Kenneth skrev:För övrigt så blir jag lätt förvirrad när det hänvisas vill invandringen: Muslimer dricker inte öl!
Ha ha ha. Den var god! Som skämt, alltså.
Jag är invandrare och agnostiker, dessutom åker jag regelbundet på blå linjen. För inte så länge sedan var finländarna och norrmännen de största invandringsgrupperna i Sverige, och även om många från båda länder har återvänt till sina respektive hemland borde vi invandrande nordbor gemensamt utgöra den största invandringsgruppen i Sverige? Och vi dricker öl. Men tyvärr kan vi inte ta äran för uteserveringarna 
Jag har druckit té på utomhusserveringar i muslimska länder, även öl. Bara för att många muslimer inte dricker öl betyder ju inte att dom (och andra sydländska invandrare) inte kan dricka utomhus och påverka oss nordbor att göra det samma. Nu tror jag nog att influensen för utomhusserveringar har ni svenskar anammat från Spanien, Tyskland, Italien och Frankrike.
Jag tror personligen invandrarna inte har påverkat vår ölkultur särskilt mycket. Men jag har ett exempel på när det har det och det är gamla goda Tudor Arms på Östermalm i Stockholm. När jag var tonåring var det den enda brittiska pubben i Stockholm och där kunde alla som uppskattar brittisk öl- och pubkultur njuta av atmosfären. Var inne där för ett år sedan och det såg näst intill likadant ut. Tror banne mig det var samma kille bakom baren, Chris tror jag han hette, samma brytning också. Nu växer anglofila och irländska pubbar på träd i Sverige.
Jag tror att vårt utökade resande har påverkat vår ölkultur mer. Tjeckisk ölkultur var okänt för mig när jag för första gången reste till det som då var Tjeckoslovakien, efter att järnridan brakade. Så var det Soldaten Svejk på Söder. Nu är det fler barer med tjeckiskt tema i Stockholm. Likaså den spanska ölkulturen - vilken ölkultur har man i Spanien, tänker någon. Jo, massa god tapas och lätt industrilager ála Estrela och San Miguel. Poppar upp över allt i Sverige.
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.