1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-11-08 20:08:42)

Brutal Brewing, Spendrups

Detta är alltså en liten avdelning i Spendrups koncern. Dom har bryggt en sommarlager. Pistonhead Cruisin' lager.

Nån som smakat? Mycket sugen på att få reda på vilken humle som finns i.

http://forumbilder.se/images/d08201180818P4c9b.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Brutal Brewing, Spendrups

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/? … chquery%2c

Ha... finns ju flera olika ju. Måste till systemet i morgon!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Har prövat den, roligare än pripps blå, men annars inget märkvärdig.
Torrhumlad med cascade: http://www.cisionwire.se/brutal-brewing … r,c9120544

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Bark skrev en ganska positiv recension, men jag har inte brytt mig om att prova den. Formspråket på burken talar om inte annat tydligt om att jag inte tillhör målgruppen.

Think globally. Drink locally.

För min del gör däremot designen att jag ser lite positivt på denna. Men dom flesta hembryggare har väl inte bilar som hobby åxå ocg gillar att. Ta sig ut på cruising på sommarkvällen.
Men saken var den att den mexikanska pilsnern Bohemia Clasica nog har samma humle i smaken. Det är den jag är ute efter

Nu har jag bara druckit spendrups vanliga pistonhead de har haft ett tag nu. Visst finns små antydningar av amerikansk humle i den men annars är den rätt grå som vilken billig random burklager som helst. Då skulle jag hellre välja en Hell eller en Broklyn Lager Men hörru Scary. Om du börjar intressera dig för de humliga citrustonerna tycker jag att du ska vidga dina vyer och titta åt ett annat håll. Börja lätt, typ med en Sierra Nevada Pale ale. Ett mer eller mindre perfekt öl för sin kategori. Mycket lättdrucket och friska citrustoner utan att vara en bomb eller överdrift åt något håll.

En länk om den typen av motiv http://en.wikipedia.org/wiki/Skull_art

Pistonhead (BrutalBrewing/Spendrups) har släppt en bunte lagers med motortema; Hotroddin, Cruisin och jag minns inte vilka fler.
Den allra första som släpptes (förra året om jag minns rät, men minns inte namnet) var en riktig höjdare enligt mig. Åtminstone till det priset!
Jag köpte flera flak och rekommenderade/bjöd till vänner och bekanta: "se här ett välhumlat alternativ till vanlig eurolager"

Sen kom nästa utgåva och den var bara - meh! Inget att skriva hem om. Har för mig att de gjorde en julöl också?

Jag tappade tron på Pistonhead när (tror jag den hette) SummerCruisin kom. Sen fick jag chansen att testa en annan variant (minns inte vad den hette heller, det blir lätt så när man saknar motorintresse;))på fat, och den var kanongod, lite maltigare, bärnstensfärgad och rejält med citrustoner från (torr-?) humle.

Så det är lite "hit and miss" med Pistonhead för min del. När det är bra så är det rätt bra, när det är dåligt så är det i par med Tuborg eller nåt annat blask, men med yttepytte mer humle...

Jag kommer ihåg att jag drack en piston av mågot slag precis när jag själv börjat göra egen öl och nyfikenheten på utbudet var stort. Då tyckte jag den var riktigt bra. För ett par månader sedan drack jag en igen vilken säkert inte var samma öl iofs men den var verkligen ingenting att hänga i julgran. Så det är nog skillnad. Jag tyckte sist att den smakade rätt mycket dålig eurolager men jag ska nog för säkerhets skull handla en för en andra chans.
Oavsett så tror jag den kan väcka ett intresse. Folk som bara annars köper Mariestad kan nog tänka sig att prova en piston eftersom den är billig och en del kommer faktiskt att notera en smakskillnad och nästa gång kanske prova en ny öl.

Jo dom är varierande. Plastic fantastisk är inte fantastisk utan lite tråkig så som cheap thrills. Men kustom lager är intressantare i humlen. Den och cruisin lager tycker jag om att dricka för att släcka törsten. Men kustom är torrumlad med cascade och amarillo, huruvida det är samma humle i cruisin lager vet jag inte. Hade inte chansen att testa sida vid sida då dom är slut nu på systemet.
Ska testa nästa pilsner med en skvätt cascade på -5 min efter kok. Eller undertiden kylning är på gång. Alltså väldigt sent i processen

Ska testa nästa pilsner med en skvätt cascade på -5 min efter kok. Eller undertiden kylning är på gång. Alltså väldigt sent i processen

Det gör du rätt i !

peps skrev:

Bark skrev en ganska positiv recension, men jag har inte brytt mig om att prova den. Formspråket på burken talar om inte annat tydligt om att jag inte tillhör målgruppen.

+1 på den kommentaren.

Jag har medvetet undvikit denna öl bara för detta är stora stygga Spendrups försök att ta marknadsandelar från våra fina mikrobryggerier...

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Dompan skrev:
peps skrev:

+1 på den kommentaren.

Jag har medvetet undvikit denna öl bara för detta är stora stygga Spendrups försök att ta marknadsandelar från våra fina mikrobryggerier...

Hej

Jag gillar inte Spendrups

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Om spendrups. Farsan min var alltid en spendrupsgubbe, han hatde pripps men gillade spendrups. Han snackade om en poster han såg när han var ung där en ko stod och drack ur ett spendrupsfat och pinkade ut pripps i ett annat (pripsfat). Haha nu är ju inte jag nåt spendrupsfan heller men lite påverkad är man ju att tycka sämre om pripps.
Är det nån annan som har sett den bilden? Skulle vara kul att få tag på.

megen skrev:

Om spendrups. Farsan min var alltid en spendrupsgubbe, han hatde pripps men gillade spendrups. Han snackade om en poster han såg när han var ung där en ko stod och drack ur ett spendrupsfat och pinkade ut pripps i ett annat (pripsfat). Haha nu är ju inte jag nåt spendrupsfan heller men lite påverkad är man ju att tycka sämre om pripps.
Är det nån annan som har sett den bilden? Skulle vara kul att få tag på.

Inte just den, men en liknande:
http://static.cosmiq.de/data/de/5f6/69/5f669087d39f82a6055326b2988eb0ff_1.jpg

eller förallandel:
http://3.bp.blogspot.com/-EnatkGtDx6s/TV5Kc8gjA4I/AAAAAAAAAJ4/s_3S1eMHxgs/s1600/Kburro.jpg

Hehe. Ja måste vara en variant på den