Hur länge ska man vänta på jässtart?
Hej,
Bryggde en sats i söndags som jag tömde i en wyeast activator scottish ale i. Satsen var på 9l med OG 1.074. Har inte sett någon jäsaktivitet än (inget bubbel i jäsröret och inget skum). Mätte SG idag och fick 1.070. Men jag gissar att det kan bero på temperaturskillnader vid mätnkngen.
Ölet hat stått varmt (22 grader) i väntan på tecken. Jag har en påse s04 som jag är beredd att tippa i. Hur länge ska man vänta?