Jag är på!
Kolla: Adam Hylander (schillerska/porto seguro)
Bor på Orust!

Kör på Thanitos!
Du å din far blev just mina idoler ;•)

28

(4 svar, postad i Utrustning)

Om du kör med trädgårds-slang mellan kranen och spiralen kan du göra ett isbad till slangen.
Så stort vattenbad så möjligt, med så mycket is i som du kan. Och så mycket slang i som är möjligt.
Då får du ner tempen på kylvattnet ordentligt wink

29

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Kör i vind!

30

(24 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

+ på Hallon-Vete-Recept ;-)
Men om man skulle vilja göra en snäll Pale Ale / Mild med aprikos, hur mycket frukt bör man putta i ?
Brukar ha ca 20 liter i sekundären...
Mvh A

31

(24 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Bör man alltså FRYSA frukten och sen ha den i sekundären,
eller PASTÖRISERA i ugn och sen i sekundären,
eller både pastörisering och frysning?
Evigt tacksam
A

32

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Stevo skrev:

Jo jag har sett denna, ngt du testat?

Nope. Men jag litar hundra % på Humlegården :-)

33

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Kolla "Prime Minister Pale Ale" här på Humlegården. Klicka på "Ölbryggning", och scrolla ner till Receptlänken...
Håll det enkelt!
A

34

(9 svar, postad i Humlegården)

Bee skrev:

Urban jobbar på humlegården...

Ser man på..
Mycket tacksam för alla svar, och fortsatt öppen för funderingar!
(Skall fiska lite på Ölmässan Gbg i helgen...)
A
+ på Referenter.

35

(9 svar, postad i Humlegården)

Bra där!
Fler funderingar?
Vad säger Humlegården?
A

36

(9 svar, postad i Humlegården)

Hej!
Provar frågeställningen på den här avdelningen istället...

Är det någon på Humlegården som vill tänka högt kring varför man borde välja Braumeister 200-500, istället för ett mer traditionellt bryggsystem, om man vill göra typ 1000 liter i månaden?
Alla funderingar är välkomna. Sälj in den!
A

37

(3 svar, postad i Utrustning)

Finns på Essensspecialisten (eller vad dom heter) vid "lilla ingången" på mölndalsvägen.

38

(8 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Techno skrev:

Hej

Du verkar vara en mycket noggrann man, här pratar vi sekunder mellan proberna, skojar bara lite, efter som ditt SG är 1010och du fortfarande har synlig jäsktivitet, då skulle jag köra på den höge tempen för att få en diacetylrast samt säkerställa utjäsningen, ett SG på 1010 samt synlig jäsning!, du verkar ju inte ha haft en spec hög jästemp , vad var din mäskningstemp? samt vilken jäst använde du?

Bo

Hej Bo. Tack för feedback. Slarvade mycket förr å fick ingen god öl då...
Mäskade i ca 65-63*. Kör rehydrerad US-05.
A

39

(8 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Alltså för att förtydliga frågan: bör jag låta ölen stå i ca 20-21* eller ska jag sätta in den i kylen igen å låta den stå i ca 18* de 7-8 dygn jag är borta?
Ps. Sen tänkte jag torrhumla i 5 dygn + 3 dygn i kallkrasch -0,5* .....

Jag köpte därifrån. Billigt & smidigt!

41

(8 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag har en liknande fråga.
Min pale ale har jäst i 9 dagar nu. Först i kontrollerad kyl; 6 dagar vid 18-19*, sen tog jag ut den i rummet för en liten temphöjning (dvs 3 dagar vid ca 20*).
Angiven temp är den faktiska "isolerad probe" temp, ej rumstemp. SG 1009

Nu skall jag resa bort 7-8 dagar.   HUR skall jag göra???


Här är det tidigare förloppet:
4/2 -14 15.00
Liten paus, utan humlepåsarna, strax efter att 20 min-givan åkte i. (Satte i kylspiralen vid 15 min som brukligt, men drog igenom lite kallvatten pga hjärnsläpp, så det tog väl 10 min innan det kom upp i kok igen.) brukar ta ca 5 annars)).
Annars fint flyt och bra känsla. Tror mycket på receptet, även om teoretisk IBU blev superhög... (Halvera 60 givan nästa gång?)
Ut med kylspiral och humlepåsar kramas ur, sen whirlpoolning + paus för sedimentering ca 15 min.
Jästen är nu rehydrerad i över en timme - lite onödigt!
OG: 1047
11,5 liter i jäshinken. God vört. Temp 17,8*.
Jäsning i kylen, termostat på 18,7* - av 18,4*.
4/2 kl 20.30 = Färdig! In i kylen för tempererad jäsning.
5/2 kl 20.00 = Jäsning startar vid ca 19* (fick ha kylen avstängd med öppen dörr för att få upp värmen, så att termostaten kan sänka...)
6/2 kl 08.00 = var 12:e sek.
6/2 kl 18.00 = var 12:e sek. Temperatur 17,9* !!
7/2 kl 08.00 = var 20:e sek. Och äntligen ett tjockt gött skum!
7/2 kl 20.00 = var 26:e sek.
8/2 kl 16.00 = var 26:e sek. Fortfarande fedskum (fast nu sjunkit från 5 cm till 1 cm...
10/2 kl 20.00 = nästan helt slutat jäsa, inget plupp på 10 min.
Stänger av kylen och öppnar dörren lite för en mjuk temphöjning...
11/2 kl 08.00 = nån jäsning var tionde minut nu. Tempsensorn visar prick 20*. Lämnar den där ett dygn....
11/2 kl 20.00 = Tempsensorn uppe på 23*, så jag ställde ut hinken på golvet utanför: där golvtemp är ca 19* och omgivande luft är ca 21*.
Detta verkar ge en jästemp på ca 19,5*.
12/2 kl 08.00 = sensorn står på 18,5! För kallt på golvet, flyttar upp på en stol
12/2 kl 22.00 = 20* på sensorn, nån jäsning var tionde min.
SG = 1010 - och synlig jäsningsaktivitet. God fruktsyrlig smak, och väldigt oklar (jästen?)... Inte alls nån rekordhög beska.

Kolla SG först av allt...

43

(13 svar, postad i Utrustning)

Humlegårdens svarta plastkran funkar bra i min bielmeierplastis!

44

(4 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Ebbes Hörna på stallmästaregatan. Finska Pingstkyrkan vid mölndalsån, St Erikshjälpen i högsbo industriområde, Emmaus bakom backaplan.
Kan du fixa ett åk, bör en loppisrunda på lörd förmiddag generera fina damejeanner.
Obs! Nämnde bara de ställen jag brukar se dem på...
A

Vid min förra bryggning (med torrhumling i primären) kallkraschade jag i 7 dygn. Mellan 0* och -0,5*. Kolsyrade med en mockabit/33cl - en bitsocker/50 cl. Lät stå en vecka. Sen kylskåp en vecka. Färdigt! Toppensmidigt. 12 liter APA i jäshinken, och ett paket rehydrera US-05...
Kör hårt!
A

46

(0 svar, postad i Humlegården)

Jesus Kristus!
La en order på nätet igår kl 14.30.
Idag kl 15.30 plingade det i mobilen.
Bara 25 timmar för att ta emot min order, packa den, å skicka den till kiosken i min lilla by på Orust. Helt otroligt!
TUSEN TACK!
A
Respekt!

47

(2 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)

Ebay?

48

(7 svar, postad i Utrustning)

petern skrev:

Jag har alltid lagrat mina fat i kylen och då håller de bra länge. jag tänkte bunkra upp lite inför sommaren och lagra dem i källaren som är runt 18 grader. Hur påverkas ölen i faten då? Någon som testat med ölen så hög värme en längre tid?

Ju kallare desto bättre/längre hos mig!
Köp en kyl på blocket för en 5 hundring, och lagra dina öl i 5* istället :-)

aenima skrev:

Den är troligtvis ganska färdigjäst. Inget att oroa sig för. Däremot så skulle jag personligen börja jäsnngen lite kallare nästa gång.

/Peter

+ Kallare.
Isolera en termometer/tempgivare mot hinken, och kolla om du kan ligga under 19*
A

50

(2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Önskar att jag vart lite mer tekniskt lagd, så hade jag kunnat ladda upp en bild på'n...