beergun, är det nåt att ha?

Jag vill kunna tappa kolsyrad öl från fat till flaska och slippa flaskjäsningen. Flaskjäsnin har iofs nästan alltid funkat bra, men jag vill slippa bottenklägget när jag ger bort flaskor och inte behöva oroa mig när jag tappar starka brygder.

Jag har en kyl där jag kan kyla fat (och flaskor) till någon grad över noll.

Är beergun något att ha? Det är ganska mycket pengar och jag har läst blandade omdömen. Funkar det smidigt så kanske det vore något för mig men annars vetesjutton. Går det lika bra med någon annan variant bara man håller ölen kall?

Sv: beergun, är det nåt att ha?

För mig funkar den, men jag är ganska säker på att det finns lika bra (eller bättre?) alternativ. För mindre pengar.
Jag har fått bra resultat, men tycker det är lite lurigt att veta hur mycket kolsyra som man i slutändan har i flaskan (högt jämviktstryck->mycket skum, men mer kolsyra i flaskan i slutändan, lägre jämviktstryck->mindre skum och ganska ok kolsyra i flaskan). Så jag håller fortfarande på att lära mig, efter att ha tappat 5-6 öl på flaska...
En mottrycksfyllare verkar i mina ögon som ett lite mer kontrollerat sätt för flaskfyllning, men jag har ingen erfarenhet av det själv.

Var själv väldigt peppad på en Beergun men läste så mycket negativa kommentarer (hittade inte en enda positiv) att jag ändrade mig. Mottrycksfyllare verkar smart men jobbigt.

Själv fyller jag nu enstaka flaskor genom att helt enkelt trycka i 3 dm ölslang direkt i en tappkran (passar perfekt) och fyller sakta under väldigt lågt fattryck och med hjälp av 2 meter tunn ölslang. Funkar ännu bättre att bara använda restriktorslangen men då får man lite svårt att sätta på och stänga av. Ett fullgott alternativ för öl under 2.5 karbonering, inte lika klockrent med mer kolsyra. Risken finns så klart att det blir en del syresättning, men oftast handlar det om öl som ska drickas samma kväll.

Finemang, jag loggade just in för att fråga om det inte borde funka att göra på det viset smile

Men är risken med oxidering större än vid vanlig flasktappning direkt från jäskärlet? Varför isf?

5 Senast ändrad av gedman (2010-07-30 18:07:47)

Den aktiva jästen, som jäser det tillsatta sockret, håller ölen fräschare. Men i ärlighetens namn har jag aldrig varit med om att min öl smakat oxiderat, så jag vet inte riktigt om det är något större problem så länge det inte ska långlagras - och den typen av öl rekommenderar ju ändå de flesta att de ska flaskjäsas.

Även med hyfsat "klart" öl från fat så följer det med mer jäst än man tror, och den skyddar även bra utan tillsatt socker (när den inte kan jäsa använder den syret till att förbränna upplagrade kolhydrater, eller alkoholen i ölet). Funkar dock sämre på öl som stått kallt länge på fatet (för lite och för trött jäst).
Tack vare att de flesta småbryggerier kör "ofiltrerat" så klarar de bättre att köra begagnade "omoderna" tappningsmaskiner som egentligen ger lite för mycket luft i ölet (att ölen sällan är ljusa och humlesvaga gör nog även sitt till...)
Det finns såklart ändå "gränser" för hur mycket man kan plaska med ölet (även om jästen kan sluka mycket syre, så kan den spotta ur sig mindre önskvärda smaker när den gör det).
Och skall man långlagra så är nog flaskjäsning fortfarande att rekomendera.

/Calle T

7 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2010-07-31 09:28:59)

Gäller samma rekommendation för andra jästa drycker som ska långlagras, tex cider? Ska ge bort en sats cider till svärmor och vill inte ha klägg i botten. Då får jag välja mellan bottensats och lång hållbarhet?

Min tanke med att tvångskolsyra var, förutom att slippa bottensatsen, att slipa oroa mig när jag flasktappar starka brygder som ska lagras. Har haft negativa erfarenheter av det tidigare då jag fått dålig kolsyra.

Man måste inte ha så mycket jäst att det blir "gegga", det räcker med en tunn liten film för att få en viss skyddseffekt (bara så att glaset ser lite "etsat" ut i botten, man skall kunna se igenom). Kombinerar man det med att plaska så lite det bara är möjligt, så är mycket vunnet.
Jag antar att cider även blir lidande med tiden eftersom det är populärt att "svavla" innan tappning (det är inte bara för att förhindra jäsning. det är även en antioxidant). Det samma gäller vin.
Har bara druckit osvavlad flaskjäst hembrygd cider, och den har varit kanon även efter ett år. Finare fransk cider är även den flaskjäst, och många torra brittiska är åtminstone ofiltrerade. Skall den dock vara söt går det såklart inte att ha levande jäst kvar. Säger man "cider" förväntar sig nog de flesta den lite sötare och filtrerade varianten. Är det det folk gillar bäst, så tycker jag man skall köra det, och strunta i att den inte håller för evigt. Den påtagligt syrligare flaskjästa är det ju inte alla som gillar (fast många har aldrig provat).

/Calle

Extatiskt Rasande skrev:

Gäller samma rekommendation för andra jästa drycker som ska långlagras, tex cider? Ska ge bort en sats cider till svärmor och vill inte ha klägg i botten. Då får jag välja mellan bottensats och lång hållbarhet?

Min tanke med att tvångskolsyra var, förutom att slippa bottensatsen, att slipa oroa mig när jag flasktappar starka brygder som ska lagras. Har haft negativa erfarenheter av det tidigare då jag fått dålig kolsyra.

Hej

Genom att tillsätta 1-1,5 g torr jäst/25 liter vid primen så kommer kolsyran att bli ok även vid ett öl med höga OG. Jag har det som standard nu vid kolsyrning av öl på flaska.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Den påtagligt syrligare flaskjästa är det ju inte alla som gillar (fast många har aldrig provat).

Jag håller med Calle. Det är den, ovan nämda, som är Cider, inte den där alkoläsken man kan köpa på bolaget.

Men det är jag som tycker det, och allt beror ju till slut på vad man tycker om, den ena behöver ju inte va sämre för det. Det jag tycker om, tycker en annan inte om, så är det. En torr cider gjord "the english or the frenc way" är ju en ren njutning

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Helt okomplicerat är det inte.
Ju mindre "skräp" som finns i ölet, ju stabilare blir ölet. (En av anledningarna till att så mycket komersiell öl filtreras)
Dvs. ju mer jäst och proteiner som kan brytas ner under lagringen och bidra med bismaker...

Men det viktigaste är hur flaskorna förvaras, runt +0-3 C så håller sig ölen väldigt bra.
Rumstemp inte så bra i längden. Drack en flaska Kaggen (årsmodell 2005) som stått 4-5 år i rumstemperatur.
Den smakade som 1/3 Soya 1/3 Oxbuljong och /1/3 imperial stout...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ok, då tror jag att jag gör så här, om ingen invänder smile

Svärmors cider, som har stått 1 vecka i 2grader och ca 1 månad i 10 grader, primas med 1 gram safale eller liknande torrjäst samt sötas aningen med laktos. Den är som ni anar ganska syrlig och jag vill ha en inte söt, men halvtorr cider. Det svåra blir doseringen...

Min imperial stout har först jäst två veckor, sen stått på ekfat 1½ månad i ca 10 grader. Också den primar jag med ca 2g safale.

På senare tid har jag fått mindre och mindre klägg i botten. Antar att det är mindre protien i ölen i mina senare brygder.

De gånger jag vill ha ut enstaka öl från fat till flaska ska jag prova att tappa direkt från fatet via en 6,5 meter lång ölslang med någon typ av kran. Faten håller jag normalt i runt 1-3 grader.

Kontentan är att jag inte köper någon beergun, just nu.

Thomas Fransson skrev:

Rumstemp inte så bra i längden. Drack en flaska Kaggen (årsmodell 2005) som stått 4-5 år i rumstemperatur.
Den smakade som 1/3 Soya 1/3 Oxbuljong och /1/3 imperial stout...

AJ, AJ, ...(det hade varit elakt av dig att sälja den flaskan på Ebay...)

Hoppats att du har fått dricka Kaggen i bra skick - det är en av mina favoriter.

-- Svante

14 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-08-01 09:38:52)

Absolut, det är även en av mina favororiter.
Flaskan jag drack köpte jag på ett/en Bishops Arms. Runt 550:- för en 25cl, klart att man blir besviken och ledsen när sådant händer.

Det är kanske dags för Ray Daniels Ciceroneprogram att utökas till Sverige. Jag tror det hade uppskattas av många bryggerier.

www.bryggradio.com

Ber om ursäkt för att vi fortfarande är off-topic. Jag trodde du hade köpt Kaggen-flaskan för 4-5 år sedan och att den stått i rumstemperatur hemma hos dig, men nu tolkar jag det så att den stått på det viset på Bishops..!? I så fall tycker jag du ska klaga hos Bishops, alternativt hos Närke!

Apropå cicerone.org så finns det också ölsommelierutbildning i Europa, på Doemens Akademie i München. Andreas Richter, som är kvalitetsansvarig på Weyermann, är utexaminerad ölsommelier.

För att vara lite on-topic: BeerGun är klart mycket mer praktisk och lättanvänd än mottrycksfyllare.

gedman: Jag vet inte hur du har lyckats missa alla positiva kommentarer. Ett bra ställe att kolla är BrewBoard som har en avdelning Reviews.

-- Svante

Du har koll på vad som händer i ölvärlden.

Visst bör man göra dem uppmärksamma på sådant.
Tänk att vara bryggare och ha en gäst som man vill bjuda och showcasea sin öl för i en sådan situation.

Jag har en beergun, men jag har inte testat den ännu. Om det är någon i Malmöregionen som vill testa så är det bara att skicka ett mail.
För den mindre händige så sitter det bajonettkoppling på den, för den händige spelar det nog inten större roll.

www.bryggradio.com

17 Senast ändrad av Lifven (2010-08-03 13:52:35)

gedman skrev:

Själv fyller jag nu enstaka flaskor genom att helt enkelt trycka i 3 dm ölslang direkt i en tappkran (passar perfekt) och fyller sakta under väldigt lågt fattryck och med hjälp av 2 meter tunn ölslang. Funkar ännu bättre att bara använda restriktorslangen men då får man lite svårt att sätta på och stänga av. Ett fullgott alternativ för öl under 2.5 karbonering, inte lika klockrent med mer kolsyra. Risken finns så klart att det blir en del syresättning, men oftast handlar det om öl som ska drickas samma kväll.

Testade idag en variant på det här, från fatet via en liten stump ölslang och bakvägen in i cobratappkranen (passar rätt i)  sen en kort stump ölslang till en John Guest koppling och till slut 2m lång sytråd som stoppades i botten på flaskan. Ölet och flaskorna hade samma temp ca 10C och trycket i fatet ca 2-3 psi. Funkade fint att öppna cobran och fylla. Var inte i närheten av att skumma. Får se hur det blir efter några veckor i flaskan om det kom med mycket syre. Försökte skaka till sytråden lite för att få skum att sätta kapsylen på. Har ca 2.3-2.5 vol% CO2 i ölet.

Lyfter en gammal tråd.. Hur funkar det att fylla hårt kolsyrade öl med beergun? Veteöl etc med 3+ volymer?

bjolu340 skrev:

Lyfter en gammal tråd.. Hur funkar det att fylla hårt kolsyrade öl med beergun? Veteöl etc med 3+ volymer?

Inte alls skulle jag tro. Det är illa nog med "normala" öl. Problemet är ju att den inte har något mottryck.
Men veteöl är ju verkligen ett öl som tigger om flaskjäsning istället (t.om. stora bryggerier gör det för att få bästa resultat).

/CalleT

God poäng!

Jag kör öl på. 3,2-3,4% kolsyap i Beer gun utan problem. Hemligheten är 4 meter sytråd och öl på ca 0-4grader. Jag skulle aldrig välja bort Beer gunen numer.

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Hehe, jag som läste några av dina tidigare inlägg i ämnet och tänkte - i Eksjö finns nog en ölpistol till salu billigt.. smile

Jag köpte aldrig någon beergun utan kör med ispiration från detta forum med 2 meter sytråd, picnickran och en stump ölslang instoppad i kranen, på stumpen sitter en gummiplopp som kan ge lite mottryck när det behövs. Det funkar alldeles utmärkt. Men jag skulle gärna haft förmågan att blåsa ur flaskan med kolsyra innan jag fyller, men det kan man kanske göra genom att sätta ett lämpligt munstycke på kolsyreslangen bara...

24 Senast ändrad av megen (2012-09-21 23:05:06)

Extatiskt Rasande skrev:

Jag köpte aldrig någon beergun utan kör med ispiration från detta forum med 2 meter sytråd, picnickran och en stump ölslang instoppad i kranen, på stumpen sitter en gummiplopp som kan ge lite mottryck när det behövs. Det funkar alldeles utmärkt. Men jag skulle gärna haft förmågan att blåsa ur flaskan med kolsyra innan jag fyller, men det kan man kanske göra genom att sätta ett lämpligt munstycke på kolsyreslangen bara...

Jag brukar blåsa ur flaskor och partyfat med min sodastream, funkar väldigt bra.

bjolu340 skrev:

Hehe, jag som läste några av dina tidigare inlägg i ämnet och tänkte - i Eksjö finns nog en ölpistol till salu billigt.. smile

Man lär ju så länge man lever :-D

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer