Netikett i forumet: Tänk på ämnesnamnet, så att du helgar det

Diskussionsforumet har nu fått bra fart med många inlägg varje dag, och det är bra.

Bara några enkla tips om hur vi kan se till att det blir mer läsvärt och lättare att hitta det man söker:

ÄMNESNAMNET är viktigt. Om man som intet ont anande forumläsare ser en tråd som heter "Veteöl" så tror man att diskussionen där handlar om veteöl, och inte t.ex. kalibrering av hydrometrar.

* När man startar en ny tråd bör man tänka på att välja ett ämnesnamn som speglar det väsentliga innehållet i inlägget, och det som man kan vänta att efterföljande diskussion kommer att handla om. Om man t ex har bryggt en ale och därvid använt Golden Promise-malt, och vill diskutera malten, så välj inte "Ale" som ämnesnamn, utan hellre "Golden Promise".
* Efter ett antal inlägg är det vanligt att diskussionen börjar handla om något helt annat än vad ämnesnamnet säger. Starta då en ny tråd med ett rättvisande ämnesnamn för den fortsatta diskussionen.

-- Svante

Sv: Netikett i forumet: Tänk på ämnesnamnet, så att du helgar det

Bra initiativ att posta denna tråd!

Det brukar inte vara några problem i början med en slapp netikett, men när ett forum väl tar fart på allvar så blir det inte långlivat om man inte tar vara på det Svante skriver.

Ett väl valt ämnesnamn och strävan av att hålla trådarna "On Topic" gör oss alla gladare!

Jag håller med. Fast hur skulle det bli i praktiken? Jag kan inte låta bli att associera tråddelning med celldelning smile

Några funderingar.

Om vi tittar på tråden Amber Lager blev ju ett bra exempel där vid vanhelgat principen för asexuell tråddelning. Där skulle någon ha initierat en avknoppning av en "pors/giftiga ämnen" tråd någon gång vid halvtid.

Om man nu analyserar denna tråd i efterhand, uppstår fråga i exakt vilket läge denna avknoppning skulle skett?

Jag skrev en inlägg och fråga Jan om var han hittade pors, men i det ögonblicket hade jag ingen aning om att tråden sedemera skulle glida in på medicinalväxter och hälsoaspekter i allmänhet.

Kanske hade det optimala varit om den nya tråden kunnat får mogna och gro en aning i modertråden, och sedan när den börjar växa över ett visst kritisk läge så kapar man helt enkelt tråden i två. Men det skulle tarva en trådkapningsmekanism som jag antar att vi saknar genen för här?

Eller går det, svante?

Jag antar att administratören kan göra det, men det vore kanske optimalt om de inblandade själv kunde knoppa av sina trådar? smile

Annars får man väl göra så att när man efter ett par inlägg märker att ett nytt ämne börjar växa skapar en ny tråd, men då kanske grodden som initierade den nya tråden hamnar kvar i den gamla tråden? smile

/Fredrik

Kanske kan man lägga in en direktlänk till modertråden i den nya tråden så att man inte tappar bakgrunden till varför en ny diskussionen uppstod. Enstaka inlägg verkar inte vara så jobbit att kopiera till en tråd, sen kan man länka till modertråden?

/Fredrik

Att vi diskutera Pors beror ju på att det ingår. Vi diskutera en växt som ingår i ölen tillsatt lite konstig humor. Jag brukar ändå gå tillbaka till tråden så småningom som ölen blir lagrad, med detaljer om FG, om den blev bra osv.

Jag tror ändå att det måste vara plats i en tråd för lite intern humor, att man kan diskutera ingridienser som ingår i en öl man har bryggat, utan att behöva uppdela tråden. Men om en tråd börjar som t.ex: Hur bryggar man öl? och utvecklas till hur man tvättar kläder (överdrivet exempel visst, men man förstår nog vad jag menar) då är det för länge sedan dags att uppdela tråden:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag håller med om att ibland så divergerar tråden iväg långt från huvudfrågan. Men det sker i regel stegvis utan att man kanske tänker på det.

Om det skulle gå att yngla av (spawn) en ny tråd från huvudtråden så att man kan följa varifrån den kommer och går till vore det enklare och lättare.

Om man nu startar en ny tråd utan bakgrundinformation och skriva en kommentar som inte har någon föregångare skulle det bli väldigt underligt.

Nå, det är ju ett diskussionsforum trots allt, och alla diskussioner har en tendens att vindla sig fram; man hamnar inte alltid där man startade. Men det är ju ett tecken på att diskussionerna är fruktsamma och givande! Naturligtvis skall man försöka hitta rubriker som passar originalinlägget, men om diskussionen tar en intressant vändning är det synd att snöpa den bara för att den är lite vid sidan om ämnet.

Vanligtvis brukar det lösa sig av sig självt. Man är medveten om att man postar off topic, och blir det väldigt snett brukar deltagarna själva föreslå en ny tråd, om det är påkallat. Jag har för all del inget emot att man gör det till en formell regel på detta viset, men jag tror alla redan är medvetna om vad som gäller i en rubricerad diskussion.

Think globally. Drink locally.

Jag menar inte alls att man ska begränsa diskussionen, tvärtom! Men det är synd om många missar en intressant diskussion pga att ämnesnamnet anger att tråden handlar om något annat. Som i fallet med Amber Lager-tråden: personer som inte är intresserade av Amber Lager riskerar att missa diskussionen om pors och giftiga ämnen.

Inte heller menar jag att införa formella regler om detta. Utan det är mer att tipsa de aktiva deltagarna om att försöka medverka till att ämnesnamnet avspeglar vad diskussionen handlar om.

Tyvärr kan inte ens jag som administratör knoppa av en del av en tråd och ge nytt namn, vilket ju hade varit bra. Det enda jag kan göra är att flytta en tråd till en annan kategori, stänga en tråd (vilket jag aldrig gjort), klistra en tråd (vilket jag gjort med denna t.ex.) och radera enskilda inlägg (vilket jag hoppas aldrig behövs).

Ken, vet du om det finns bättre möjligheter i senaste versionen?

-- Svante

Jag tror inte det. Jag har kollat på Punbbs sajt men hittade ingen möjlighet att dela på en tråd, tyvärr.

-= Ken =-

Kanske man kan döpa om dem i efterhand? "Amber Lager" skulle kunna bli "Amber Lager, Örtkryddor och ruseffekter" eller någonting sådant.

Då skulle man ju få döpa om en tråd varje gång den gled in på ett sidospår, tillslut skulle vi ha trådar med absurt långa titlar.

Vissa forum har moderatorer som sköter om sådant där, men det känns ju lite överdrivet att ha det här. Vi är ju inte så många ännu.

Man kanske helt sonika får ha framförhållningen att lägga till ändelsen "etc" till alla ämnesrader i framtiden.

"Amber lager etc" kort och gott. Man har varken låst upp sig eller blivit långrandig big_smile

/Fredrik

Det är väl inte så dum idé att döpa om en tråd under resans gång, så att namnet bättre avspeglar vad tråden handlar om. Detta kan jag som administratör göra + den som startat tråden.

-- Svante

Skulle vara jättebra, men jag testade detta i TEST sektionen sist, men jag hittar inte var man byter namn på tråden, trots tt jag skapade tråden. Hur gör man det? Kanske är jag blind för någon knapp?

/Fredrik

Redigera första inlägget, så kan du byta namnet.

-- Svante

Mmmm men jag ser inte var? Jag ser inga fält för namnet. Kanske är det bara administratören som kan ändra namn?

såhär ser det ur när jag redigerar...
http://www.humle.se/punbb/images/upload/1.JPG

/Fredrik

Du har rätt, det verkar bara vara administratörer som kan göra det.

Vi får väl göra så att den som upptäcker att namnet på en tråd bör ändras meddelar mig, så kan jag göra det.

-- Svante

Att kunna redigera namnet på tråden har jag också saknat ett par gånger.
Den funktionen skulle jag också gärna se i ngn framtida uppdatering.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio