Vad gör jag för fel? Frustrerad...
Hej,
Har precis tappat om mitt fjärde öl i min ölbryggarkarriär till sekundär. Tyvärr verkar det som det liksom de tre före ha surnat ![]()
Det hela började men en ölsats, Muntons Smugglers Ale som klarade sig ända till flaskningen. Smakade gott i kanske 2 veckor sedan smakar/luktar alla flaskor som jag öppnat sedan dess surt...
När jag gjorde denna sats använde jag Rekordrens som rengöring/desinfektion. Jag använde även några "ärvda" jäshinkar samt en "ärvd" sughävert.
Nästa försök var två extraktbryggningar på ca. 8L. Gjorde en förkultur med 100g spraymalt och en påse American Ale II activator.
Recepten var enligt nedan:
Rebel Ale
Style: American Pale Ale
Type: Extract
OG: 1.049
FG: 1.013
ABV: 4.72%
IBU: 25.22
Boil Size: 9l
Batch Size: 8l
Grains:
0,8kg Extra light dry extract
0,2kg Amber light dry extract
0.06kg Suger (kolsyrejäsning)
Hops:
8g Pearle (8%) i 60 min.
7g Saaz (4%) i 15 min
8g Cascade (5.5%) i 5 min
Sats nr. 2:
Trippel A
Style: American Amber Ale
Type: Extract
OG: 1.056
FG: 1.015
ABV: 5.37%
IBU: 33.03
Boil Size: 9l
Batch Size: 8l
Grains:
0,8kg Amber dry extract
0,2kg Extra light dry extract
0.3kg Carapale (har matat in Carapils i recpetet för Carapale fanns ej, tror de är rätt lika)
0.06kg Suger (kolsyrejäsning)
Hops:
12g Pearle (8%) i 60 min.
7g Saaz (4%) i 15 min
10g Cascade (5.5%) i 5 min
Dessa två luktade surt redan när jag tappade om till sekundären. Men jag lät de jäsa klart ändå. De tappades sedan på flaska och har nu jäst fram kolsyra. Båda smakar surt värre.
I desperation kastades både de gamla jäshinkarna och häverten ut. 3 nya jäshinkar införskaffades och jag monterade även en plastkran från humlegården på dem. Hinkarna fick först stå med PBW i över natt. Därefter en natt med klorinlösning. Sköljde ur dem noggrant ett flertal gånger.
Jag körde därefter om recepten ovan igen. Gjorde den ena satsen för ca. 1 vecka sedan och den andra i söndags. Tyckte jag var grymt noga med hygienen den här gången. Städade hela köket innan bryggning, allt som skulle användas sköljdes med kokande vatten, alt. fick ligga i klorinlösning, innan jag satta igång.
De två satserna fick dela på 1l förkultur som förut.
Jag kokar i en 10l ikea kastrull. Kylning gör jag i isbad i en tvättbalja (som också tvättats noga och sköljts med kokande vatten). Tar ca. 25 min att kyla vörten i denna, här finns väl risk för infektion antar jag. Jag kyler med lock av.
Den som jag gjorde för en vecka sedan tappade jag om till sekundär idag och den luktade precis lika surt som de första jag har gjort. Den som jag satte i söndags luktar gott än så länge om man luktar på jäsröret men jag har inga större förhoppningar.
Vad kan jag göra för fel? Tycker jag är grymt noga med hygienen. Är det någon som har några tips? Jag vill brygga eget men det känns lite tröstlöst nu...
MVH
- Robert