Öl som projektarbete!

Hallå!
Jag är helt ny i ölbryggningsvärlden men har tänkt att efter sommaren påbörja mitt projektarbete som jag har tänkt skall bestå i en beskrivning av öltillverkningsprocessen. Undrar om någon kan rekommendera en bra recept att börja med och en rekommendation av utrustning som inte är allt för dyr men samtidigt bra mycket bättre än sunkigt.
/Adam

2 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2008-05-16 22:40:21)

Sv: Öl som projektarbete!

Gymnasiet?

Här är en beskrivning av minimiutrustning till helmaltsbryggning.
http://www.shbf.se/Hembryggning/Helmalt … ggverk.pdf
Tycker du kan jobba från grunden med helmalt, samt dokumentera hela processen, om du verkligen vill lära dig nåt och vill ha ett betyg att skryta med. wink
Det är egentligen inte särskilt svårt. Speciellt inte om ni får jobba i par.

Vad gäller recept kan du ju ta något från http://shbf.eu/recept/Recept.php. Där finns en massa bra recept. Välj en öltyp du gillar och gör en beskrivning av vad som definierar den och dess ursprung.

Så här skulle jag kunna tänka mig upplägget/presentationen av ett sådant arbete, om jag vore din handledare i gymnasiet:
1. En teoretisk beskrivning av en öltyp. Vilka är dess egenskaper och varför är den som den är? Öltypens historiska och geografiska förutsättningar.

2. Teoretisk beskrivning av bryggningsprocessen.

3. Genomförande och dokumentation.

4. Utvärdering. Blev ölen som du ville? Varför/varför inte?

Vilken stad kommer du ifrån? Jag är ifrån Sundsvall, bor du nära så skicka ett mezz, så kan jag hjälpa till med bryggningen m.m

Även om Extatiskt Rasande har rätt att helmaltsbryggning är det bästa sättet att få riktigt god öl, så skulle jag personligen rekommendera att börja brygga från maltextrakt och humle. Det blir väldigt mycket enklare, och ölen du får blir helt klart god. Jag började så, och det är ett bra sätt att få koll på en stor del av bryggningsprocessen utan att göra det för avancerat. Om du vill göra en speciell ölsort kan du alltid göra en sk "partial mash" med några malter och maltextrakt vilket folk här på forumet garanterat kan förklara för dig om du är intresserad

5 Senast ändrad av Albin (2008-05-17 00:51:41)

Min första var en sats.. blev ok.. Men sen blev det helmalt. Jag tycker nog du kan börja med helmalt.. det är mycket roligare och godare. Och inte så svårt.. Tar bara tid. Jag använder ett minimalt bryggverk med goda resultat. Jag har dock köpt lite siliconslang (Tål värme bättre men är svindyr, så den kanske du ska låta bli i början) och nu en kylväska att meska i istället för att använda ugnen.

Men se till att köpa basmalten färdigmald.. det gjorde inte jag första gången. Tog 2 timmar att krossa.

Om du bor i göteborg så visar jag gärna. Jag är dock inte en expert på något sätt. Har inte bryggt så länge.

Min första bryggning var helmalt. Bara man läser på lite innan. Projektarbeten på gymnasienivå (om det nu rör sig om det) ligger ju ändå på hundra timmar, så tiden lär ju finnas. Men visst, delmäskning är ju ett tänkbart alternativ även om det nog inte är SÅ mycket krångligare att löpa linan ut.

Jag finns i Örebro och kan som de andra också ge lite pointers om du vill, även om jag inte är någon "expert".

Hallå igen!
Tack för alla svar och hjälperbjudanden. Bor dock i Skåne så avstånden blir lite långa men jag antar att det finns hjälp att tillgå här? Jag tänker köra helmalts bryggning. Mitt projektarbete är på gymnasienivå och tänkte köra endast ekologiska råvaror då jag tänkte ha med en frågeställning i stil med "Är det möjligt att brygga ett gott öl som sparar på både naturens och dina resurser?". Tror jag vill brygga en ale och undrar om någon har ett recept på en "lättbryggd" sådan.

Det finns ett par bryggare här i skåne också.

Jag har fått intrycket att många tycker det är trevligt
med en besökare/assisten under bryggningen. Det är trots allt en ganska smal hobby så att ha ngn
att prata proteinraster och konstiga kopplingar man köper via Usa-isk postorder osv.

Visst är det bra när man fyller i var man bor i sin profil, det blir så mycket lättare att se var alla finns.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det lättaste att lyckas bra med är stout. Här är ett recept som jag har kört med framgång:

Till 10 liter stout:

2,3 kg Pale ale malt
50 g Dark crystal malt
160 g Chokladmalt

11 g Target-humle som kokas i vörten i 60 minuter

Som jäst använde jag Safale US-56 torrjäst, men i princip vilken engelsk eller amerikansk jäst funkar nog.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Ett bra porterrecept utan tvekan, men att kalla det för stout vill jag inte.

tackar vänligast.

Det här receptet som vissa kallar stout och andra inte, hur länge skall det jäsa(ursäkta nybörjar frågan) sammanlagt och går den att likna vid ngn systemöl isåfall vilken?

Adam

Öl jäser tills den är klar. Så länge man inte dödar jästen vilket man oftast inte vill. (Jag antar att du viste detta men det kan vara bra att nämna endå eftersom jag läst frågor från folk som undrar.)

Det brukar jäsa klart på en vecka. Det kan dock gå mycket snabbare än så. (Och långsammare, har hört från många som gjort veteöl som bubblat i evigheter.)
Sen kan det behövas en diasetylrast för vissa jäster. Står det inget om det i receptet eller på jästens förpakning så behövs det ej.

Efter att du har jäst klart så kan du tappa på flaska och låta ölen kolsyras. Det tar ca en vecka. Nu är ölen drickbar, men oftast långt ifrån så bra den kommer bli. Efter en månad så brukar ölet vara mycket gott.

Enda sättet att veta när det jäst klart är att det inte bubblar längre och hydrometern visar ett värde som är i närheten av var det "ska" vara.

Ska du göra detta ordentligt behöver du ju, precis som inför varje annat projektarbete, läsa på ordentligt.

Här är ett umtämrkt ställe att börja. Läs från början till slut vid första genomläsningen. Sen kan du använda det som ett mycket användbart uppslagsverk.
http://www.howtobrew.com/intro.html

Det finns säkert jättemycket bra litteratur att tipsa om, som jag inte läst, men annars är "Öl för dummies" en lättläst och småskojig intro till öl och dess användningsområden. Inte så detaljerat om själva bryggningen, men som sagt en bra intro generellt. Finns på ett bibliotek nära dig:
http://libris.kb.se/bib/7770631

Albin skrev:

Öl jäser tills den är klar. Så länge man inte dödar jästen vilket man oftast inte vill. (Jag antar att du viste detta men det kan vara bra att nämna endå eftersom jag läst frågor från folk som undrar.)

Det brukar jäsa klart på en vecka. Det kan dock gå mycket snabbare än så. (Och långsammare, har hört från många som gjort veteöl som bubblat i evigheter.)
Sen kan det behövas en diasetylrast för vissa jäster. Står det inget om det i receptet eller på jästens förpakning så behövs det ej.

Efter att du har jäst klart så kan du tappa på flaska och låta ölen kolsyras. Det tar ca en vecka. Nu är ölen drickbar, men oftast långt ifrån så bra den kommer bli. Efter en månad så brukar ölet vara mycket gott.

Enda sättet att veta när det jäst klart är att det inte bubblar längre och hydrometern visar ett värde som är i närheten av var det "ska" vara.

Hej

Spec detta: Har hört från många som gjort vete öl,som bubblat på i evigheter, det kan oxstå stämma. Jag har gjort några vete öl i Belgisk stil, som påminner om Hoeegaarden, den jästen kallas för 3944, samt kan jäsa nästan hur länge som helst. Min sista har jäst i 3 veckor i primären,samt nu på gång i sekundären, då har det faktiskt blivit våg i jäsröret.

Förra sommaren så bryggde jag mej en saision på midsommardagen, en perfekt dag att brygga på,ingen kommer med en massa dumma saker.

Efter 10 dagar så var det stentyst i min blowtube= ungefär som ett jäsrör men i stället en slang som ändar ut i en flaska med vatten= vattenlås=vacum.

Bara lite betraktelser, Öl är roligt samt bra för själen att brygga men det funkar inte alltid som man vill

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Gränsen mellan porter och stout är allt annat än väldefinerad. Vill man göra det "stoutigare" kan man slänga i säg 30 g rostat korn och ta några få gram humle till för att öka beskan.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Det finns rätt många definitioner på stout och porter.
Stout innehåller rostat korn och omältat korn, ingen karamellmalt.
Porter innehåller inte omältat korn och inte rostat korn samt ofta karamellmalt.

Båda typerna är trevliga och lätta att göra.

AdamK skrev:

Mitt projektarbete är på gymnasienivå och tänkte köra endast ekologiska råvaror då jag tänkte ha med en frågeställning i stil med "Är det möjligt att brygga ett gott öl som sparar på både naturens och dina resurser?".

Låter spännande! Vad är ämnet för ? Kemi eller biologi eller något annat? Eller är det livsmedelsteknik?

Jag hade några klasskamrater som gjorde ett specialarbete i årskurs tre i kemi om vintillverkning. För att det ska blir godkänt som specialarbete i kemi så tror jag fokus var mycket på teori och analys snarare än gourmet-aspekterna. Tror tom de också fick tillstånd att destillera resultatet på kemilabbet i rent vetenskapligt syfte smile

Utöver brygganvisningar finns även många bryggböcker som tar up lite om processen bakom. George Fix har ju en bok som jag tror finns att köpa på humlegården. Sen finns en del artiklar av olika ska i shbf's tidningar. De kanske kan överbrygga den pedagogiska spänningen mellan rena bryggarböcker/smak/kvalitet och rent kemi/biokemi böcker, genom att den förklara lite av kopplingen.

Lycka till!

/Fredrik

Projektarbetet utgår inte från enskilda ämnen utan från programmålen. Läser man "natur" blir säkert utgångspunkten naturvetenskaplig; biokemi etc. Läser man "sam" blir nog fokus mer på den kulturella aspekten av öl, det vill säga hur kulturella, geografiska, ekonomiska och historiska aspekter har format den aktuella öltypen och de ritualer som kringgärdar den. Läser man någon livsmedelsinriktning blir det snarast livsmedelhantering, tillredning och smak som står i centrum. Läser man teknik blir det väl själva utrustningen som står i fokus. Läser man estet blir väl livsmedel som konsthantverk den primära vinklingen etc etc. Det gäller nog bara att ha lite fantasi och en handledare som inte är världens betongarsle. Finns väl några program som kan vara lite kniviga att rymma ett sånt här projektarbete inom, typ fordon eller barn och fritid...

Med lite fantasi kan man nog cokså argumentera för en provbryggning i sitt projektarbete, så länge som "öl" kan kopplas till programmålen på något sätt...

Vad läser du?

Jag läser naturvetenskap. Mitt mål är väl att beskriva hela processen såväl den kemiska som praktiska eller ja det hänger ju ihop. Det heter ju Humlegården ekolager men hur mycket av det som finns här är ekologiskt? hittar inte något angivet? På tal om destillering i skolan så destillerade vi på en kemilabb för ngn vecka sedan, olagligt hemma - lagligt i skolan smile eller den slutsatsen kasnek är helt fel.

AdamK skrev:

Det heter ju Humlegården ekolager men hur mycket av det som finns här är ekologiskt? hittar inte något angivet?

Skriv ekologisk i sökrutan i webbutiken så hittar du den ekologiska malt och humle vi har.

-- Svante

gött gött

AdamK skrev:

På tal om destillering i skolan så destillerade vi på en kemilabb för ngn vecka sedan, olagligt hemma - lagligt i skolan smile eller den slutsatsen kasnek är helt fel.

Ibland undrar man.
Jag och några kompisar ville göra vin som projektarbete på gymnasiet men det var tvärstopp eftersom skolan tydligen inte såg på särskilt väl på alkoholtillverkning.
Mina klasskompisar däremot som byggde om en bil för etanoldrift och som skulle tillverka bränslet själva fick låna skolans destilationsapparat

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Herr_B!

"Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo"

Vad kommer denna strof ifrån?

Jonas