1 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-13 09:41:43)

Mitt Pilsnerförsök

Hej,

Planerar att försöka mig på att göra min första lager. Har filat lite på ett recept, kom gärna med kommentarer.
Jag har inte möjlighet att koka mer än 9l så basen kommer vara en ölsats, Coopers/Muntons Pilzner. Osäker på hur mycket bitterhet de här ger, någon som testat något liknande?

Receptet:

Mr. Z's Pilsner
Style: Bohemian Pilsener
Type: Extract
OG: 1.046
FG: 1.011
ABV: 4.59%
IBU: 29.61 (uppskattat motsvarande 100g Perle i bittergivan)

Boil Size: 9l
Batch Size: 20l

Grains:
1kg Extra light dry extract
1,5kg Ölsats (typ Coopers/Muntons Pilsner)
0.5kg Carapale(dextrinmalt, lagom mängd?)

Yeast:
Här är jag lite kluven då jag känner att jag inte riktigt har koll på skillnaden mellan:
Czech Pils jäst (Brewer's Choice 2278 Activator)
Pilsen Lager jäst (Brewer's Choice 2007 Activator)
Urquell Lager jäst (Brewer's Choice 2001 Activator)
Tips välkommna i valet mellan dessa!

Fermentations Steps:
Primary 14days @ 12grader C
Secondary/Lager 21days @ 7grader C


Kommentarer på recpetet? Är helt grön på lagerbryggning så alla tips är välkommna!

MVH
/Styman_Jansson

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Varför inte skippa ölsatsen köra på bara spraymalt och carapale? Och köpa humle, kommer garanterat ge bättre smak och vara 100 gånger roligare att brygga.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Chubb skrev:

Varför inte skippa ölsatsen köra på bara spraymalt och carapale? Och köpa humle, kommer garanterat ge bättre smak och vara 100 gånger roligare att brygga.

Hade jag gärna gjort. Men jag har bara en 9l gryta att koka i så jag har ej möjlighet att göra större sats. Eftersom det tar ett tag att göra lager så vore det kul att göra en lite större sats. Alternativet är att göra en 8-9l sats. Det kanske får bli så...

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Du behöver ju inte göra en större sats bara för att du använder humle och spraymaltextrakt istället för färdighumlat extrakt?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

5 Senast ändrad av megen (2011-03-13 16:48:56)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Jag länkar dig till min allra första tråd här.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2588

Jag fick många bra tips där.
Blev mycket bra resultat.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

styrman_jansson skrev:

IBU: 29.61 (uppskattat motsvarande 100g Perle i bittergivan)

Det låter lite fel 100g Perle borde ge ett betydligt maffigare bidrag till IBU:n. På deras hemsida specar de extraktet till 420IBU(kg vilket för 20 l ger ca (420*1,7)/20 =  36 IBU. Källa:http://www.coopershembryggning.se/art-1 … iPageID=17

Nåväl Coopers extrakt är ofta helt ok och så länge du inte hittat en riktigt gammal burk så jag ser inga problem med att använda den som bas. Ska du göra en tjeckisk pilsner så kan du komplettera med Saaz-humle, säg 25g vid 15min och 5min när du kokar det ohumlade extraktet. Ölsatsen ska inte kokas utan löses bara ner efter koket i den varma vörten. Information om jästen finns på Wyeasts hemsida: http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain.cfm. Rätt hanterad kommer de alla generera en öl med tjeckisk karaktär, personligen hade jag valt den som jäser ut mest för att kompensera det lite tyngre Cooperextraktet. Förkultur och rätt jästemperatur kommer behövas för att ge ölen en chans att bli bra.

Hoppas att din öl blir lyckad och att du är kvitt dina tidigare problem med infektioner/bismaker. Lycka till!

7 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-19 12:40:02)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Hej Igen,

Har tänkt om lite och jag tror jag skippar Coopers-satsen. Får bli en 8l sats istället. Har modifierat receptet lite:

Mr. Z's Pilsner
Style: Bohemian Pilsener
Type: Extract
OG: 1.051
FG: 1.013
ABV: 4.98%
IBU: 37.34

Boil Size: 9l
Batch Size: 8l

Grains:
0.5kg Extra light dry extract
0.5kg Light dry extract
0.2kg Carapale(dextrinmalt, lagom mängd?)

Hops:
12g Perle @ 60min
10g Saaz @ 15min
10g Saaz @ 5min

Yeast:
Efter mycket velande så blev det faktiskt torrjäst den här gången, Saflager W-34/70.
Har inte testat torrjäst än så det skall bli intressant.

Fermentations Steps:
Primary 14days @ 12grader C
Secondary/Lager 21days @ 7grader C


Kommer jäsa på övervåningen/kallvinder där tempen ligger runt 10grader just nu. Idealiskt för jästen verkar vara 12, men man kanske skall börja i lite högre temperatur?

Jag är lite osäker på tiden som den skall stå i sekundär/lager och temperaturen där. Det var iBrewMaster som föreslog värdena som jag har matat in. Rätt/fel?

Sv: Mitt Pilsnerförsök

1,2 kilo på 9 liter?  Låter väldigt lite.  /Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Portugisen skrev:

1,2 kilo på 9 liter?  Låter väldigt lite.  /Pål

Jaså? Det är ju 1kg spraymalt samt 200g ljus karamellmalt (som jag stöper).
Receptet är alltså extract + stöpning.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Jag tycker det ser bra ut, blir nog bra ska du se.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Jo, du har rätt! Jag får det till 1.047 med 70% effektivitet. Sorry för falskt alarm!
/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Och lite till då batchen var 8l, ibland missar man det finstilta.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

roll

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Hej Igen,

Bryggde batchen ikväll.

Allt flöt på bra och OG landade på 1051 helt enligt beräkningarna. Känns som man börjar
få lite bättre kläm på det här. Första gångern stressade man runt för att hinna med allt som skall
göras/förberedas. Nu flöt allt på bra.

Hade i något mer smakhumle (5min). 13g istället för 10g.

Kylde med lock på den här gången efter tips. Tog nog nästan 60min att få ner vörten till 20grader c.

Jag löste inte upp torrjästen i vatten som en del rekommenderar utan körde enligt instruktionerna på fermentis hemsida och strödde  torrjästen över 20 gradig vört och lät vila en stund innan jag lade på locket.

Nu står den på kallvinden där det är runt 13 grader. Tror ni jag behöver ställa den kallare? Det blir väl lite varmar inne i själva hinken? Har källaren som alternativ. Där ligger nog tempen runt 7-8 grader...

MVH
- Styrman_Jansson

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Nej, låt den gå nu. I och med att du pitchade jästen så varmt så kommer den sannolikt stanna om du kyler den ner till kylskåpstemp.

Jag har en magkänsla av att den här batchen inte kommer bli precis vad du hade tänkt dig, men se det i så fall som ett steg på vägen. En misslyckad ale kan ändå vara hur god som helst, medan en misslyckad lager knappt går att dricka.

Think globally. Drink locally.

16 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-23 12:00:40)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

peps skrev:

Nej, låt den gå nu. I och med att du pitchade jästen så varmt så kommer den sannolikt stanna om du kyler den ner till kylskåpstemp.

Jag har en magkänsla av att den här batchen inte kommer bli precis vad du hade tänkt dig, men se det i så fall som ett steg på vägen. En misslyckad ale kan ändå vara hur god som helst, medan en misslyckad lager knappt går att dricka.

Hmm. Om du har några tips (även på saker som jag kanske gjort fel) så är det alltid välkommet.

Hur funkar det med ev. diacetylrast? När och hur länge gör man den?
Min tanke är att ställa den lite varmare (kanske 18grader C) 1-2dagar efter att primären är färdig. Därefter tappa om till sekundär där den får stå 2-3veckor i 4-7grader.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Hej Styrmannen.

Jag tycker din plan är sund och jag tycker också du ska följa den.

Varför Peps har onda aningar vet jag inte.  Om det är för att det generellt är svårt att brygga lager när man är nybörjare eller om det är det faktum att du använder spraymalt vet jag inte. Kanske är det något annat.

Självklart ska du inte förvänta dig pilsnersmak med spraymalt.  När jag bryggde med spraymalt delmäskade jag alltid så att åtminstonne 20%, ofta hälften, av allt jäsbart material var riktig malt, resten spraymalt.  När du bara använder spraymalt får du en mer anonym maltsmak i ölet och inte den där maltiga krispa smaken som du får i ljusa lageröl á la pilsner och Helles.  Av den anledningen är spraymalt mer praktisk som bas i mörka öl med karaktärsmalter som bidrar med mycket smak eller i öl där humlen spelar huvudrollen.  Men det här visste du nog redan.  Weyermanns flytande maltextrakt är annars väldigt bra och smakar generellt mer, men dom är dyra och du vet inte exakt hur mycket av de olika ingredienserna som ingår i de olika sorterna.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

18 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-23 21:06:11)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Portugisen skrev:

När du bara använder spraymalt får du en mer anonym maltsmak i ölet och inte den där maltiga krispa smaken som du får i ljusa lageröl á la pilsner och Helles.  Av den anledningen är spraymalt mer praktisk som bas i mörka öl med karaktärsmalter som bidrar med mycket smak eller i öl där humlen spelar huvudrollen.  Men det här visste du nog redan.

Hej Pål!

Det visste jag faktiskt inte. Dock vet jag inte vad för förväntningar jag har på detta öl. Jag tror som du nämnde inte att de blir någon exakt klon av en tjekisk pilsner, men kanske kan jag iaf få med några av de dragen i en förhoppningsvis god öl. Lite Saaz karaktär lär det väl bli i alla fall!

Aprå på delmäskning så kanske det är lite OT men hur gjorde du när du delmäskade? Körde du BIAB-metoden och sedan spädde med spraymalt?

Bör jag faktiskt fundera på att gå vidare från extraktbryggning. Dock vill jag nog ha ett par bryggningar till i ryggen innan jag tar det steget.


För övrigt jäser pilsnern för fullt nu (fint skum ovanpå och pluppar friskt i jäsröret). Tempen på vinden ligger just nu på 12 grader C, som också skall vara optimalt för jästen!

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Det där lät kanske lite hårt, och det var inte meningen. Men jag har själv några misslyckade lagerbryggningar under bältet, så jag vet hur lätt det är att hamna snett. Och torrjäst strödd rakt över 20-gradig vört är en typisk sådan där grej som skickar iväg smakerna långt åt sidan.

Det är en utmärkt ide att köra en diacetylrast mot slutet, och när jäsningen avstannat helt kyla ner den så långt du kan (utan att den fryser) några veckor.

Think globally. Drink locally.

20 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-23 21:30:26)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

peps skrev:

Och torrjäst strödd rakt över 20-gradig vört är en typisk sådan där grej som skickar iväg smakerna långt åt sidan.

Ok. Då vet jag det till nästa gång. Jag är ju inne i en inlärningsperiod så pepeka gärna vad jag gör för fel så
kan jag ändra det till nästa gång!


Konstigt nog anges ju det som en metod i instruktionerna för Saflager-jästen.

Vad blir skillnaden mot att rehydrera jästen i 23+/- 3grader  vatten/vört och sedan tillsätta den?
För det är den andra metoden som anges i instruktionera för jästen...

Eller är instruktionerna för jästen lika tokiga som instruktionerna för en del ölsatser wink

Sv: Mitt Pilsnerförsök

peps skrev:

Nej, låt den gå nu. I och med att du pitchade jästen så varmt så kommer den sannolikt stanna om du kyler den ner till kylskåpstemp.

Jag har en magkänsla av att den här batchen inte kommer bli precis vad du hade tänkt dig, men se det i så fall som ett steg på vägen. En misslyckad ale kan ändå vara hur god som helst, medan en misslyckad lager knappt går att dricka.

Det lustiga är att mina erfarenheter säger raka motsatsen. Mina regäla misslyckanden har ofta varit stout, medans de misslyckade lagerölen har haft små fel bara, lite för besk eller kanske lite för fruktig i smaken lite åt hybridöl. Men det beror nog på att jag har haft grava infektioner vid några tillfällen och de har aldrig slagit på lagerölen. Jag inbillar mig eller tror ganska starkt att det beror på jästemperaturen. Vad surnar fortast mjölk som står framme i 20grader eller mjölk som står i kylskåpet 8grader. Jäsning av lageröl borde vara mindre infektionskänsligt.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

megen skrev:

Vad surnar fortast mjölk som står framme i 20grader eller mjölk som står i kylskåpet 8grader. Jäsning av lageröl borde vara mindre infektionskänsligt.

Det där är en bra poäng. Å andra sidan har bakterierna längre tid på sig i en lager. Men jag tänkte mer på processrelaterade felsmaker i det här fallet, särskilt från jäsningen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Om man läser lite mellan raderna här och kryddat med lite egen erfarenhet så kanske man kan sammanfatta en potentiellt lyckad lagerbryggning så här?
1. Rätt mängd jäst.
2. Jästen pitchad vid rätt temperatur, kan det vara någon grad under ideala jästempen?
3. Håll jästemperaturen stabil och gör eventuell en diacetylrast vid högre temperatur mot slutet av jäsningen.
4. Använd pilsnermalt eller ett högkvalitativt pilsnerextrakt.
5. Använd 90min kok vid helmaltsbrygning för att reducera dms ordentligt.
6. Humle beroende på stil, men ofta tysk/tjeckisk ädelhumle med ren neutral karaktär. Ofta sparsamt eller inte alls i sena givor.
7. Kallagra gärna ett par månader innan ölen drickes.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Weinkeller skrev:

Om man läser lite mellan raderna här och kryddat med lite egen erfarenhet så kanske man kan sammanfatta en potentiellt lyckad lagerbryggning så här?
1. Rätt mängd jäst.
2. Jästen pitchad vid rätt temperatur, kan det vara någon grad under ideala jästempen?
3. Håll jästemperaturen stabil och gör eventuell en diacetylrast vid högre temperatur mot slutet av jäsningen.
4. Använd pilsnermalt eller ett högkvalitativt pilsnerextrakt.
5. Använd 90min kok vid helmaltsbrygning för att reducera dms ordentligt.
6. Humle beroende på stil, men ofta tysk/tjeckisk ädelhumle med ren neutral karaktär. Ofta sparsamt eller inte alls i sena givor.
7. Kallagra gärna ett par månader innan ölen drickes.

Ok, jag har ju gjort en del potentiella fel här.

Jag pitchade för varmt.
Använde inte pilsnermalt. Här blir jag sugen på att prova igen med skillnaden att jag delmäskar lite pilsnermalt.
Använde kanske lite för mycket humle till smakgivan.

Sedan kommer jag säkert göra fel på punkt nr. 7 också wink Förutsatt att ölen inte blir helt åt fanders... Jag håller iaf. tummarna att ölen blir skaplig i alla fall!

25 Senast ändrad av olefattguy (2011-03-24 11:40:55)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Jag har ingen erfarenhet alls av att göra lageröl, och jag har bara gjort extraktbryggningar hittills så vad vet jag?
Bara det jag kan snappa upp på Internet och av mer erfarna bryggarkollegor.

Sökte och fann:

"From previous discussions on the HBD and a number of brewing texts, there appears to be two schools of thought regarding lager yeast pitching temperatures.
One suggests that you pitch a lot of yeast at or below the fermentation temp (8-12C) in order to minimise that amount of esters etc produced. The other suggests that you pitch the normal amount at ambient room temperature and begin cooling down to your fermentation temperature once the first visible signs of fermentation begin.
My concern with the second method is that the fermentation will proceed at too high a rate unless you have a large 'cooling power' available. Do you have any information on the effect that pitching temperature has on lager fermentations.
-David Lamotte
RESPONSE:
Both methods are satisfactory for lager production. Pitching at a warmer temperature will begin the production of more yeast. While the yeast is growing there will be less ester production because the acyl CoA needed for ester production is tied up with yeast production. You may have a slight problem of cooling if you do not have adequate refrigeration. Pitching at a cooler temperature with at a higher pitching rate will result in less yeast production and more ester production. It would be difficult to tell which would end up with the most esters.
Dr. Clayton Cone"

Nu snackar ju Dr Cone om torrjäst eftersom han verkar vara anställd på Danstaryeast (http://www.danstaryeast.com/library/lag … mperatures).