Albin skrev:Öl jäser tills den är klar. Så länge man inte dödar jästen vilket man oftast inte vill. (Jag antar att du viste detta men det kan vara bra att nämna endå eftersom jag läst frågor från folk som undrar.)
Det brukar jäsa klart på en vecka. Det kan dock gå mycket snabbare än så. (Och långsammare, har hört från många som gjort veteöl som bubblat i evigheter.)
Sen kan det behövas en diasetylrast för vissa jäster. Står det inget om det i receptet eller på jästens förpakning så behövs det ej.
Efter att du har jäst klart så kan du tappa på flaska och låta ölen kolsyras. Det tar ca en vecka. Nu är ölen drickbar, men oftast långt ifrån så bra den kommer bli. Efter en månad så brukar ölet vara mycket gott.
Enda sättet att veta när det jäst klart är att det inte bubblar längre och hydrometern visar ett värde som är i närheten av var det "ska" vara.
Hej
Spec detta: Har hört från många som gjort vete öl,som bubblat på i evigheter, det kan oxstå stämma. Jag har gjort några vete öl i Belgisk stil, som påminner om Hoeegaarden, den jästen kallas för 3944, samt kan jäsa nästan hur länge som helst. Min sista har jäst i 3 veckor i primären,samt nu på gång i sekundären, då har det faktiskt blivit våg i jäsröret.
Förra sommaren så bryggde jag mej en saision på midsommardagen, en perfekt dag att brygga på,ingen kommer med en massa dumma saker.
Efter 10 dagar så var det stentyst i min blowtube= ungefär som ett jäsrör men i stället en slang som ändar ut i en flaska med vatten= vattenlås=vacum.
Bara lite betraktelser, Öl är roligt samt bra för själen att brygga men det funkar inte alltid som man vill
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20