Humle

Hej Svante.

Vad jag har läst i del amerikanska forum samt senaste BYO och i ett nyhetsbrev från Oppigård det är att det verkar bli en en enorm brist på humle den närmaste tiden. Vad har du för åsikt om det? Är det dags att köpa på sej ett lager för framtida bruk?
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Humle

Humlebristen behandlas också i senaste avsnittet av Basic Brewing (2007-12-13).

Ledsen att jag inte svarat på detta tidigare, men jag har haft fullt upp med att jaga humle... ;-)

Det är riktigt att det är en global brist på humle efter två svaga skördar i rad. Vad Chris Colby sade om läget och bakgrunden i senaste avsnittet av Basic Brewing (2007-12-13) stämmer ganska bra. Vissa sorter går inte alls att få tag på, och de sorter som finns betingar priser som är flera gånger högre än normalt. Jag har kämpat med detta de senaste månaderna, och är inte riktigt klar ännu.

De goda nyheterna är att jag har lyckats köpa in hyfsade mängder av åtminstone en del sorter från 2006 års skörd till de gamla priserna. Vissa sorter har jag varit tvungen att köpa in av 2007 års skörd till höga priser. Vi kommer alltså inte att bli tomma på humle, men utbudet kommer att bli lite mindre och en del sorter blir rätt mycket dyrare.

-- Svante

hej

bristen på humle och höjda humlepriser ger oss en anledning att utforska andra ölkryddor. detta blir ett tillfälle till innovation.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

Är det någon som testat pors? Det var väl det man använde förr innan humle kom till norde? Tror dock att humlen (lupelinet) ändå är överlägsen de flesta surrogat... Men hade varit roligt att prova någon gång.

hej

jag har bryggt med pors tillsammans med allas vår jan j. det är en oerhört kraftfull krydda i öl, dessutom väldigt trevlig smak och arom. att jämföra pors med humle är som att jämföra äpplen med päron. var och en är bra på sitt sätt.

jag och j har bryggt en underbar ljungale där bla. pors ingick. det är ett lågalkoöl (OG 1045, om jag minns rätt) men det håller sig mycket bra. smakar gott tom efter ett år. har en del buteljer kvar i min igensnöade jordkällare och dessa hör till de riktigt fina ölen. läs mer om detta under tråden 'spontanjäsning'.

vi får inte vara så insnöade på vissa råvaror eller vissa processer. det blir skittråkigt.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

hej

jag har bryggt med pors tillsammans med allas vår jan j. det är en oerhört kraftfull krydda i öl, dessutom väldigt trevlig smak och arom. att jämföra pors med humle är som att jämföra äpplen med päron. var och en är bra på sitt sätt.

jag och j har bryggt en underbar ljungale där bla. pors ingick. det är ett lågalkoöl (OG 1045, om jag minns rätt) men det håller sig mycket bra. smakar gott tom efter ett år. har en del buteljer kvar i min igensnöade jordkällare och dessa hör till de riktigt fina ölen. läs mer om detta under tråden 'spontanjäsning'.

vi får inte vara så insnöade på vissa råvaror eller vissa processer. det blir skittråkigt.

tor

Hmm... mycket intressant läsning... mycket inspiration. Håller med om att man inte får snöa in sig, hade bara lite fördomar mot pors som gick bort nu. Brygghobbyn har alltid varit dynamisk och skall så förbli. smile

Fick en del inspiration till såväl öl- som mjödbryggning nu. Tackar tackar!

I længden synes jeg vel nok humle er bedst, men forstår man at anvende pors (ikke overdosere og den slags) så har pors også en dejlig smag og aroma. Det vokser i moseområder og andet surt jord, men kan tilpasse sig stort set alle forhold og blomstrer ud i maj-juni så vidt jeg mindes (hvis man lever i normal klima). Lyngalen med pors (inspireret af fraoch heather ale) var en øl for guder og så var den spontangæret(spontanjäst med den legendariske saccaromyces johansensis II kendt for sine fantastiske flokkereringsegenskaber, dejlige ester, med banantoner og milde æblesyrelighed. Lyngblomsterne er også klart at anbefale hvis man er villig til masser af baks, men når man vel smager det er det virkelig godt.

Jeg og joel lavede også en rav/bärnsten farvet lagerøl med porse, og den smagte vi sidst vi sås i november - smagte perfekt og stadig frisk trods lave humledosering, middelalkoholprocent (godt 5,6% tror jeg) og 10 gram porse. Disse 10 gram porse udkonkurrerede totalt humlen i smag og aroma hvor der blev brugt 25 gram som bitterhumle, 15 gram til smag, og 25 gram til aroma, så man skal være lidt varsom når man brygger med det.

Pors skal jeg plukke en del af næste gang jeg er i dk, og bruge det til 2009 udgaven af min bjørr.

Andre ting man kan teste kunne være mælkebøtter/maskrosor, enebær/eneris og så har jeg testet granskud og fyrnåle/tallbarr ved flere tilfælde som også og det er også fantastisk. Mjødurt/älggräs (også kaldet älgört)  også noget kanongodt at brygge med, hyldeblomst/fläderblomma....inspirationsmulighederne er enorme, og det kan jo tænkes at trods jeg er gået over til brygning af frugtvin brygning at jeg finder på en interesant ale af en slags efter sommeren med nogle lokale danske  eller nordsvenske krydderier/kryddor:-)

Hav det godt allesammen så snakkes vi smile

Venlig Hilsen
-Jan - sveriges mest elskede dansker big_smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH