ny jäst vid flasktappning - teknikfråga
Hej på er!
Vi har vår första lager på gång, som kommer att kallkraschas och lagras på damejeanne en tid. Det känns som att det kan behövas lite pigg jäst för att kolsyrejäsa på flaska efter det, men jag lyckas inte riktigt bestämma mig för vilken metod jag tycker är bäst. Kan ni med mer erfarenhet berätta hur ni gör?
När jag kollar runt på nätet hittar jag mest amerikaner som verkar tappa över ölet i ett nytt kärl för att blanda i sockerlag. (Själva har vi hittills använt mockasockerbitar eller strösocker direkt i flaskorna.) I en sån procedur är det givetvis ganska enkelt att blanda i ny jäst också, men helst skulle vi ju vilja undvika det. Det känns som att det bara är en onödig risk för oxidering att blaska över ölet i en hink bara för att flasktappa det, och sockret går ju lätt att fördela i flaskorna som vi har gjort tidigare.
(Det vore i annat fall trevligt att fylla hinken med koldioxid, men det har vi inte utrustning till än. Jag har visserligen tuber till min Wassermax, men vet inte vad jag behöver för att få ut gas ur dem.)
Kan det funka att rehydrera en gnutta torrjäst och hälla i damejeannen nån dag innan flasktappning? Kan man lita på att jästcellerna sprider sig i ölet även om det inte pågår någon jäsaktivitet längre?
Så - hur gör ni, och hur tycker ni vi ska göra?
Tack på förhand för eventuella svar!
/kalle.