Runo skrev:Jag vet att ölen är bättre i Tjeckien eftersom jag också har för vana att åka dit ganska ofta. Jag anser ändå att många av de tjeckiska öl som hittar hit är ljusår bättre än de andra standardlager (industrilager) som serveras på många ställen.
Enligt mitt sätt att se på saken är det kultur om någon sitter och pimplar Sofiero på en parkbänk eller om man Sitter på Monks café och dricker någon belgisk trappist likväl som man sitter hemma och dricker en hembryggd öl.
Det finns ju andra ställen att dricka tjeckisk öl än flaska från Systembolaget.
Runo skrev:Senaste när jag var på Beer Expo i Linköping så dominerades utbudet av någon typ av Pale Ale med massor med humle och gärna med massor med alkohol. Till slut blir man jävligt trött på det. Jag anser fortfarande att man kan uppfatta tonen som nedlåtande när "vanligt" folk och öl diskuteras att det inte är fint att gilla t.ex Sofiero.
Enligt ne.se kultu´r, odling, bildning. I vid mening avser kultur resultatet av all mänsklig verksamhet. Så nog sjutton är det kultur hur och vilken öl man än dricker.
Det är så många meningar jag skulle vilja citera i tråden, men får aldrig ihop det.
Ett par funderingar kring vad som sagts genom tråden -
1.
Blandar vi ihop dryckeskultur och ölkultur här och var?
Det ena ger så klart dragkraft åt det andra.
2.
Visst finns det gott om pubbar i ex. England som serverar Ale och Cask Ale, men även i detta ölets förlovade land dominerar nu mera Lager.
Samma sak gäller väl eg. i de flesta länder som haft egna "egensinniga" öltraditioner och öltyper som inte längre finns, Tyskland, Belgien, Frankrike, Holland, Världen...
Över allt försvinner eller har den lokala ölkulturen försvunnit undan för undan, antingen pga konkurans eller för att småbryggerier blir uppköpta och nedlaggda. Det hjälper inte bara att klaga på Pripps. Fenomenet har pågått läääänge.
Läste jag inte någonstans att Anchor eller var det Sierra? som väckte liv i Porten
som varit död i sitt hemland i åratal. Men så kom några "jävla amerikaner" började brygga porter igen och vips!
Stöna och pusta inte när jag nu nämner USA igen.
Men det är faktiskt ett bra exempel mycket pga. att dom är så snackiga där, så snackiga att det hörs hela vägen över Atlanten.
Dom började precis som alla andra småbryggare runt om i världen med att brygga och erbjuda annorlunda öl. Det var inte lättare för dem än vad
det kommer vara för någon annan i något annat land. Men dom verkar vara något på spåret trots sina fortfarande futtiga procent av den totala
försäljningen.
Då frågar jag mig, vad och hur gör dom och vad har dom gjort/testat?
Är det något vi kan titta på och samla inspiration ifrån? Om vi nu ligger 10-15 år efter dem, behöver vi uppfinna hjulet igen och igen och igen?
3.
Dryckeskulturen, hur osunt det än låter så behöver det ju inte vara det.
Hur kunde ex. försäljning av Lageröl på imigranternas Biergartens i staterna tillåtas även på söndagar?
Var det precis som lagen fastslog, man blev inte berusad av Lageröl till skillnad från Ale?
Har vi svenskar en sund dryckeskultur? och kan en sund dryckeskultur på sikt främja ölkultur?
Kanske har vi invandrarna att tacka för dryckeskulturen sedan dom kom hit med konstiga ideer om att äta och dricka utomhus på sommaren. Uteservering, vilket stolleprov!?
Visst har det funnits ställen sedan länge som både serverar Guinness OCH har en darttavla på väggen, men är det nog?
4.
Hur snackiga är vi Svenskar nu för tiden?
Är vi på väg ut ur den nationella hissbubblan?
5
Systembolaget -
Tillåt mig att säga "NJA" kanske är det jag som är dålig på att använda privatimporten via systembolaget, eller bor jag för nära Danmark?
Visst skulle ex. ICA satsa på de stora bryggerihjättarnas öl, de kan leverera och de kan leverera priser som ger bra marginaler.
Att man inte skulle hitta något annat än "de stora" på hyllorna är jag tveksam till. Titta på matvarubutikerna i Danmark ex. nog hittar man rolig öl där...
Men det är inte ICA och Coop som är intressanta, det är butiker som ex. "Roffes Sköna Ales", "Kalles Tusen & en öl"
Dom som kan plocka in mindre partier från mindre bryggerier i takt med att bryggerierna hinner producera.
Kanske tom. sälja ölet online inom Sverige?
Nog för att det är "olagligt" och mot munkarnas vilja osv. men visst hittar man Westvletern i ölbutiker utomlands. Men när fanns den med på bolagets "Tillfälligt i butiken" sist?
Små ölbutiker och öl från mindre bryggerier, mångfald och tänk så många jobb som skulle skapas? 
Tom. du som hembryggare kanske kunde brygga en 500L batch på skoj hos något bryggeri och få den såld.
Visst kan det leda till angenäma problem när ICA Maxis inköpare sedan ringer upp dig och ber om 500 000L
Så till sist IPA
Är det inte en ganska bra öl till att verkligen väcka folks intresse för öl, jag menar kan man få ett plötsligare och mer tydligt uppvaknande?
I synnerhet då den erbjuds på egen hand, för det behövs ingen referens öl för att känna att den smakar mycket.
Skämt å sido så tycker jag ändå att det inte är så konstigt att den rönt sådan framgång och popularitet.
Den är så långt från vanligt "blask" man kan komma, bryggaren säger såhär mycket kan ett öl smaka.
För otränade smaklökar är det lätt att känna skillnad, detta är något helt annorlunda, men samtidigt lite bekant på något sätt...
Sedan finns det så klart en väldans massa dålig IPA precis som det finns en väldans massa dåliga exempel av andra ölsorter.
Men det är inte dålig IPA jag pratar om utan IPA.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio