1 Senast ändrad av styrman_jansson (2012-01-30 21:55:15)

Hur länge ska man vänta på jässtart?

Hej,

Bryggde en sats i söndags som jag tömde i en wyeast activator scottish ale i. Satsen var på 9l med OG 1.074. Har inte sett någon jäsaktivitet än (inget bubbel i jäsröret och inget skum). Mätte SG idag och fick 1.070. Men jag gissar att det kan bero på temperaturskillnader vid mätnkngen.

Ölet hat stått varmt (22 grader) i väntan på tecken. Jag har en påse s04 som jag är beredd att tippa i. Hur länge ska man vänta?

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Söndags? Du menar väl inte igår hoppas jag för i så fall var du lite snabb att bli nervös även om det är en liten sats. Jag brukar vara lugn i 24h, bekymrad efter 48h och få panik efter 72h.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Vad hade vörten för temperatur när du tillsatte jästen?

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

SolidRock skrev:

Vad hade vörten för temperatur när du tillsatte jästen?

23 grader c. Ska titta till vörten när jag kommer hem. Brukar scottish ale vara segatartad? Tänkte ställa vörten lite svalare bär jag ser lite aktivitet.

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Nu tröttnade jag och en påse s-04 åkte i. Aldrig varit med om att ett activatorpaket tagit såhär lång tid på sig. Sänkte åven tempen till förhoppningsvis runt 16-17 grader då min erfarenhet av s-04 är att den producerar en del värme...

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Hur gammalt var jästpaketet då?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Drog igång ett rör WLP833 med förpackningsdatum åtta månader sedan, det tog tre dagar på magnetomröraren innan det började visa tecken på aktivitet. Hade din påse svällt upp ordentligt?

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Påsen hade förpackningsdaturm för 4 månader sedan. Den hade svällt i ca. 4-5h innan jag hällde i den. Inte riktigt lika uppsvällt som jag är van vid, men skapligt "tryck" i den ändå.

Ny blir det väl någon hybridjästkorsning mellan scottish ale och s-04. Vem vet. Kanske blir kanon.

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

styrman_jansson skrev:

Kanske blir kanon.

Det blir det alldeles säkert.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Rejält underpitchat och med gammal inaktiv jäst. Tur att du kastade i en påse torrjäst.

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

styrman_jansson skrev:

Påsen hade förpackningsdaturm för 4 månader sedan. Den hade svällt i ca. 4-5h innan jag hällde i den. Inte riktigt lika uppsvällt som jag är van vid, men skapligt "tryck" i den ändå.

Ny blir det väl någon hybridjästkorsning mellan scottish ale och s-04. Vem vet. Kanske blir kanon.

Hej

Jag kollade lite på Mr Malty. Du skrev att din jäst var ca 4 månader, med ditt OG samt volym (9 l) skulle det det behövas (vials or packs needed without starter:5,9)

Skulle däremot jästen bara vara 2 veckor gammal skulle det gå åt 1,4 rör eller packs

Tappar verkligen jästen så många celler på den tiden? Då vågar man knappast köpa på sig några extra för framtids bryggning

Men eftersom du inte verkar få någon jäsning så kanske ovan stämmer?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

12 Senast ändrad av styrman_jansson (2012-02-01 13:03:28)

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Techno skrev:
styrman_jansson skrev:

Påsen hade förpackningsdaturm för 4 månader sedan. Den hade svällt i ca. 4-5h innan jag hällde i den. Inte riktigt lika uppsvällt som jag är van vid, men skapligt "tryck" i den ändå.

Ny blir det väl någon hybridjästkorsning mellan scottish ale och s-04. Vem vet. Kanske blir kanon.

Hej

Jag kollade lite på Mr Malty. Du skrev att din jäst var ca 4 månader, med ditt OG samt volym (9 l) skulle det det behövas (vials or packs needed without starter:5,9)

Skulle däremot jästen bara vara 2 veckor gammal skulle det gå åt 1,4 rör eller packs

Tappar verkligen jästen så många celler på den tiden? Då vågar man knappast köpa på sig några extra för framtids bryggning

Men eftersom du inte verkar få någon jäsning så kanske ovan stämmer?

Bo

Bevisligen var det för dåligt. I min enfald så följde jag väl instruktionerna på paketet, d.v.s att en activator som används inom 6 månader ska räcka till ca. 20l vört med og 1.060. Antog att den skulle fixa 9l med OG 1074.

Har tidigare använt ett 3 månader gammalt activatorpaket american ale II till en 9l's vört på OG 1.070. Jäsning inom 24h var resultatet då, men det kanske bara var tur... Får bli förkultur nästa gång. Tack för svar förresten. Altlid skönt att veta VAD som gått fel...

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

Nu pluppar det i alla fall för fullt. Hoppas inga konstiga saker fått fäste bara...

Sv: Hur länge ska man vänta på jässtart?

styrman_jansson skrev:
Techno skrev:
styrman_jansson skrev:

Påsen hade förpackningsdaturm för 4 månader sedan. Den hade svällt i ca. 4-5h innan jag hällde i den. Inte riktigt lika uppsvällt som jag är van vid, men skapligt "tryck" i den ändå.

Ny blir det väl någon hybridjästkorsning mellan scottish ale och s-04. Vem vet. Kanske blir kanon.

Hej

Jag kollade lite på Mr Malty. Du skrev att din jäst var ca 4 månader, med ditt OG samt volym (9 l) skulle det det behövas (vials or packs needed without starter:5,9)

Skulle däremot jästen bara vara 2 veckor gammal skulle det gå åt 1,4 rör eller packs

Tappar verkligen jästen så många celler på den tiden? Då vågar man knappast köpa på sig några extra för framtids bryggning

Men eftersom du inte verkar få någon jäsning så kanske ovan stämmer?

Bo

Bevisligen var det för dåligt. I min enfald så följde jag väl instruktionerna på paketet, d.v.s att en activator som används inom 6 månader ska räcka till ca. 20l vört med og 1.060. Antog att den skulle fixa 9l med OG 1074.

Har tidigare använt ett 3 månader gammalt activatorpaket american ale II till en 9l's vört på OG 1.070. Jäsning inom 24h var resultatet då, men det kanske bara var tur... Får bli förkultur nästa gång. Tack för svar förresten. Altlid skönt att veta VAD som gått fel...

Jag har sagt det förut men säger det igen. infon som står på activatorpaketen är helt värdelöst, det står exakt samma på alla paket oavsett jäststam, lagerjäst mm. Jag fattar det helt enkelt inte, kvalitén på jästen är helt klanderfri men infon på paketen är riktigt usel. -1 -1 -1 -1 -1.