1 Senast ändrad av Techno (2010-10-30 23:05:07)

Vikingmalt

Hej

Jag skickar ut en fråga om Vikingmalt, ni som tycker den är kanon, samt ni som inte direkt gör det.  Kom med frågor samt undringar.

Jag, Techno: Jag tycker att vid dom senaste 3 mäskningarna= ölbryggningar, så har jag sett en stor mängd hela korn i min drav. Det märkte jag aldrig när jag köpte Wyerm krossade malt, nu pratar jag om Palemalten i båda fallen.

Jag har fått en ca 10% lägre verkningsgrad sedan jag har gått över/varit tvungen/ till  viking malt/ den enda krossade malten som finns i mindre /upp till 5 kg förpackningar.

En fråga, undring? Varför finns det bara Viking malt att köpa i krossad form? Krossad som krossad, varför finns  inte Weyerman i krossad form?, i mitt tycke en klart mycket bättre malt än Viking.

Hur många av er här på forumet köper basmalt i krossad form?

Tidigare om åren så köpte jag Palemalt från  Weyerman i krossad form i 25 kg säckar, det går ju inte nu eftersom maxmängden är via posten 20 kg, eller har jag fel.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

2 Senast ändrad av scaryeyes (2010-10-31 00:10:38)

Sv: Vikingmalt

Hej
Men kan du inte köpa weyermanns malt via Maltmagnus? Då kan du ju få den krossad om du vill. Vill du krossa Vikingmalten själv går det ju bra att köpa den okrossad. Själv märkte jag åxå en hel del "okrossade" korn sist. Men vid närmare titt då var kornen spräckta, vilket räcker för konverteringen.
Fast jag ska ju inte komma med synpunkter då jag bara användt weyermanns malt nån enstaka gång i början

Edit:
Men om man har lägre effektivitet så kompenseras det ändå med den billigare vikingmalten. Malten är ju inte det som är dyrt vid öltillverkning. I alla fall inte om man tänker som så att man kanske får använda 500g mer av ena sorten..... typ 6 spänn eller nåt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av Techno (2010-10-31 00:44:06)

Hej

Du har helt rätt scaryeyes. Det var ditt inlägg.

Bo

Hej

Efter att ha kollat Malt Magnus  så är det Viking malten han krossar, ingen krossar min favvomalt Wyerm

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Bo!

Om du köper weyermanns som Humle.se säljer, genom Maltmagnus, så krossar han den åt dej. Kontakta honom och fråga.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

scaryeyes skrev:

Hej Bo!

Om du köper weyermanns som Humle.se säljer, genom Maltmagnus, så krossar han den åt dej. Kontakta honom och fråga.

+1
Det har jag gjort nån gång och varit riktigt nöjd!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Men jag undrar. Är det viking själv som krossar den färdigkrossade malten man köper här på humle? För det är väl själva krossningen på malten som har ifrågasatts. I övrigt så är det ju ingen som klagar. Är det så att Magnus krossar all malt själv? Isåfall borde ju krossad vikingmalt däifrån vara bättre. Synd att det inte går att köpa valfri krossad malt direkt från humle.

du kan ju köpa humles malt från maltmagnus och få den krossad

Men nu måste nog Maltmagnus komma in i tråden och reda ut begreppen, känns det som

Sen kan man säkert ställa frågan direkt till honom ifall det går att få malten krossad grövre eller finare om man inte riktigt är nöjd. Vet inte hur krossen fungerar...

megen skrev:

Men jag undrar. Är det viking själv som krossar den färdigkrossade malten man köper här på humle? För det är väl själva krossningen på malten som har ifrågasatts.

Ja, det undrar jag också. Skulle vara juste att få lite svar på den frågan. Jag har egen kvarn sedan flera år, men jag har fortfarande kvar anteckningarna om dramatiskt lägre utbyte från vikingmalten i min bryggdagbok.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
megen skrev:

Men jag undrar. Är det viking själv som krossar den färdigkrossade malten man köper här på humle? För det är väl själva krossningen på malten som har ifrågasatts.

Ja, det undrar jag också. Skulle vara juste att få lite svar på den frågan. Jag har egen kvarn sedan flera år, men jag har fortfarande kvar anteckningarna om dramatiskt lägre utbyte från vikingmalten i min bryggdagbok.

Ingen som har något nytt at komma med?

Jag kan försöka reda ut det hela lite. Den krossade malt som vi säljer på humle.se är dels malt på hel säck om 25 kg och dels malt på mindre förpackningar, 5 kg och 2 kg. Malten på hel säck är krossad på mälteriet (pilsnermalt och pale ale malt från Weyermann, Maris Otter pale ale malt från Thomas Fawcett), medan malten på mindre paket är från Viking och krossad och ompackad av MaltMagnus.

Vi skulle gärna erbjuda all malt i vårt sortiment krossad, och planer finns att erbjuda tjänsten krossning som tillval när man köper malt av oss, oavsett om det är 1, 3, 5 eller 25 kg. Det kommer troligen att dröja lite innan vi får detta på plats, men tills vidare kan man beställa all vår malt genom MaltMagnus och låta honom krossa den.

-- Svante

11 Senast ändrad av niclas bergqvist (2010-12-18 16:08:51)

Jag tänkte plocka upp den kallnade tråden här då jag är konfunderad över Viking vs Meyermann malt.

Vid kollegans och mitt första kok (någonsin f ö) så använde vi Vikingmalt (Pale ale). Rent okulärt så såg vi att det var en betydande andel mjöl i dessa påsar (en-kilos om tot 5 kg).

När ölet senare blivit tappat på damejeanne så såg vi inte en millimeter in i ölet, under hela lagringstiden på 8 dgr. Jag provade med en stark ficklampa men det var som en svart vägg. Senare på 0.5 l flaska, samma sak, lampan lös inte igenom flaskan. Ölen blev smakmässigt helt ok men nästan som mjöd okulärt och klarnade mycket lite under tre veckor.

När vi nu har tagit oss samman och bryggt igen så bytte vi till Weyermanns pale ale. Skillnaden var enorm. redan under kylningen i kitteln så såg vi kylslingan som låg 5 cm under ytan, och då är det mycket lös humle i vörten.
När vi tappade över till jäskärlet med hävert lämnade vi ca 1 liter grumshumle i botten. Vid den första satsen  använde vi istället en saftmaja-sil  som vi tömde 3 ggr!
Eftersom vi använde samma mängd humle och SAMMA humlepåsar (pellets) tot 120g. så måste anledningen till den stora mängd löst grums helt enkelt vara allt mjöl från malten som svällt.

Jag vill i nuläget inte säga något negativt eller positivt om de bägge maltsorterna utan påvisa den stora skillnaden som föreligger.

Med Viking så avbröt vi lakningen vid 25 liter. Vi kunde då säkert fått ut ett par liter till.
Med W. så pressade vi ut 25 liter, då fanns ingen färg kvar knappt men märkbar sötma.
OG:t blev endast 5.6 i sista mot 6.2 med Viking.

Vi mäskade lite olika denna gång. Första gången mäskade vi på 10 C högre temperatur.
Med W mäskade vi på 68-65 C. med som sagt betydligt lägre OG.

Med W. så måste vi ifortsättningen öka på mängden malt med 0.5-1 kg mot Viking.

Men det jag ytterst undrar är om fler upplevt "mjöligheten" hos Viking och den förändring av ölen som blir? Det verkar som Viking ger högre utbyte ocjh maltkropp i ölen, men samtidigt ett mjödaktigt utseende. Kan det vara så att "mjölet" i första satsen är det som bidragit till det högre Og:t?

/nicke

Du skulle nog cirkulerat mer vid lakningen första gången. Själv brukar jag få ut totalt klar vört med viking. Men har aldrig provat weyermann....

Jag har bara bra saker att säga om vikingmalt. Ja får alltid ut dä ja räknar mä av den. Har aldrig haft problem mä för mycket bös. Å så blir dä in i helvete gott öl av den.

14 Senast ändrad av Blåkulla (2010-12-18 18:27:33)

nils-alf skrev:

Jag har bara bra saker att säga om vikingmalt. Ja får alltid ut dä ja räknar mä av den. Har aldrig haft problem mä för mycket bös. Å så blir dä in i helvete gott öl av den.

jag har bara bra sakeratt säga om viking malt

15 Senast ändrad av niclas bergqvist (2010-12-18 19:08:21)

Vi recirkulerade 8-10 liter med Vikingmalten. Den klarnade lite efter ett tag och var stabil.
Med Weyermanns så cirkulerade vi mindre, ca 2-3 liter, då den hela tiden var klar.

Kan det vara så att "mjölet" är så fint att det inte fastnar i mäsken utan en del förs med ut?

kanske ide´ att använda ett kaffe-filter vid lakningen? Någon som provat?

Vi kommer hur som helst att pröva Viking nästa gång och se.

/nicke

Hej!

Är definitivt ingen expert på ämnet!
Men det där mjölet, är inte det stärkelse som skulle varit konverterad till förjäsningsbara sockerarter?
Har själv sluförbrukat minst två 25-kg säckar Viking Pilsnermalt men aldrig ens tänkt på det problem som beskrivs i tråden.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

17 Senast ändrad av nils-alf (2010-12-18 23:43:01)

Viking malt ä KANON! Å så ä den närproducerad, dä höjer allt ett snäpp. För Alf i alla fall.

18 Senast ändrad av megen (2010-12-19 01:18:28)

nils-alf skrev:

Viking malt ä KANON! Å så ä den närproducerad, dä höjer allt ett snäpp. För Alf i alla fall.

Vad brukar du ligga på för effektivitet?
Brukar vörten bli grumlig?

Jag har haft varierande resultat i båda fallen

Håller med om att närproducerat slår ganska högt. Därför är jag sugen på att börja odla nästintill all humle själv. Dedär med varierande alfasyra och kontroll av den får man försöka lösa på något sätt.
Har även funderat på att testa göra egen malt av lokalodlat korn. Men det är ett snäpp svårare. kan tänka mig att du också finner det intressant Nils-alf. Du är ju en bondlurk som mig. smile

Jag är också helnöjd med Vikingmalten! Håller alltid samma effektivitet(77%) och ger underbara öl.

Det jag tror folk är missnöjda med är egentligen krossningen av Vikingmalten hos Maltmagnus. Det förekommer mycket "mjöl" men även en hel del hela korn, vilket drar ner effektiviteten.

Jag krossar själv med en coronakvarn och är som sagt helnöjd med Viking. Det känns ju helt klart bättre med mer närodlat!

Brew strong!

jag ligger på 72% å grumligt har dä blivit förr men inte så mycket nu. Ja köper basmalten krossad å krossar den andra malten själv. Ja tycker dä är skitkul mä hemodlat. Skulle vilja gö en slåtteröl med egen humle, malt å vatten från gården. Tänkte pröva å sätta humle nu i vår.

nils-alf skrev:

jag har bara bra sakeratt säga om viking malt

+1 vikingmalten är prima tycker jag. har till och med hamnat lite över det utbytet jag räknat med de senaste ggrna.

www.brygg.se

Jag har precis min första batch på kylning som är gjord på Vikingmalt pilsner. Var nere på Stockeboda gård och fick den krossad när jag var där. Jag återkommer med resultatet, men enligt bryggaren på Stockeboda så får den högre OG än andra maltsorter. Ska bli spännande...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Måste säga att jag blev glatt förvånad. Enligt receptet skulle jag (med min anläggning) hamna på ca 1052. Men när jag mätte OG:t låg den på 1058. Det innebar att effektiviteten låg på 82%, normalt är den ca 74%.
Ska bli spännande att se hur smaken blir...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Det är inte ovanligt att det är stor skillnad på olika malter. Men det verkar osannolikt att det beror på "mjölet" i den krossade malten. I själva verket vill man ju att innehållet i malten ska malas till så fint mjöl som möjligt - men problemet är att om man krossar väldigt fint så sliter man isär skalen också, och då blir det lätt stopp i lakningen och risk för att få mycket tanniner från skalen. Stora bryggerier kan ha avancerade maltkrossar som avskiljer skalen och krossar resten till fint mjöl för bästa resultat. För dem är ju 1 procent bättre utbyte mycket pengar.

Hur mycket grums det blir och hur mycket man måste recirkulera beror nog väldigt mycket på utrustning och tillvägagångssätt i bryggeriet. Olika utrustningar trivs antagligen bäst med olika krossningsgrad och kanske även olika maltfabrikat. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar. Men det är alltid intressant att läsa andras erfarenheter!

Jag är ingen expert, men vill ändå flika in lite. Det talas lite om att vikingmalten som är krossad av maltmagnus har mycket fint mjöl och även mycket hela korn. Jag tror att kornen är spräckta, men sitter ihop. Och det är jättebra. För annars skulle maltbädden sätta igen direkt. Jag skulle vilja ha mer hela korn, fast ändå massor av mjöl. Sen när man cirkulerar så lägger sig mjölet överst och bildar sil.... i teorin. Detta har dock inte hänt mej ännu som jag vill.... Men även om jag har haft några katasrofbryggder här där allt gått åt h-te, så har det blivit väldigt bra öl ändå.
Så en fråga till Maltmagnus och alla er andra som krossar själva:
Vilket är största spelet mellan valsarna som går att ha till pilsnermalt? Den är väl minst rostad av alla sorter och därmed störst? Eller hur beter sig kornen under mältning? Är inte rostade sorter lite mindre pga mindre vätska?