ny jäst vid flasktappning - teknikfråga

Hej på er!

Vi har vår första lager på gång, som kommer att kallkraschas och lagras på damejeanne en tid. Det känns som att det kan behövas lite pigg jäst för att kolsyrejäsa på flaska efter det, men jag lyckas inte riktigt bestämma mig för vilken metod jag tycker är bäst. Kan ni med mer erfarenhet berätta hur ni gör?

När jag kollar runt på nätet hittar jag mest amerikaner som verkar tappa över ölet i ett nytt kärl för att blanda i sockerlag. (Själva har vi hittills använt mockasockerbitar eller strösocker direkt i flaskorna.) I en sån procedur är det givetvis ganska enkelt att blanda i ny jäst också, men helst skulle vi ju vilja undvika det. Det känns som att det bara är en onödig risk för oxidering att blaska över ölet i en hink bara för att flasktappa det, och sockret går ju lätt att fördela i flaskorna som vi har gjort tidigare.

(Det vore i annat fall trevligt att fylla hinken med koldioxid, men det har vi inte utrustning till än. Jag har visserligen tuber till min Wassermax, men vet inte vad jag behöver för att få ut gas ur dem.)

Kan det funka att rehydrera en gnutta torrjäst och hälla i damejeannen nån dag innan flasktappning? Kan man lita på att jästcellerna sprider sig i ölet även om det inte pågår någon jäsaktivitet längre?

Så - hur gör ni, och hur tycker ni vi ska göra?

Tack på förhand för eventuella svar!

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Sv: ny jäst vid flasktappning - teknikfråga

Hej

Ja det är nog inte bara amerikanare som tappar om och blandar i sockerlag och sedan flaskar. Jag gör alltid så och det har ,ta i trä, funkat bra genom alla år.

Jag har genom åren råkat ut för för många öl som bliv dåligt eller ingen kolsyra alls, så jag har som standard dom senaste åren tillsatt något gram torrjäst till sockerlagen, sedan dess perfekt med kolsyra, efter önskemål.

Visst dom flesta som primar, tillsätter inget extra jäst och får utmärkt kolsyrad öl, men jag har som sagt var råkat ut för det motsatta och sedan tillsättningen ok som sagt var.

Jag pytsar bara i ca 1 g över ytan i sockerlagskastrullen, väntar ca 5 min, vispar ordentligt med steril visp, och häller det i botten på omtappningshinken, med hävert fyller jag ölen på lagen, rör mkt försiktigt med steril visp modell större dom första 5 literna. Klart. Sedan på flaska.

Man måste försöka undvika plaskning, absolut.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Flaskning är det sista momentet i bryggprocessen (om man inte fyller på fat eller dricker direkt ur jäskärlet.)

Mao. är jag helt inne på Techno's spår om att skapa bästa möjliga förutsättning.
Räkna allt i moment och räkna varje moment som en risk för kontaminering. 20L öl -> sockerbitar i 60 st 0.33cl är 60 moment. 
Plus det faktum att en halvförkyld fabriksarbetare stått och nyst ner på sockerbitarna du primar ölet med.
(Kalla mig gärna paranoid, det är vad jag själv kallar mig)

Fördelen med Technos metod så när som på vispen som jag inte är bekväm med är att du gör livet enklare och garanterar en jämn fördelning av sockret i ölet = inga flaskbomber och flaskor med låg kolsyra. 

Ang att tillsätta mer jäst eller inte, hade du en klar vört efter kok och känner dig säker på att eventuellt kvarvarande dis är jästdis, kör på.
Om jäsningen tagit 6-7 veckor och du har en dålig gut feeling. Tillsätt alltid lite ny jäst, ihop med primingsockret vid omtappning.
Bygg robust med silkesvantar är mitt råd.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ja, jag lockas verkligen av metoden, men har blivit (förmodligen oproportionerligt) rädd för att utsätta ölet för för mycket syre. Visst, undvika plask är en smal sak, men exponeringsytan i hinken är rejält stor. Nu har jag visserligen inte haft problem med oxiderad öl än, åtminstone inte mig veterligen, men det vore trevligt att hålla ölet så hållbart som möjligt. Men jag kanske nojar över det i onödan. Det blir nog till att prova.

Tack för svaren!

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Thomas Fransson skrev:

...
Räkna allt i moment och räkna varje moment som en risk för kontaminering. 20L öl -> sockerbitar i 60 st 0.33cl är 60 moment. 
Plus det faktum att en halvförkyld fabriksarbetare stått och nyst ner på sockerbitarna du primar ölet med.
(Kalla mig gärna paranoid, det är vad jag själv kallar mig)

...

+ 60 kapsylpåsättningar + 60 lyft av hävert/flaskpåfyllare mm mm visst det blir många moment hur man än gör.
Jag tror inte att det är större risk för kontaminering när löpande bandet i livsmedelsklassade lokaler i hygienkontrollerade maskiner fyller på de tillslutna sockerpaketen än när jag själv kommer ut från toa och slabbar ihop sockerlösning i en hink med stor kontaktyta mot luften som jag just släppt en brakfis i... men det är jag det.
wink

"Just because you're paranoid doesn’t mean they aren’t after you" -J. Heller

Med ett något förenklat synsätt blir sekundärjäsning/kallagring kontraproduktiv om man gör det för att jäsen ska falla ur suspension om man sedan blir tvungen att tillsätta ny jäst för att kunna jäsa kolsyra. Om man å andra sidan kalllagrar och lyckas tappa upp en helt klar öl, så borde den lilla jästmängd man behöver tillsätta leda till att man får mycket mindre sediment i flaskorna. Kolsyra har jag aldrig haft problem med, dock har jag fått lite väl maffiga jästkakor i flaskorna bland.

Om man nu är inne på paranoidspåret så trivs jag inte med tanken att spätta ett paket torrjäst för att säkra kolsyran. Tar man 1g ur en 11grams påse, hur gör man med resten av jästen för att den inte ska bli dålig/kontaminerad?

Varför inte bara ta ~1krm av jästslurryn och blanda i ölet tillsammans med sockerlagen vid flasktappning?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

7 Senast ändrad av Kenneth (2012-12-15 18:43:17)

En variant är förstås kröjsning som är ett slags "efterkultur" (jämför med förkultur).
Man tar en ny jäst och tillsätter c:a 10% vört av den ursprungliga mängden vört (dvs c:a 2 liter på 20 liter)
Få igång "efterkulturen" så att du ser att jäsningenen/skummet kommer igång, och tillsätt den i ölet, tappa upp.
Det bästa är att ha lagt undan 2 liter av ursprungsvörten, men om man inte har gjort det så får man ta lite torkat ljust maltextrakt.
Det är en gammal beprövad tysk metod för att se till att ölet efterjäser på flaska och fat eller tunna.

Själv brukar jag spara lite jäst från omtappningen och tillsätta den i flaskorna tillsammans med lite extrakt (socker eller vört).
C;a 0,5- 1 ml per flaska brukar fungera alldeles utmärkt.
Detta om man misstänker att det inte finns tillräckligt med jäst i suspension som efter en lång lagring eller kallkrasch.

Kan man rädda flaskor som inte fått koslyra efter flera veckor med prime.
Går det att kapsylera av och tillsätta jäst och på så sätt rädda ölet?

Hej

Ja det skall funka, har ej gjort det själv så jag vet inte hur mycket jäst som behövs.

Kenneth skrev ju att han i bland använde 0,5-1ml per flaska, i och för sig så verkade extrakt va med i lösningen.

Men ja du skall kunna få kolsyra

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ale Bundy skrev:

Kan man rädda flaskor som inte fått koslyra efter flera veckor med prime.
Går det att kapsylera av och tillsätta jäst och på så sätt rädda ölet?

Ja, det går alldeles utmärkt.
Jag har själv gjort det flera gånger med bra resultat.
Om du inte har sparat någon jäst från bryggningen så kan du ta en påse torrjäst och rehydrera den med lite ljummet vatten.
Öppna flaskan tillsätt en liten dos jäst och sätt på en ny kapsyl.

Jag brukar använda ett kryddmått (1ml) och dutta i en sådan per flaska.