Jag ska försöka sammanfatta de erfarenheter vi haft på Humlegården när vi testat Grainfather. Vi har bryggt med mycket malt, med litet malt och med "normal" maltmängd.
Grainfather är ett bryggverk som är enkelt att använda och det är en kompakt lösning.
Det är smidigt att det går att mäska, koka och kyla vörten med endast några smärre handgrepp och moment. Det har med andra ord de fördelar som man kan förvänta sig av ett RIMS-bryggverk av den här typen.
När vi har testkört den på Humlegården så har vi tyckt att pumpen har verkat stabil och bra. De två effektlägena på kokaren gör det också enkelt att ligga kvar på rätt temperatur under mäskningen och att få upp temperaturen snabbt när detta behövs.
Det är också trevligt att det finns en ganska stor flexibilitet i mängden malt som går att använda: vi har kört med max 9 kg och som minst ca 3 kg. Vid 9 kg malt så gick dock utbytet ned ganska mycket, så jag tror att maximalt 7,5-8 kg malt är att föredra.
Det är inga större begränsningar i hur mycket du kan koncentrera vörten eftersom värmeplattan är placerad i botten av kärlet.
Som du skriver så får man manuellt mata in nya värden i kontrollenheten, när man vill gå från en rast till nästa. När den väl uppnått rätt temperatur i mäsken så är min upplevelse att den hållit denna temperatur ganska väl, det kan dock ha fluktuerat litet i början av rasterna innan temperaturen stabiliserats i hela mäskvolymen.
Vad gäller byggkvaliteten så har jag än så länge svårt att uttala mig eftersom bryggverket är så nytt, men intrycket jag hittills har fått har varit att det varit bra materialval och tekniska lösningar. Reservdelar kommer förmodligen att bli lättare att få tag framöver, inte minst därför att de som tillverkar Grainfather håller på att bygga upp ett nytt lager i Storbritannien.