Bryggverket Grainfather

Hej.

Har sett runt om på internet att det påstås att Humlegården kommer att börja sälja bryggverket Grainfather, är det något ni kan bekräfta eller dementera?

Vid eventuell bekräftelse, vad är det för tidplan till leverans?

//Alex

Sv: Bryggverket Grainfather

Ja, jag kan bekräfta att vi kommer att sälja Grainfather. Enligt senaste uppgiften kommer den att komma till Europa i slutet av februari, så räkna med att vi har den i början av mars.

-- Svante

Perfekt, tack för snabbt svar.

//Alex

Har ni fått provköra den? Många australienare ratar ju den dels för att man får mäska "manuellt", dels för att den inte håller inställda temperaturer och dels för att byggkvaliten ansetts medioker. Tänker direkt på tillgång till reservdelar t.ex.

Men den ser het klart intressant och annorlunda ut.

5 Senast ändrad av Klas (2015-03-09 13:52:22)

Jag ska försöka sammanfatta de erfarenheter vi haft på Humlegården när vi testat Grainfather. Vi har bryggt med mycket malt, med litet malt och med "normal" maltmängd.

Grainfather är ett bryggverk som är enkelt att använda och det är en kompakt lösning.
Det är smidigt att det går att mäska, koka och kyla vörten med endast några smärre handgrepp och moment. Det har med andra ord de fördelar som man kan förvänta sig av ett RIMS-bryggverk av den här typen.

När vi har testkört den på Humlegården så har vi tyckt att pumpen har verkat stabil och bra. De två effektlägena på kokaren gör det också enkelt att ligga kvar på rätt temperatur under mäskningen och att få upp temperaturen snabbt när detta behövs.

Det är också trevligt att det finns en ganska stor flexibilitet i mängden malt som går att använda: vi har kört med max 9 kg och som minst ca 3 kg. Vid 9 kg malt så gick dock utbytet ned ganska mycket, så jag tror att maximalt 7,5-8 kg malt är att föredra.
Det är inga större begränsningar i hur mycket du kan koncentrera vörten eftersom värmeplattan är placerad i botten av kärlet.

Som du skriver så får man manuellt mata in nya värden i kontrollenheten, när man vill gå från en rast till nästa. När den väl uppnått rätt temperatur i mäsken så är min upplevelse att den hållit denna temperatur ganska väl, det kan dock ha fluktuerat litet i början av rasterna innan temperaturen stabiliserats i hela mäskvolymen.

Vad gäller byggkvaliteten så har jag än så länge svårt att uttala mig eftersom bryggverket är så nytt, men intrycket jag hittills har fått har varit att det varit bra materialval och tekniska lösningar. Reservdelar kommer förmodligen att bli lättare att få tag framöver, inte minst därför att de som tillverkar Grainfather håller på att bygga upp ett nytt lager i Storbritannien.

Nåt datum när den kommer in ???

Inget säkert datum men det senaste jag hörde var att de första pallarna ska skickas till oss nästa vecka.

-- Svante

Svante skrev:

Inget säkert datum men det senaste jag hörde var att de första pallarna ska skickas till oss nästa vecka.

Har ni hört något mer?

Ja, men fortfarande inget datum. Det här svaret fick jag igår kväll:

HI Svante,

Yes sorry the guys in the warehouse are working flat out to get them out across Europe. Should be with you shortly.

Cheers

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.. smile

-- Svante

Svante skrev:

Ja, men fortfarande inget datum. Det här svaret fick jag igår kväll:

HI Svante,

Yes sorry the guys in the warehouse are working flat out to get them out across Europe. Should be with you shortly.

Cheers

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.. smile

Det låter lovande – tack!

Detta fick vi veta igår torsdag:

Hi Svante,

We have your Grainfathers ready in our Warehouse here in the UK.
...
We are trying to get this booked in to ship tomorrow, currently we are waiting on confirmation from our carrier.
When I have any extra information I will pass this onto you.

-- Svante

Idag fick vi äntligen hem Grainfather.

-- Svante

Såg att de redan var slut, kommer ni att få in mer av denna?

Ja, självklart. Vi är ju distributör av Grainfather.

Vi fick bara hem 36 st i första leveransen och de sålde slut på ett par dagar. Nu får vi vänta ca en månad på andra leveransen.

-- Svante

Finns det någon som (har köpt och testat av) som kan komma med en recension/utlåtande av Grainfather så man vet om man ska satsa på ett sådant...? Sugen :-)

Just nu har vi Grainfather i lager, men de går åt snabbt. Vi fick in 50 st i eftermiddags, och hälften är redan sålda.

-- Svante