man får slantar över och behoven förändras. Jag har bytt kran på min och installerat ett 2.5kW-värmeelement i botten med lite extern tempstyrning. Första bryggningen körde jag helt vanligt på spisen.

Relax, don't worry... Have a homebrew!