Kompleterande vörtkylning
Hej!
Jag skall i dagarna dra igång en bryggd av en tysk weisbier men har lite funderingar kring kylningen av vörten. Jag har en kylspiral som jag byggt själv som funkar hur bra som helst. Problemet är att nu på sommaren så blir inte kallvattnet så kallt. Gjorde en mätning här om dagen när det stått och runnit ett par minuter. Temperaturen var då runt 20 grader..... På vintern så får jag ner det mellan 5-10 grader. Det här kommer definitivt att påverka kyltiden. Eftersom jag har en Beilmeier så kan jag inte trycka ner den i badkaret så min tanke är att köra med kylspiralen och dra runt 7-8 kylklampar på utsidan av vörtkokaren.
Är den nån annan som har idéer om hur jag kan göra för att komplettera min vört kylning??
En grej som jag funderat på är om man kan modda en termos i rostfritt stål och fylla den med is och trycka ner i vörten (steriliserad då förstås). Tänkte om man kunde få ut innanmätet i termosen så att man bara har höljet kvar.
Mvh
MH