Jag tänkte plocka upp den kallnade tråden här då jag är konfunderad över Viking vs Meyermann malt.
Vid kollegans och mitt första kok (någonsin f ö) så använde vi Vikingmalt (Pale ale). Rent okulärt så såg vi att det var en betydande andel mjöl i dessa påsar (en-kilos om tot 5 kg).
När ölet senare blivit tappat på damejeanne så såg vi inte en millimeter in i ölet, under hela lagringstiden på 8 dgr. Jag provade med en stark ficklampa men det var som en svart vägg. Senare på 0.5 l flaska, samma sak, lampan lös inte igenom flaskan. Ölen blev smakmässigt helt ok men nästan som mjöd okulärt och klarnade mycket lite under tre veckor.
När vi nu har tagit oss samman och bryggt igen så bytte vi till Weyermanns pale ale. Skillnaden var enorm. redan under kylningen i kitteln så såg vi kylslingan som låg 5 cm under ytan, och då är det mycket lös humle i vörten.
När vi tappade över till jäskärlet med hävert lämnade vi ca 1 liter grumshumle i botten. Vid den första satsen använde vi istället en saftmaja-sil som vi tömde 3 ggr!
Eftersom vi använde samma mängd humle och SAMMA humlepåsar (pellets) tot 120g. så måste anledningen till den stora mängd löst grums helt enkelt vara allt mjöl från malten som svällt.
Jag vill i nuläget inte säga något negativt eller positivt om de bägge maltsorterna utan påvisa den stora skillnaden som föreligger.
Med Viking så avbröt vi lakningen vid 25 liter. Vi kunde då säkert fått ut ett par liter till.
Med W. så pressade vi ut 25 liter, då fanns ingen färg kvar knappt men märkbar sötma.
OG:t blev endast 5.6 i sista mot 6.2 med Viking.
Vi mäskade lite olika denna gång. Första gången mäskade vi på 10 C högre temperatur.
Med W mäskade vi på 68-65 C. med som sagt betydligt lägre OG.
Med W. så måste vi ifortsättningen öka på mängden malt med 0.5-1 kg mot Viking.
Men det jag ytterst undrar är om fler upplevt "mjöligheten" hos Viking och den förändring av ölen som blir? Det verkar som Viking ger högre utbyte ocjh maltkropp i ölen, men samtidigt ett mjödaktigt utseende. Kan det vara så att "mjölet" i första satsen är det som bidragit till det högre Og:t?
/nicke