Techno:
Grytan säljs fortfarande. Vi har levererat ganska många. De allra flesta som köpt den är nöjda med den. En mindre andel har rapporterat ett problem med att termostaten slår av och på under kokning. Det verkar som att termostaten vid kokningsläge är inställd att slå av strax över 100 grader. För vissa exemplar tycks det vara vid kanske 101 grader, medan det för de flesta är vid en något högre temperatur som man inte kommer upp i vid vörtkokning och därför inte blir något problem. Enligt tillverkaren är detta en säkerhetsåtgärd för att förhindra överhettning. Vi har en dialog med tillverkaren för att få dem att lösa detta på ett bättre sätt.
Vi tar ansvar för att våra kunder ska bli nöjda med de varor de köper hos oss (vår nöjd-kund-garanti). Är kunden inte nöjd så ordnar vi upp det. Om vi inte kan lösa det på annat sätt så låter vi köpet gå tillbaka.
När man läser ditt inlägg kan man få intrycket att du tycker att vi överhuvudtaget inte borde ha tillhandahållit grytan till svenska hembryggare, och att vi i nuvarande läge inte borde ha redogjort för problemet och bett om synpunkter från hembryggarna på Humlebladet. Det kanske inte är så du menar, men jag tror att folk kan tolka det så, och därför vill jag förtydliga vår ståndpunkt.
Jag tror fortfarande att vi har bidragit positivt till hembryggningen i Sverige genom att tillhandahålla den här grytan. Och att jag bad om tips på lämpliga åtgärder i forumet är ju helt i samklang med idén med diskussionsforum i allmänhet och Humlebladet i synnerhet. Du skriver att du är helt oteknisk. Jag är inte heller född med verktyg i händerna. Men jag vet att vi har en enorm samlad kompetens på det här forumet!
Jag måste medge att ett skäl till att vi startade det här forumet var att vi ville avlasta oss själva från att svara på alla frågor vi fick via mail. Vi fick massor med frågor. Och vi svarade på dem. Men nackdelarna var flera: det tog mycket tid för oss, den som frågade fick bara vårt svar, och ingen annan fick ta del av svaret. Diskussionsforumet har löst en stor del av detta.
Nu kan många ställa frågor, få svar från många, och många får ta del av svaret.
Dessutom kan vi själva ställa frågor och få svar från medlemmar här på Humlebladet. I egenskap av kunder, hembryggare eller utrustningsexperter. Det är värdefullt för oss att få in synpunkter på sortimentet, men även på mer tekniska frågor som den här angående termostaten i elgrytan.
Jag förstår helt och hållet att du inte skulle vilja hålla på att meka med att koppla förbi termostaten eller sätta in en smältsäkring i grytan. Men somliga kunder vill göra detta själva, med delar som vi står för. Den som inte vill göra det slipper förstås. Då tar vi hem grytan och bygger om den utan att det kostar kunden någonting.
Nu vet vi inte ännu vilken åtgärd som är den bästa. Det är därför jag ställde frågan här i forumet. Men när vi vet kommer vi att ordna det så att alla kunder blir nöjda.
-- Svante