I længden synes jeg vel nok humle er bedst, men forstår man at anvende pors (ikke overdosere og den slags) så har pors også en dejlig smag og aroma. Det vokser i moseområder og andet surt jord, men kan tilpasse sig stort set alle forhold og blomstrer ud i maj-juni så vidt jeg mindes (hvis man lever i normal klima). Lyngalen med pors (inspireret af fraoch heather ale) var en øl for guder og så var den spontangæret(spontanjäst med den legendariske saccaromyces johansensis II kendt for sine fantastiske flokkereringsegenskaber, dejlige ester, med banantoner og milde æblesyrelighed. Lyngblomsterne er også klart at anbefale hvis man er villig til masser af baks, men når man vel smager det er det virkelig godt.
Jeg og joel lavede også en rav/bärnsten farvet lagerøl med porse, og den smagte vi sidst vi sås i november - smagte perfekt og stadig frisk trods lave humledosering, middelalkoholprocent (godt 5,6% tror jeg) og 10 gram porse. Disse 10 gram porse udkonkurrerede totalt humlen i smag og aroma hvor der blev brugt 25 gram som bitterhumle, 15 gram til smag, og 25 gram til aroma, så man skal være lidt varsom når man brygger med det.
Pors skal jeg plukke en del af næste gang jeg er i dk, og bruge det til 2009 udgaven af min bjørr.
Andre ting man kan teste kunne være mælkebøtter/maskrosor, enebær/eneris og så har jeg testet granskud og fyrnåle/tallbarr ved flere tilfælde som også og det er også fantastisk. Mjødurt/älggräs (også kaldet älgört) også noget kanongodt at brygge med, hyldeblomst/fläderblomma....inspirationsmulighederne er enorme, og det kan jo tænkes at trods jeg er gået over til brygning af frugtvin brygning at jeg finder på en interesant ale af en slags efter sommeren med nogle lokale danske eller nordsvenske krydderier/kryddor:-)
Hav det godt allesammen så snakkes vi 
Venlig Hilsen
-Jan - sveriges mest elskede dansker 
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH