Syreabsorberande kronkapsyler

Såg att ni fått in syreabsorberande kronkapsyler.
Läste för ett tag sedan på ett amerikansk forum där flera var överens om att dessa inte skulle desinficeras innan användning då de tappade sin funktion.

Hur bör man bäst använda dem?

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Ett sätt att desinfektera utan kontakt med vätska är med UV-belysning. Nu är det nog inte många hembryggare som har en UV-lampa till hands, så ett mer praktiskt sätt är ett snabbt dopp i Star San omedelbart före kapsyleringen. Är man snabb så bör man inte förlora så stor del av den syreabsorberande förmågan.

Man kan förstås också låta bli Star San och sätta på kronkapsylerna på flaskorna som de är. Risken för att ölet ska bli infekterat av nya kapsyler bör vara liten. Låter man bara bli att komma åt med fingrarna på packningen så ska det inte vara några bekymmer.

-- Svante

3 Senast ändrad av olefattguy (2012-06-02 12:04:48)

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Svante skrev:

Ett sätt att desinfektera utan kontakt med vätska är med UV-belysning. Nu är det nog inte många hembryggare som har en UV-lampa till hands,...

Intressant! Jag råkar ha en UV-lampa till hands (de går att köpa på t ex Jula som ersättningslampor till  myggfångare), kanske man kunde använda den?

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Tack för info!
Någon UV-lampa har jag inte men ett snabbt dopp i StarSan låter smidigt.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Jag kan erkänna att jag aldrig gjort ren kapsyler på något sätt.
Jag har aldrig fått någon infektion som jag härlett till skitig kapsyl.
Däremot infektion direkt i jästunnan (utan att hälla i kapsyler wink
Däremot tar jag aldrig i en kapsyl med bara händer.

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Däremot tar jag aldrig i en kapsyl med bara händer.

Använder du fötterna till kapsylerna? lol

Sorry, jag kunde inte motstå

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Techo skrev:

Använder du fötterna till kapsylerna? lol

Haha... smile

Gäller att vara försiktig med de där kapsylerna. Öppnar man en stor förpackning av dessa i ett litet rum kan man riskera att kvävas av syrebristen.. 

Skämt åsido, finns det nån bevisad effekt av dessa kapsyler..  nån A - B test där man jämför tex långlagrad öl med vanliga resp. syreabsorberande kapyler?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Syreabsorberande kronkapsyler

Har inte hittat några bra tester på kapsylerna.
Enligt ett inlägg på HBT så skall detta vara patentet bakom funktionen: http://www.google.com/patents/US5143763

Ta't lugnt, ta en hembryggd