Koppla förbi elgrytans termostat?

Hej!
Detta är min första post här på forumet. Har läst omkring här ett bra tag men inte registrerat mig.
Men nu har jag en fråga; jag har en likadan elgryta som säljs här på humlegården men jag köpte min från maltbazaren. Har, precis som andra jag läst om här, haft en hel del problem med att grytan "slår ifrån" precis när koket kommit igång. Eftersom jag infusionsmäskar i grytan och endast använder elen när det är dags att koka skulle jag vilja koppla förbi termostaten, eller om det finns något annat enkelt sätt att hålla ett rullande kok igång.
Jag har tyvärr ingen kamera så jag kan inte visa hur underdelen på grytan ser ut.
Är det någon som har några tips/erfarenheter om hur man fixar detta problem?
Med vänliga hälsningar
David

Sv: Koppla förbi elgrytans termostat?

Som ansvarig för att elgrytan har sålts till ett stort antal hembryggare i Sverige är jag också mycket intresserad av en lösning på detta problem! Dels för de elgrytor som redan sålts, dels för dem som kommer att säljas i framtiden. Vill gärna kunna påverka fabriken i konstruktiv riktning för kommande produktion.

Jag känner till åtminstone tre fall där elgrytor som vi har sålt beter sig på detta frustrerande vis. Det är i och för sig en mycket liten andel av de elgrytor vi sålt, men jag vet inte hur stort "mörkertalet" är.

I Danmark har olika varianter av denna gryta sålts under längre tid än i Sverige, och problemet har diskuterats där också. Det har anförts ("it's not a bug, it's a feature...") att detta är en säkerhetsanordning, ett skydd mot överhettning vid torrkokning och åtföljande brandrisk. Men då borde man kunna ställa termostaten så att den slår ifrån vid t.ex. 110° istället för kanske 101° eller vad det är nu. Ett förslag i det danska forumet Brygforum är att man ska byta termostaten mot en smältsäkring som löser ut vid kanske 140°. Men om man inte använder en extern termostat så vill man kanske ha kvar den interna termostaten om man vill mäska eller värma lakvatten i grytan. En variant är kanske att sätta in en extra strömbrytare så att man kan koppla förbi termostaten vid kokning.

Som sagt, jag vill gärna ha

1) tips på hur man åtgärdar redan levererade elgrytor
2) tips på hur fabriken borde ändra produktionen av framtida elgrytor

Allt givetvis utan att äventyra säkerheten.

-- Svante

Även jag har råkat på detta problem, och likaså min far. Vad vi har gjort på våra grytor är att koppla förbi både överhettningsskyddet och termostaten (det finns tydligen ett andra överhettningsskydd inbyggt i termostaten), så att grytan helt enkelt får två lägen - på och av. Eftersom vi aldrig använder grytan till något annat så funkar det utmärkt. Men visst, det känns ju lite snopet att själv behöva bygga om något man har lagt ner nästan 2000kr på.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Min fungerar skitbra, slår aldrig ifrån utan har ett tokfint rullande kok helt igenom. Köpte den  här på humlegården.

Svante skrev:

Som ansvarig för att elgrytan har sålts till ett stort antal hembryggare i Sverige är jag också mycket intresserad av en lösning på detta problem! Dels för de elgrytor som redan sålts, dels för dem som kommer att säljas i framtiden. Vill gärna kunna påverka fabriken i konstruktiv riktning för kommande produktion.

Jag känner till åtminstone tre fall där elgrytor som vi har sålt beter sig på detta frustrerande vis. Det är i och för sig en mycket liten andel av de elgrytor vi sålt, men jag vet inte hur stort "mörkertalet" är.

I Danmark har olika varianter av denna gryta sålts under längre tid än i Sverige, och problemet har diskuterats där också. Det har anförts ("it's not a bug, it's a feature...") att detta är en säkerhetsanordning, ett skydd mot överhettning vid torrkokning och åtföljande brandrisk. Men då borde man kunna ställa termostaten så att den slår ifrån vid t.ex. 110° istället för kanske 101° eller vad det är nu. Ett förslag i det danska forumet Brygforum är att man ska byta termostaten mot en smältsäkring som löser ut vid kanske 140°. Men om man inte använder en extern termostat så vill man kanske ha kvar den interna termostaten om man vill mäska eller värma lakvatten i grytan. En variant är kanske att sätta in en extra strömbrytare så att man kan koppla förbi termostaten vid kokning.

Som sagt, jag vill gärna ha

Allt givetvis utan att äventyra säkerheten.

Hej

Vad jag ser så säljs grytan fortfarande. En hel del fel verkar finnas fortfarande, på  dom grytorna som säljs. Leveranantören Humle.se önskar tips om att åtgärda fel? Leverantören Humle.se önskar att få tips av beställaren hur en leverererad vara ev. skall bli bätter? Är det inte upp till leverantören att sälja saker som utlovats? Samt är det inte upp till leverantören att hos tillverkaren/köparen ,att innan en vara går till försäljning förevissa sej att det som säjs i beskrivningen hos säljaren Humle.se fungerar? Jag som är totalt otekniskt skall väl inte börja krångla med smältsäkringar m.m. Tips från kunder gentemot den som gör produkten är helt ok. Men när jag köper en sak hos en leverantör så vill samt skall sakenf ungera annrs så så skall ju inte produkten ut på marknaden. Va säjer Sverker?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

6

Svante skrev:

Hej Svante,
sålde min gryta i går. Jag har aldrig haft något problem med den. Grytan jag hade hade två lägen i slutet av skalan, "Kochen" och "Entsaften". Det fanns ett motstånd i termostatratten mellan dem. Vid "Kochen" slog grytan av och på vid 100 C , vid "Entsaften" slog den inte av. Kan det vara så att de som har haft problem ställde ratten på "Kochen"?
Hls
/Jürgen

Jag har alltid kört på "Entsaften" och där slår den av likafullt.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Techno:
Grytan säljs fortfarande. Vi har levererat ganska många. De allra flesta som köpt den är nöjda med den. En mindre andel har rapporterat ett problem med att termostaten slår av och på under kokning. Det verkar som att termostaten vid kokningsläge är inställd att slå av strax över 100 grader. För vissa exemplar tycks det vara vid kanske 101 grader, medan det för de flesta är vid en något högre temperatur som man inte kommer upp i vid vörtkokning och därför inte blir något problem. Enligt tillverkaren är detta en säkerhetsåtgärd för att förhindra överhettning. Vi har en dialog med tillverkaren för att få dem att lösa detta på ett bättre sätt.

Vi tar ansvar för att våra kunder ska bli nöjda med de varor de köper hos oss (vår nöjd-kund-garanti). Är kunden inte nöjd så ordnar vi upp det. Om vi inte kan lösa det på annat sätt så låter vi köpet gå tillbaka.

När man läser ditt inlägg kan man få intrycket att du tycker att vi överhuvudtaget inte borde ha tillhandahållit grytan till svenska hembryggare, och att vi i nuvarande läge inte borde ha redogjort för problemet och bett om synpunkter från hembryggarna på Humlebladet. Det kanske inte är så du menar, men jag tror att folk kan tolka det så, och därför vill jag förtydliga vår ståndpunkt.

Jag tror fortfarande att vi har bidragit positivt till hembryggningen i Sverige genom att tillhandahålla den här grytan. Och att jag bad om tips på lämpliga åtgärder i forumet är ju helt i samklang med idén med diskussionsforum i allmänhet och Humlebladet i synnerhet. Du skriver att du är helt oteknisk. Jag är inte heller född med verktyg i händerna. Men jag vet att vi har en enorm samlad kompetens på det här forumet!

Jag måste medge att ett skäl till att vi startade det här forumet var att vi ville avlasta oss själva från att svara på alla frågor vi fick via mail. Vi fick massor med frågor. Och vi svarade på dem. Men nackdelarna var flera: det tog mycket tid för oss, den som frågade fick bara vårt svar, och ingen annan fick ta del av svaret. Diskussionsforumet har löst en stor del av detta.

Nu kan många ställa frågor, få svar från många, och många får ta del av svaret.

Dessutom kan vi själva ställa frågor och få svar från medlemmar här på Humlebladet. I egenskap av kunder, hembryggare eller utrustningsexperter. Det är värdefullt för oss att få in synpunkter på sortimentet, men även på mer tekniska frågor som den här angående termostaten i elgrytan.

Jag förstår helt och hållet att du inte skulle vilja hålla på att meka med att koppla förbi termostaten eller sätta in en smältsäkring i grytan. Men somliga kunder vill göra detta själva, med delar som vi står för. Den som inte vill göra det slipper förstås. Då tar vi hem grytan och bygger om den utan att det kostar kunden någonting.

Nu vet vi inte ännu vilken åtgärd som är den bästa. Det är därför jag ställde frågan här i forumet. Men när vi vet kommer vi att ordna det så att alla kunder blir nöjda.

-- Svante

Svante,
jag är övertygad om att de allra flesta håller med om att ärligare och mer kundvänlig leverantör än "leverantör humle.se" torde vara svår att finna. Ditt upprop gällande elgrytan är ju bara ytterligare ett bevis på detta.

Min elgryta verkar vara en av de som funkar fint (än så länge...) men skulle den strula så känner jag mig helt säker på att det skulle lösa sig.

Mvh, Hardy

10 Senast ändrad av Kim (2007-09-25 19:35:24)

Jag håller också med. Att föra upp problemen gör ofta att man till sist finner en lösning. Att sopa dem under mattan och låtsas att de inte finns, det lurar bara alla.
Hade inte Svante & Co. sålt den så hade folk ändå köpt den i något annat grannland. Och de hade ju inte blivit bättre för det.
Problemet med alla sådan här termostater är att de fliprar vid 100 grader och det är inte bara denna el-gryta som  är behäftad med denna egenskap. Alla vanliga billiga kokplattor lider av samma problem, tyvärr är det lite av ett lotteri i hur pass känslig ens termostat blir (man kan nästan säga att de som inte slår av är just de med felet i - fast de är till fördel för just bryggning). Slälv har jag en enkel kokplatta där termostaten fungerar klockrent, men många har klagat på att de just slår av precis vid kok. Nu anänder jag bara den till värming av vatten och ej kok, men det har dock också hänt.
Nu vet jag inte hur dessa bimetall-termostater fungerar, men kanske någon vet hur man kan göra den lite "trögare", annars är det bara att byta termostat till en ny och hoppas på turen.

// Kim

Hej Svante

Det kanske blev fel av mej. Jag har själv varit som sagt var på väg att skaffa en sådan gryta. Det skulle va perfekt för mej att kunna få ca 27 liter vört i ett rullande kok för att till slut få ca 23-25 liter färdig vört. Nu kör jag med 3 grytor, jag har lärt mej hur dom fungerar, men det vore ju absolut bättre att kunna ha en gryta i stället för 3. Det jag menade det var att grytan säljs och ja jag vet inte men trots allt så är det ju ett antal personer som har köpt den och priset har jag ingen aning om angående andra grytor. Men priset närmare sej 2000 kr och då tycker jag att man kan erhålla det som erbjudantet gäller. Jag har köpt malt, humle, jäst E-kolvar, kronkapsyler samt mycket annat i 10 år och har alltid fått bra samt snabb leverans. En gång fick jag en jäst som läckte, inga prob fick snabbt en ny, det har aldrig varit några problem att handla varor hos Humlegården, snabb samt ordentlig redovisning. Tänk om alla andra postorderfirmor på nätet gjorde det samma?. Men beställer jag en sak för närmare 2000 kr ink frakt så önskar jag inte att andra som har haft prob med den skall komma in med ev, olika lösningar. Jag kräver att den saken jag köper skall fungera. Har jag prob med en sak så försöker jag fixa den innan den går till försäljning, även om problemen är små, men det kanske är jag som krånglar till det?
Bo

Hej

Hardy är ju så enormt glad att den dyra gryta/kastrull han köpte fungerar så att han säjer att allt han köpt har kommit, all malt samt humle, ja va fan skulle det inte gjort det? KIM säjer:  Att sopa dem under mattan? Vad att sopa under mattan, att kastrullen inte i bland fungerarar.? Hade inte Svante  sålt den så hade någon andran gjort det. Svante: En sådan djävulens advokat behöver du inte. Kim fattar inte i bland att han totalt är ute och seglar. Jag har som sagt gjort affärer med dej Svante i mintst
10 år jag har alltid fått det jag beställt och tror att jag fortfarande kommer att få det.

Bo

För att återgå till orginaltopicen; Är det någon här som har lyckats lösa problemet med elgrytorna? Jag gick så brutalt till väga att jag öppnade upp grytan och helt sonika klippte väck det jag är nästan hundra på är termostaten. Och det funkade precis som jag ville ha det, kokade rullande etc. Självklart kunde jag inte  använda termostaten, men det har jag inget behov av heller.
Tyvärr så funkade det bara såhär i kanske två bryggningar, sedan har  den börjat slå av IGEN. Tidigare slogs den röda lampan av när grytan gick i viloläge men nu ser det ut som den är igång hela tiden. Hur kan den göra så när det inte finns någon termostat som säger till att den ska slå av!?

Ok, lite nya upptäckter; tänkte öppna grytan för att kolla om det fanns nåt tydligt fel på vad det kunde vara som gjorde att den slog av. Och... det fanns det väl, kan man väl säga, hela bottnen, som är i plast, hade smält sig ordentligt tillknycklad. Så att den slog ifrån var väl nån underbar försvarsmekanism nånstans som gjorde att inte hela lägenheten brann upp. Nu är ju den nya frågan varför. Varför blev den så överhettad? Jag har haft den stående på ett liggunderlag som iochförsig har fått lite märken i sig men inte som verkar onaturligt tillknycklad. Men kan det vara så att grytan behöver lite luftcirkulation undertill för att inte bli överhettad? Jag ville ju isolera så mycket som möjligt och en hel del värme försvinner ju undertill. Men jag vill ju inte bränna upp grytan fullständigt.