Ny upplaga av Ölbryggning på gång!

Nu äntligen har vi tagit tag i projektet att ge ut en ny, omarbetad och delvis utvidgad upplaga av "Ölbryggning - En handbok för hembryggare". Boken har ju varit slut i drygt två år, så det är inte för tidigt...

Planen är att Jessica Heidrich och Peter Högström ska hjälpa Håkan Lundgren och mig med att skriva om stora delar av boken.

Vi tar gärna emot synpunkter och önskemål på innehållet. Och detta diskussionsforum är väl en utmärkt plats för detta, eller hur?

-- Svante

2 Senast ändrad av jan_johansen (2005-12-08 01:16:23)

Sv: Ny upplaga av Ölbryggning på gång!

Jag har inte läst den gamla upplaga, men det kunde vara intresant med ett avsnit om de gamla kryddorna för öl, som ljung, pors, tall, gran, älgört, malört osv. Är ju som bekant mycket intreserad i dessa historiska ölsorter, och ganska experimenterande i min bryggning. Och med lite information om de gamla kryddorna, kanske fler skulle bli mer intreserade i detta.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Spännande! Jag har dock inte heller läst den gamla, så vet inget aning om utgångspunkten sad

Förfarandet vid receptformulering tycker jag vorde intressant: Hur man gör för att gå från "smakidé i huvudet" till val av ingredienser och konkret recept. Där finns ju alla aspekter från malten, jästen och humlen och även proceduren. Det jag själv känner att det saknas strukturerad information om i någon annan bok är smak och arom biten med humlen. Exakt vilja humlesorter ska man välja, och vilja doser. Om det ginge att förenkla komplexiteten i det sammanhanget? Fast det kanske är svårt.

/Fredrik

Jag har boken.
Man kanske skulle auktionera ut den.
Vad ger ni?  smile

Lite synpunkter som jag har på den gamla upplagan är bland annat avsnittet om beskaberäkning. Jag förstod aldrig hur man skulle räkna ut BU, och att BU faktiskt bara är antal ppm isomeriserad alfasyra (i varje fall som en god approximation)

Först när jag hittade Norm Pyles Hop Page på nätet så fattade jag hur man kan räkna ut BU.

Min bok är också lite feltryckt. De sista c:a 17 sidorna i boken är en kopia på de första 17! Dvs vid tryckningen bör man nog kolla igenom noggrannt att allt är rätt!

Receptet Bröderna Tages Trippel är inte särskilt korrekt utan bör ersättas med ett annat.

Enzymer och mäskningsavsnittet kan utökas ordentligt så att man får en bättre förståelse för hur och varför de olika temperaturstegen i mäskningen behövs alternativt inte behövs.

Det som är bra med boken är upplägget.
Man kan sträckläsa boken eller bara bläddra eller slå i, allt fungerar.

Som synts på detta forum saknas bra information om extaktbryggning så även i boken. Nu när extrakten och torrjästerna är så bra jämfört med när boken skrevs första gången så tror jag att det är bra om man tar upp både malt och extraktbryggning. Nu är ju ingen av ovannämnda personer som ska vara med och författa kända för att vara duktiga extraktbryggare så kanske behövs det någon erkänt duktig extraktbryggare som tittar på det.

Receptdelen var till ovärderlig hjälp i början av min bryggning. Ta inte bort den utan snarare utöka den. Idag finns det förvisso mer info att tillgå på nätet men man vet aldrig hur korrekt det är.

Valet av jästsorter till olika öltyper skulle kunna förbättras. Förslag på kommersiella jäster istället för att bara säga "ale-jäst" eller "lager-jäst". Jästvalet är väldigt viktigt för de flesta öltyper om man vill brygga ortodoxt.

Sedan är det viktigt att hålla en bra seriös ton genom boken såsom den tidigare upplagan är.  Vissa am. böcker är lite mer av "hej o hå" stuk vilket jag inte tror är så bra i en lärobok.

Sedan finns det säkert en massa smådetaljer som behöver fixas till och fräschas upp. Fast det fixar säkert författarna själva.

Slutligen!
Roligt att se att det kommer en ny upplaga.
Dra inte ut mer på tiden nu utan sätt full fart wink

mvh Kenneth

Det var roligt att höra! Mitt exemplar är oerhört tummat efter otaliga genomläsningar och ordentligt nedsölad efter att ha sekonderat mig vid otaliga bryggningar.

Den största förbättringen jag kan se är att se över hela upplägget. Det funkar bra att läsa från pärm till pärm, men att använda den som referensbok duger inte riktigt. Viktig information är utspridd över hela boken och ofta har jag fått bläddra mig igenom halva boken för att hitta just det jag letade efter.

Jag inser att det är en svår avvägning när man dels vill beskriva hela bryggprocessen i ett kapitel och sedan bryta ner det och beskriva varje ingredient för sig i ett annat. Viss information måste finnas på båda ställena. Boken har i alla hänseenden ett vida bättre upplägg än de amerikanska böcker jag läst (Complete Joy och How to brew). Så hatten av för det, och se till att inte lockas att inspireras av dessa andra, sämre böcker.

En erfaren redaktör som kikade på upplägget tror jag skulle göra underverk.

Det sakliga tonfallet är också något jag uppskattar. Därmed inte sagt att ni skall försöka filtrera bort den lite "understated" humor i Tage Danielssonstil som ibland lyser igenom, tvärtom.

Ett litet appendix om priming (beräkning av sockergivor och CO2) vore också användbart.

Hursomhelst, roligt att ni gör en ny upplaga!

/Per

Think globally. Drink locally.

Några mer tankar (generella):

Vad jag har förstått av olika diskussioner lite här och var är att det säkert finns olika smaker vad gäller upplägg beroende på hur man själv tänker. Dvs tänker man likadant som författaren eller inte?

Sen som Peps skriver beror det nog också på hur man använder boken. Som referensverk, eller som en text man sträckläser. Kan man få in både och är det ju lysande, men det är nog ett konststycke i sig.

Själv läser kag väl de flesta böcker kapitel för kapitel i mån av tid.

Själv tycker jag om att läsa texter där man i möjligaste ser vart man vill komma hela tiden. Så att man inte måste läsa hela boken, för att först i efterhand förstå den.

Samtidigt när det är väldig långa böcker (flera hundra sidor) uppskattar jag när kapitel för kapitel är nogorlunda uppdelade, så att man inte måste läsa alla föregående kapitel för att förstå. Det är oerhört frustrerade när man läser något, och man inser att författaren har någon i bakfickan som han inte talar om, utan antaligen inte kommer att avslöja förräns långt senare, sånt är lite opedagogiskt tycker jag.

Jag tycker man ska börja med att förklara frågan, och dess relevans i olika områden innan man börjar besvara dem.

Den senaste boken jag skaffade som jag börjat läsa nu om celler, där började jag läsa ett kapitel mitt i boken, och det går alldeles utmärkt. Sånt är skönt för läsaren tycker jag. Varje kapitel är nästan som en liten egen fristående miniartikel istället för att det bara är "ett andetag" mellan kapitel ett och två.

Jag har några tabell och formelsamlingar som - även som referensverk - är usla. Innehållsförteckingen är kass och nästan obefintlig. Den slutar med att man får sitta och "bläddra" igenom hela boken och hoppas på att hitta den man söker.

Jag tror det är en pedagogisk konst att skriva en bok.

/Fredrik

Hej,

för nybörjare borde det även vara bra med referenser till vad man kan hitta på nätet. Problemet med att hänvisa till nätet är ju att allting blir gammalt så fort så därför kanske man skulle kunna knyta en websida med nätreferenser till boken. Jag har en gång köpt en reseguide, "Vilse i Toscana" av Sven Nilsson med websidan "http://polyvalent.se/toscana", som hade ett liknande upplägg. Den kan vara värd att titta på och kanske låta sig inspireras av.

/PeO

Hej.

I många universitetsböcker där processer och beräkningar förekommer så behandlas själva ekvationerna utförligt i avsett kapitel.
Utöver detta så finns det ett ordentligt appendix där samtliga tabeller och liknande material förekommer.

På detta sätt så får man både en bok som man kan läsa från pärm, dels så har man nyttiga data bra samlat på slutet.

// Torbjörn

9 Senast ändrad av Skål (2005-12-15 10:43:00)

Recept förteckningen bör vara sist vid innehålls registret, det är ju dit i slutet av boken man går för att leta i register.

Sedan Bryggprocessen i korthet bör stanna där den är med ett liknande bild.

Sedan bör ett enkelt extrakt bryggning som går att brygga på finnas. Till för dom som knappt vet vad öl är och vill prova. Uträkningar skall vara färdigräknade (sidhänvisning bara till hur man gör uträkningar mm. ), bara att köra med fingret i boken för en totalt novis.
Samt några kommentarer om att använda färdig ölsats.

Sedan ett kapitel om helmalts bryggning. Enkelt steg för steg med sidhänvisning, så en nybörjare kan följa allt i sin helhet och ha det som en sorts arbetsschema.
T ex.:
”Krossa Malten (sid 45) och häl den i mäskkärlet (sid 58).

Fyll på bryggvattnet (sid 71) i mäskkärlet.

Värm enlig Mäskchemat (sid 82) under omrörning (sid 89)”
Det skulle ge en bra överblick över hur bryggning går till och lätt att kontrollera hur man gör i olika steg.

Håller sedan med en annat inlägg om att den gamla boken är lite hoppig även fast den är mycket bra. Det skulle vara allt i en logisk följd hur man stöter på det under en bryggning. Tidigare var det uppdelat i bryggning, råvaror, utrustning, recept (där malt dosering, humle, vattenbehandling är förlagd), sedan ett Appendix där rengöring, vörtstyrka, förkultur och klarningsmetod behandlas. Lite hoppigt och en del bläddrande för saker som hör ihop.

Bättre är att hållet ihop en logisk arbetsordning t ex;
Under Malt står maltsorter, andra extraktgivare, krossning, maltdosering, vörtstyrka, mätning av vörtstyrka, färg, metoder för att variera ölbrygden (kall mäskning av rostat malt etc.).
Under humle står vad är humle och dess funktion, humle geografi och familjer, humlesorter, förpaktningar, historiska kryddor ( malört, pors etc.), andra kryddor (nejlikor, pomerans etc.), annat som påverkar hållbarheten, tillsättning av humle, beska och BU beräkning, hållbarhet och årgångar.
Under jäst står Jästens livsprocess och historia, jästsorter, andra jäsningsrelaterade organismer (mjölksyrebakterier mm.), oönskade organismer, decifisering och rengöring, förpaktningar av jäst, förkultur,  uträkning av jästgiva. spara jäst, djupdykning i jästens hemligheter.
Under Mäskning av malt står först, mäskningsmetoder,  omrörningsmetoder ( slev, mekaniskomrörare, RIMS), utrustning som kan användas (mäskkärl, värmekällor [glöm inte varma föremål som sten från en lägereld] ), vattenbehandling, mätning av vatten (PH, uppgifter från vattenverk, mätutrustning mm.).
Under Lakning av malt står lakvatten ( ev. hänvisning till vattenbehandling), lakhastighet, lakvatten åtgång och temperatur, silmetoder, mätning av lakad vört ( Jodprov, smaka, hänvisning till vörtstyrka).

I ordlistan borde även stå det engelska namnet och det tyska.

Ett kapitel som behandlar; Tävla med hembryggtöl: Ölklasser, öltävlingar, bedömningar, tips till tävling, sända in öl.

Kapitel om olika relaterade föreningar.

Felsmaks kapitel.

Sedan ett kapitel med formler och uträkningsmetoder för intresserade.

Det skulle kunna svälla ut till en rätt tjock bok men låt den i så fall göra det. Kanske med ett tunnare utdrag som ett häfte för nybörjare som inte är säkra om dom är intresserade och inte vill ge så mycket för en bok. Om det faller väl ut kommer dom alla gånger köpa den tjockare kompletta boken sedan.

Sedan borde boken översättas till alla nordiska språk. I Danmark verkar dom bara kunna hänvisa till Engelsk litteratur.  Det skulle kunna bli ett hel nordiskt standardverk med en mycket större försäljnings marknad.

Det undrar jag också.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Ja, tyvärr är det så att det går väldigt långsamt med detta.

Vi nödgas konstatera att våra ambitioner och vår tillgängliga tid inte matchar varann.

Vi hade ju planer på att göra en genomgripande omarbetning av boken, men vi får kanske tänka om.

Vad tycker ni är viktigast: att boken snabbt kommer ut, eller att den blir uppdaterad och expanderad?

-- Svante

Det är klart att ni skall göra som ni tänkt från början! Annars kommer ni nog känna er missnöjda efteråt. Kanske kan ni göra en upptryckning av den gamla så länge?

Jag tycker definitivt att det hänt så pass mycket inom hembryggningen sedan förra upplagan att den numera känns aningen passé om ni ursäktar uttrycket... tongue
En uppdaterad, expanderad version är definitivt att föredra enligt min mening. Nu jämför ju jag med alla de amerikanska bryggböcker och tidningar (Brew Your Own) jag har, amerikanska bryggpodcasts och allt man läser på internationella forum. Personligen har jag inga som helst problem med engelskan men det finns ju dom som har det, så för dessa bryggare, eller blivande bryggare, skulle nog en svensk bok underlätta enormt mycket. Jag förstår mycket väl att tidsbristen är en faktor som spelar stor roll här och att det kan ta tid att få fram en sådan bok. Jag var väl mest intresserad av att höra om det hände något överhuvudtaget.

Några tips / länkar till de podcastarna förutom basicbrewing.com?

http://www.craftbeerradio.com, fast jag har inte lyssnat på det själv mer än ett halvt avsnitt

/Fredrik

NinjaRövardotter skrev:

Några tips / länkar till de podcastarna förutom basicbrewing.com?

The Brewing Network
- The Jamil Show
- The Brewcasters
- Lunch Meet
The Craftbrewer's Radio Program med Graham Sanders. Podcast från Australien.
Brew Crazy

Podcasts med mer ölprovning:
The Good Beer Show
Pacific Brew News
Craftbeer Radio
Big Foamy Head
PodBeer

gnoff skrev:

Personligen vill jag helst att den kommer så snabbt som möjligt, då den varit omöjlig att få tag på sedan jag började brygga.

Den finns på biblioteket, om du bara vill läsa den.

/Per

Bibliotek i alla ära men en bryggarbok vill man alltid ha till hands för att bläddra i och ha som uppslagsbok.
Om arbetet med den nya upplagan står helt still så är det väl bättre att trycka upp den gamla.
Det finns ett stort uppdämmt behov av en bra svensk hembryggarbok.
Även om det hänt en hel del sedan den trycktes första gången så är den så pass bra att författarna inte behöver skämmas för att ge ut den igen.

Varför inte trycka upp den gamla och fortsätta med arbetet på den nya i bakgrunden.
Som det låter så dröjer det säkert ett par år till innan den nya är klar om man inte sätter lite högre fart på författandet neutral

Jag håller med Kenneth, låt det ta den tid det tar och se till att göra en bok ni kan känna er nöjda med. Ölbryggning är en mångtusenårig tradition som en tolv år gammal bok beskriver precis lika bra som en splitterny, så tryck upp en ny uppsättning av den gamla så länge.

Om nu ni nu vill ha tid att göra en ny version. Kan inte jag få köpa den nya versionen i förväg men samtidigt få den gamla på pdf-fil? Det känns lite dumt att köpa en gammal bok när man vet att en uppdaterad upplaga snart (typ ett år eller så) kommer.

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Hej

Angående om boken Ölbryggning. Den "gamla" boken har varit min bibel genom åren. I och för sej så har jag genom åren fått många goda råd på mina frågor via Hembryggaren. Jag är självlärd med att brygga, har inte gått någon kurs, för långt från mej. Jag ställde frågor som fan genom åren samt läste boken. När Internet kom så kopplade jag upp mej med allt snabbare uppkopling som gick. Nu har jag 24 MB, är i kvalet om att koppla upp mej på 100mb.  Tycker inte att boken ger mej ngt spec mer. Eftersom Svante har prob med att få den nya upplagan i ordning, så undrar jag varför en ny bok? Är jag nybörjare så kanske ok, men annrs så finns allt på nätet. Här i vårt forum kan man ställa alla frågor. Jag ställer gärna upp med dokumentation om mina tidigare bryggningar. Så jag tror att det är dömt från början. När den första boken kom så var det som en guda gåva. Jaha va det som rast betydde (misstänkte det från början). Den första boken var en kulturgärning av den högsta graden. Det är tack vare den samt att forumet bryggaren kom i gång
som jag lärde mej att brygga öl, utan att gå på kurs. Orkar Svante med att dra i gång ett sådant tufft arbete, så kommer jag att vara den första att köpa den nya boken.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag tycker att internet är jättebra, dels finns mycket tillgänlig information, typ artiklar etc. Sedan finns de underbara ölforumen där man kan ställa alldeles egna frågor till andra bryggare. Dock så gillar jag också böcker. Vissa saker är skönt att ha i böcker. Där kan man få en mer samlad presentation av olika ämnen, och det är lättare att ta med i solstolen eller badkaret.

Sedan tror jag också att just en svensk bok är intresssant. När man söker på internet, så finns det mer på engelska än på svenska.

Det gäller för övrigt generellt, även inom andra områden, så är det ofta ett begränsat utbud på svenska böcker. Och om man är lite knackig på engelska på kanske man verkligen behöver en svensk bok. Jag har skaffa ett antal böcker runt omkring min efterforskningar om jäst, i bla biokemit och biologi etc, och jag har hittat jättebra böcker men tyvärr på engelska. Jag hittade helt enkelt ingen svensk bok på bokhandeln som var i närheten så bra som de engelska böckerna!Kanske inte heller så konstigt eftersom Sverige är ett litet land.

Så bra böcker på svenska tror jag absolut det finns ett behov av. Även om många kan lite engelska iaf, så för att kunna läsa en teknisk bok på engelska måste man ju nästan kunna läsa flytande utan att man ska haka upp så på okända ord i varannan mening.

/Fredrik

23

Hej.

Jag tror att "ölbryggning" är den bästa bok jag ägt, vilket inte säger så lite när bröderna K står i samma bokhylla!

Visst kan man hitta massor av saker att ändra på men om det nu är så att ngn av författarna läser detta kan ni ju glädja er åt att jag älskat boken. Min favoritpassage är filosoferandet kring vad "vardagsöl" egentligen är :-D (s 112 1a uppl 2a tryck 1994).

Att det är ett monumentalt arbeta att göra en lika bra bok (i relation till hembryggares nuvarande kunskapsnivå) är ju självklart och att det i ljuset av detta kanske inte blir någon ny bok är väl förståligt.

Jag har därför ett förslag:
skulle det möjligen gå att få kunniga hembryggare att ta på sig olika delar av boken som efter en viss i förväg bestämd tid publicerar ett råutkast på Humlebladet. Lite diskuterande senare kan då några betrodda själar få uppgiften att plocka ut det som får äran att slutredigeras av Heidrich, Högström och Co (staben).
   Jag ser öppen källkod som idealet här, är inte Linuxkoden tänkt att fungera på detta sätt också (på ett långt ungefääär). Innan folk tar på sig detta får förstås upphovsrätten regleras, men i o m att de som tar tag i detta avsäger sig sin upphovsrätt till staben torde det inte var ngt problem.

Det fina med denna tanke är att det skulle kunna gå att göra en rejäl bibel (inom ganska kort tid) utan att författarna sliter ihjäl sig.

Jaja, detta var mina 5 öre i a f.

MVH/
Magnus

Någon annan föreslog ett ölbryggningens wikipedia och det låter bra också. Själv kommer jag inte att ha så mycket att bidrag med mer än massor av jubel, uppskattning, tacksamhet o.s.v.

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

En öl-wiki vore guld.  Jag har lurkat lite här i forumet ett tag och kan konstatera att det finns fantastiskt mycket information att hämta, men den är inte alltid så lätt leta reda på.  Som nybörjare, för tillfället med första batchen under diskbänken, läser jag massvis med än så länge främmande förkortningar och begrepp.  Att snabbt kunna ta mig vidare till artiklar eller korta beskrivande texter vore mycket informativt.