Prima med sockerbitar

Det är snart dags att tappa min första helmalt på flaska. jag har bryggt en IPA med ett OG på 1046 jäst på US-5 torrjäst som jag rehydrerat. Jäshinken stod kanske aningen varmt (22-23 grader) och jäste på bra. Tappade om efter en vecka och nu snart en vecka senare finns ingen jäsaktivitet så det ska snart på flaska. Eftersom jag lade sekundären på en jäshink med tappkran och flaskfyllare har jag ingen lust att tappa om för att prima med sockerlag. Jag undrar om jag tänker/räknar rätt om jag kör i en mockabit socker (ca. 2.1 g) i en 33 cl. flaska och en snabbitsocker (ca. 3.2 g.) i en halvlitersflaska? Vill ha ett välkolsyrat öl.

Sv: Prima med sockerbitar

Låter vettigt.

Jag kör med en snabbitsockerbit i en halvlitersflaska

Salle

Hej

Båda blir alldeles utmärkt ca 6 g socker/l

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jepp. En Mockabit i en 33a har funkat utmärkt hittills.

Är det inte lite läskigt att slänga i socker utan att koka det? Kan det inte finnas massa onda partiklar i/på sockret?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Är det inte lite läskigt att slänga i socker utan att koka det? Kan det inte finnas massa onda partiklar i/på sockret?

har du nånsin sett en sockerskål stående på ett bord som börjat mögla eller liknande??? nej, tänkte väl det. sockret är så koncentrerat att mögel och annat inte klarar att tillgodogöra sej det helt enkelt.  om du hittar en burk honung i en gravkammare i en pyramid så kommer den att vara helt ok för förtäring, no worries, fingra inte på sockerbitarna så är det lugnt.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Egentligen irelevant. men honung är antiseptiskt i sigsjälv. det är inte sockerbitar.

Jag personligen gillar att göra en sockerlag så som chubb antyder att man borde. Men jag har använt sockerbitar också med gott resultat. Jag antar att ni ska dricka upp den där ipan snabbare än ni hinner säga humlearom. Så kör på sockerbitar om ni nu redan har ölen i en fin hink med flaskfyllare osv.

www.brygg.se

Tack allihopa för svaren. Känns tryggt att att ha så många rutinerade bryggare att rådfråga. Och ja, denna IPA lär inte bli gammal :-)

Jag har alltid kört med strösocker rätt ner i flaskan och aldrig fått en enda infektion, och då kan jag nämna att jag brygger rätt mycket svaga öl (3-4%) som har stått i något år utan problem.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

När jag flaskade mina öl så brukade jag använda mocca bitsocker. Lagom till 33cl flaskor. Innan dess körde jag sockerlag. Men tyckte det var svårt att dosera då man inte vet exakt slutmängden efer att slurryn tagits ur. Man vill ju hälla ölet på sockerlagen och inte tvärt om då. Man inte vill röra ner syre i ölet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

eh, jag mosade ner sockerbitarna med fingrarna.   Var det dumt? Tror inte jag var jättegrisig om fingrarna eller så.  Det var min första bryggning. Hoppas den blev bra ändå. Försöker hålla hunden från köket å jag viftar bort flugorna så gott jag kan. alltid nåt

modestrick skrev:

eh, jag mosade ner sockerbitarna med fingrarna.   Var det dumt? Tror inte jag var jättegrisig om fingrarna eller så.  Det var min första bryggning. Hoppas den blev bra ändå. Försöker hålla hunden från köket å jag viftar bort flugorna så gott jag kan. alltid nåt

Ett tips är att ha lite handdesinfektion nära till hans när man brygger.

14 Senast ändrad av Kenneth (2011-09-28 06:40:01)

Generellt är det att leka med elden om man håller på med bara händer med något som ska ner i ölet.
Det finns i princip alltid bakterier på händerna.
Det bästa är att använda väl rengjorda redskap, och som extra säkerhet även använda gummihandskar.
Handsprit i all ära men det är lätt att missa någon del av ett finger eller tumme.

Sedan kan man ha tur och inte få infektioner även om man inte är så noga med renlighet.

Kan ju inte leva på bara tur hur länge som helst. Får skärpa mig med det där.

Lägger alltid mina sockerbitar med handen. Tvättar noga innan och har aldrig haft probelm med infektion på flaska. Bryggt runt 10 60 liters batcher under sommaren och har lagrat en del flaskor i ca 3 år nu. Kanske inte är att rekommendera, men det funkar för mig...

Jag testade detta igår. Väldigt enkelt som sagt. Fråga: Någonstans har jag läst att man ska skaka flaskan så att sockret fördelar sig jämnt i flaskan. Är det verkligen smart? Känns som att sockret borde diffundera ut ändå när det har löst sig och att man trycker ner onödigt syre i ölen om man skakar. Hur gör ni?

Jag gör så här (förutsatt att allt flaskor, kapsyler, sockerbitar, hävert mm mm är på plats):
Tar en flaska och trycker ner en mockasockerbit.
Fyller upp med öl från häverten (och hoppas att det skummar lite så jag kan "cap on foam").
Lägger på en kapsyl på skummet och flaskans öppning, samt ställer ifrån mig flaskan på ett bord
Fortsätter med nästa flaska tills ölet är slut, häverten släpper eller nån liknande naturlig paus inträffar.

Nu tar jag den första flaskan och klämmer på kapsylen med Greta.
Sedan vänder jag flaskan snabbt uppåner för att kolla att den inte läcker.
(Detta moment får också - det vid det här laget ganska upplösta - sockret att blandas ut.
Ställer ifrån mig flaskan i en låda eller liknande lagringsställe.
Upprepar med samtliga flaskor.