1 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-01 20:39:01)

Vad gör jag för fel? Frustrerad...

Hej,

Har precis tappat om mitt fjärde öl i min ölbryggarkarriär till sekundär. Tyvärr verkar det som det liksom de tre före ha surnat sad

Det hela började men en ölsats, Muntons Smugglers Ale som klarade sig ända till flaskningen. Smakade gott i kanske 2 veckor sedan smakar/luktar alla flaskor som jag öppnat sedan dess surt...
När jag gjorde denna sats använde jag Rekordrens som rengöring/desinfektion.  Jag använde även några "ärvda" jäshinkar samt en "ärvd" sughävert.

Nästa försök var två extraktbryggningar på ca. 8L. Gjorde en förkultur med 100g spraymalt och en påse American Ale II activator.

Recepten var enligt nedan:

Rebel Ale
Style: American Pale Ale
Type: Extract
OG: 1.049
FG: 1.013
ABV: 4.72%
IBU: 25.22

Boil Size: 9l
Batch Size: 8l

Grains:
0,8kg Extra light dry extract
0,2kg Amber light dry extract
0.06kg Suger (kolsyrejäsning)

Hops:
8g Pearle (8%) i 60 min.
7g Saaz (4%) i 15 min
8g Cascade (5.5%) i 5 min

Sats nr. 2:

Trippel A
Style: American Amber Ale
Type: Extract
OG: 1.056
FG: 1.015
ABV: 5.37%
IBU: 33.03

Boil Size: 9l
Batch Size: 8l

Grains:
0,8kg Amber dry extract
0,2kg Extra light dry extract
0.3kg Carapale (har matat in Carapils i recpetet för Carapale fanns ej, tror de är rätt lika)
0.06kg Suger (kolsyrejäsning)

Hops:
12g Pearle (8%) i 60 min.
7g Saaz (4%) i 15 min
10g Cascade (5.5%) i 5 min

Dessa två luktade surt redan när jag tappade om till sekundären. Men jag lät de jäsa klart ändå. De tappades sedan på flaska och har nu jäst fram kolsyra. Båda smakar surt värre.

I desperation kastades både de gamla jäshinkarna och häverten ut. 3 nya jäshinkar införskaffades och jag monterade även en plastkran från humlegården på dem. Hinkarna fick först stå med PBW i över natt. Därefter en natt med klorinlösning. Sköljde ur dem noggrant ett flertal gånger.

Jag körde därefter om recepten ovan igen. Gjorde den ena satsen för ca. 1 vecka sedan och den andra i söndags. Tyckte jag var grymt noga med hygienen den här gången. Städade hela köket innan bryggning, allt som skulle användas sköljdes med kokande vatten, alt. fick ligga i klorinlösning, innan jag satta igång.
De två satserna fick dela på 1l förkultur som förut.

Jag kokar i en 10l ikea kastrull. Kylning gör jag i isbad i en tvättbalja (som också tvättats noga och sköljts med kokande vatten). Tar ca. 25 min att kyla vörten i denna, här finns väl risk för infektion antar jag. Jag kyler med lock av.

Den som jag gjorde för en vecka sedan tappade jag om till sekundär idag och den luktade precis lika surt som de första jag har gjort. Den som jag satte i söndags luktar gott än så länge om man luktar på jäsröret men jag har inga större förhoppningar.

Vad kan jag göra för fel? Tycker jag är grymt noga med hygienen. Är det någon som har några tips? Jag vill brygga eget men det känns lite tröstlöst nu...

MVH
- Robert

2 Senast ändrad av Housepainter (2011-03-01 20:55:17)

Sv: Vad gör jag för fel? Frustrerad...

Ge inte upp! Låter verkligen inte roligt. Jag har bara två tips.
Kyl med lock på.
Köp dig StarSan för desinficering.

(tillägg) Jag kyler med lock på i vattenbad. Detta tar mig 45min+ Ingen infektion än så länge. (/tillägg)

Jag hoppas på bättre lycka med framtida bryggningar!

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

3 Senast ändrad av INFORMATION (2011-03-01 21:08:06)

Några tips till.

Koka en stund med locket på för att "ångsterilisera" kastrullkanten, alternativt koka ett par liter vatten under lock före bryggningen.

Prova någon annan desinficeringskemikalie, klorin är inte så effektivt om pH är för högt. Hade en gång en jäshink som använts för Brettanomyces jäsning (Orval klon) stående bräddfull med klorinlösning i över 24 timmar, nästa sats blev Brett kontaminerad.

Smakade förkulturen bra?

Johannes

4 Senast ändrad av martinj (2011-03-01 21:20:01)

Pröva byta till StarSan för desinficering.
Ifall du primar med socker se till att du får kastrullen desinfekterad när du gör sockerlag (om du nu gör så)  för det är nog vad jag fick problem med. Den tråden finns här http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3921

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Jag lider verkligen med dig och Star San är nog ingen magisk lösning i sig. Många hembryggare har bryggt god och infektionsfri öl innan det kom in i sortimentet på humlegården. Jag tror efter att ha läst det du skrivit här och på bryggforum.nu att problemet kan vara att jästen blivit kontaminerad i samband med förkultivering eller efter dina första satser med gamla utrustningen om du återanvänt din jäst från dessa bryggningar. Om du startat från nytt jästpaket varje gång så är det ju mindre troligt att du lyckats infektera alla förkulturer. Dessutom kan du skippa förkulturen vid dina småbatcher på 8-10l, ett paket Activator ska räcka för en fullgod jäsning. Kylning med locket av exponerar ju i och för sig ölen för omgivningen och kan vara en källa till dina problem som tidigare inlägg påpekar. Hoppas verkligen du kommer till rätta med detta!

6 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-03-02 06:50:25)

Tack för alla tips. Har sammanställt vad jag skall göra annorlunda till nästa gång:

- Kylning med lock på (locket får vara med en stund i slutet på koket för desinficering)
- Star San(kommer köpas in så fort humlegården får in det)
- Hoppar förkulturen (kör med activator pack direkt ner i satsen, detta elmiminerar ju också alla ev. infektionsmöjligheter när man gör förkulturen). Alt. kör jag på torrjäst (S-05). För info så har jag förut använt ett nytt activatorpack till varje förkultur.

För info så har min första ölsats (som bestod av färdighumlat maltextrakt = ingen kokning) inte riktigt samma "surhet", utan en mer syntetisk plåstersmak. Jag misstänker att jag inte fått alla flaskor helt rena eftersom det inte var alla som smakade illa.

Tack alla för era tips och fyll gärna på med fler!
Speciellt tackt ill Weinkeller som stått ut med alla mina frågor. Har hjälpt mig undvika flera mer eller mindre stora missar...

@Johannes: Tyvärr smakade jag aldrig på förkulturen. Dock kände luktade den inte alls lika surt som mina satser gör nu.

styrman_jansson skrev:

en mer syntetisk plåstersmak. Jag misstänker att jag inte fått alla flaskor helt rena eftersom det inte var alla som smakade illa.

Det skulle kunna bero på klorinrester i vissa av dem, om det var det du använde vid rengöring av flaskorna?
Surheten låter mer som en infektion, särskilt om de har blivit tunna i smaken också.
En tredje grej kan vara vattnet, men det är väl mindre troligt. Har du eget vatten eller kommunalt?

Weinkeller skrev:
styrman_jansson skrev:

en mer syntetisk plåstersmak. Jag misstänker att jag inte fått alla flaskor helt rena eftersom det inte var alla som smakade illa.

Det skulle kunna bero på klorinrester i vissa av dem, om det var det du använde vid rengöring av flaskorna?
Surheten låter mer som en infektion, särskilt om de har blivit tunna i smaken också.
En tredje grej kan vara vattnet, men det är väl mindre troligt. Har du eget vatten eller kommunalt?

Jag använde Rekordrens till flaskorna. Jag misstänker att det är klorinbaserat på något sätt. Det luktar i alla fall så. I fortsättningen blir det diskmaskin och/eller ugn för flaskdesinficering om jag inte får tag på starsan.

Jag har eget vatten, som jag har papper på någonstans att det är OK. Dock har vi haft problem med att vattnet luktar "svavel". Något som vi löst med ett filter som "luftar" vattnet.

Vore kul om någon erfaren kunde lukta/smaka på ölen och kanske mer precis säga vad det är...

Försök att hitta dessa papper, mineralsalterna kan vara av stort intresse i framtiden.

Wuhu!

Har provsmakat mina två senaste satser nu (och även mätt OG) och de verkar ha klarat sig! Smakar gott även om jag såhär i efterhand kunde haft i lite mer humle i bittergivan. Har inte tid till att flaska dem förrän till söndag och båda har stått i 14-dagar+. Funderar på att slänga i lite torrhumle ikväll, dock är jag osäker på lämplig mängd för att få den rätta APA-karaktären. Förslag?

PS! Provsmakade även ett glas av den första satsen jag gjorde och nu smakar det plötsligt inte alls så surt?? Det är en aning tunnt och ingen direkt humlebeska, men definitivt inte surt. Kanske är det jag som haft för bråttom. Håller tummarna för det iaf...

30-50g till 20 Liter APA

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Vi håller tummarna för dig, Jansson!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

styrman_jansson skrev:

Wuhu!

Har provsmakat mina två senaste satser nu (och även mätt OG) och de verkar ha klarat sig! Smakar gott även om jag såhär i efterhand kunde haft i lite mer humle i bittergivan. Har inte tid till att flaska dem förrän till söndag och båda har stått i 14-dagar+. Funderar på att slänga i lite torrhumle ikväll, dock är jag osäker på lämplig mängd för att få den rätta APA-karaktären. Förslag?

PS! Provsmakade även ett glas av den första satsen jag gjorde och nu smakar det plötsligt inte alls så surt?? Det är en aning tunnt och ingen direkt humlebeska, men definitivt inte surt. Kanske är det jag som haft för bråttom. Håller tummarna för det iaf...

Hej

Välkommen till "the dark side of homebrewing", det är så det fungerar, allt är inte som det synes vara.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Igen,

De två sista satserna har nu stått ca. 2 veckor sedan det blev kolsyra i dem. De smakar rätt bra även om både torrhumlingen och Bitter/smak/aromhumlingen kunde vara lite mer omfattande.

Ölen blev kanske även lite väl fylligt och aningens för mycket fruktig. Antar att det är jag stöpte lite väl mycket carapale samt jäste i lite hög temp (fast termometern i rummet stod på 19 grader så kan det ju varit varmare i hinken).

Hur som helst är det väl skapliga öl båda två men jag kommer minska på carapalen, ha i en hel del mer humle, och jäsa ännu svalare nästa gång!