Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Ojoj nu börjar det hetta till i debatten! Roligt tycker jag!

Nedan följer delar av min personliga odyssé genom öldrickandet, men som någon sagt "det högst personliga är det högst allmängiltiga", och sålunda kanske man kan utläsa något högst allmänt om svensk ölkultur ur min historia. Vad vet jag. Läs om ni vill eller skippa:

Jag missade tyvärr tiden innan Pripps köpte upp o lade ner alla småbryggerier, med en hårsmån. Tack vare(?) tidig alkoholdebut hann jag dock uppleva att man fick köpa mellanöl i mataffärerna. Sålunda köpte vi (vi brukade skicka in Lollo som fick skägg i åttan) Lager12, Till(med enbär), TT, Medaljöl m fl mellanöl från mindre bryggerier (försåvitt det inte redan då var Pripps som tillverkade dessa?).

Nu hade vi ju inte nån utvecklad smak för öl, utan det var mest yrschla vi ville åt. Men jag minns ändå med viss saknad utbudet av lite mer udda öl (även om det mesta var ljusa lageröl), och den lite mystiska känslan av att kunna köpa öl i affären.

Sen kom Friggebotiden med presenning över folkölen på helgerna, lördagsstängt på bolaget mm mm. Vi köpte på oss backar med öl på fredag och drack upp det mesta samma dag. Falcon stod högt i kurs, somliga föredrog Pripps Blå, nån enstaka testade ibland Falcon Bayersk, men det mest exotiska var väl sånt som DAB, Heineken, eller Tuborg Guld. Fortfarande var yrschla högsta målet.

Porter var en egendomlig ölsort som gjordes av Carnegie. Den gick att beställa (snart dessvärre bara som folköl) på 7ans ölhall, ett vattenhål som utforskades grundligt, medan de gamla ölgubbarna delade på en kvarting inne på toa, mellan folkölen, allt för att få upp den rätta yrschla.

Kring väggarna stod, då som nu, alla möjliga (tom-)flaskor, av sorter vi aldrig skulle få smaka. På menyn fanns mest lager, men även som sagt porter, som med fördel köptes två o två, en varm o en kall som man sedan blandade i sitt glas för att få rätt temperatur. De äventyrliga kunde köpa "enn ljus å enn mörk" och blanda till nåt som förståsigpåare benämnde half-and-half.

Så småningom upptäckte vi även Guinness, som då representerade höjden av ölkultur. Att beställa en Guinness på krogen i stället för en stor stark var något som möttes med lika delar skepsis och motvillig respekt. I samma veva började vi åka på Roskildefestivalen och fick välja mellan almindelig och guld, såväl Tuborg som Carlsberg och även nåt annat konstigt lokalt märke. Allt smakade ungefär samma, men vissa smaktendenser utpekade ömsom Hof, ömsom Tuborg Guld som den allt igenom överlägsna ölen, på samma sätt som Lurpak gjorde det bästa smörgåsistret.

De tyska festivalbesökarna hade med sig flak med burköl av okänt ursprung, några märken minns jag inte, men det var det vanliga lagerölet, kanske t o m något blaskigare än det danska. Nån gång fick man en Jever och då ruskade det till ordentligt i smaklökarna! Personligen gillade jag detta som många av mina vänner ratade, det rejält beska.

Intresset hade väckts för smak, parallellt med sökandet efter yrschla.

(forts kan följa om jag får inspiration och kan dra mig till minnes saker från sent åttiotal...)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Runo skrev:

...
Men å andra sidan är det nog i den typen av öl som det är lättast att gömma sina tillkortakommden som bryggmästare i.Hembryggarkulturen börjar likna någon elit som vet bättre än "vanligt" folk. Vanligt folk köper minsann bara stor stark, vanligt folk har inte förstånd att förstå att den bäääästa ölen är en amerikansk DIPA med en IBU på 275 och en alkoholhalt på 12% tillverkad av det lilla nanobryggeriet Little Pitt.
...

Anledningen till att fler brygger ale framför lager är nog att alla inte har plats eller pengar till att skaffa sig den extra utrustningen som krävs för att brygga lager, dvs ett kylskåp. Andra anledningen är ju att det går att få tag på väldigt många olika lageröl på krogar och systembolag. Lycka till att hitta en amerikansk DIPA med IBU 275 och 12% alkoholhalt på systemet, det blir riktigt svårt. Därför tror jag många väljer att brygga sådan öl som är svår att få tag på. En annan anledning kan ju också vara att det är lättare att ta ut svängarna och experimentera, vilket är en av anledningarna till att jag själv började brygga, med lite mer extrema öl jämfört med en ljus lager.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Runo skrev:
Kenneth skrev:

Men kanske kan en lokal ICA eller Coop eller någon annan butik att kunna sälja ett lokalt tillverkat öl.

Det finns en myt som odlas att utan systembolaget så kommer det inte att finnas något annat öl än massproducerad billig "euro-lager" att få tag i.

Jag har besökt åtskilliga andra länder där man inte har ett försäljningsmonopol.
Utbudet på olika öl är i de länderna minst lika god som på systembolaget.

Ut och res i världen Björn och upptäck att det faktiskt fungerar utan monopol.

Grejjen med Systembolaget är väl den att det stora utbudet de har finns i hela landet från Birger Jarlsgatan till utlämingstället i Ånge.
Skulle inte  Systembolaget funnits där jag bor hade det bara funnits Mariestad och Sofiero till salu eftersom utbudet då skulle styras av efterfrågan.

Hej

Jag håller helt med dej Runo.

Det är tack vare systemet som hela Sverige kan få del av ett enormt utbud, jag tror att tack vare systemets utbud att det trots allt finns en liten ölkultur

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Runo skrev:
gnoff skrev:

De absolut flesta som jag sett haft möjlighet att välja mellan en bra balanserad hembryggd och en mer klassisk lager/pilsner har valt hembrygden tills det är helt slut, sedan motvilligt fortsatt med köpeölen.


Man ser också fler och fler restauranger som börjar få öl av "högre kvalitet" i sitt urval, inte bara att de har några Tjeckiska ljusa lager, men även att det dyker upp närproducerade microbryggda öl.
Tidningarna har inte längre bara vinspalter, utan det blir mer och mer vanligt att ha dedikerade ölskribenter också.

Varför så negativ till tjeckisk öl? Har du så outvecklade smaklökar att du inte kan känna de subtila smaknyanser som finns i en välbrygd pilsner? Det är skillnad på en pilsner och en industrilager! Tycker den här hembryggarkulturen börjar bli mer och mer skitnödig. Det ska vara så mörkt, fylligt och humlebeskt som möjligt för att vara tilräckligt fiiiiiiiiiiiiiiiiint. Undrar vad hembryggare äter för mat hema som passar till kolsvarta humlebomber med över 7% i alkoholhalt. Läser man på dessa sidor så verkar det vara den typen av öl som majoriteten brygger. Men å andra sidan är det nog i den typen av öl som det är lättast att gömma sina tillkortakommden som bryggmästare i.
Hembryggarkulturen börjar likna någon elit som vet bättre än "vanligt" folk. Vanligt folk köper minsann bara stor stark, vanligt folk har inte förstånd att förstå att den bäääästa ölen är en amerikansk DIPA med en IBU på 275 och en alkoholhalt på 12% tillverkad av det lilla nanobryggeriet Little Pitt.
Fy fan för elitmänniskor det här börja likna Whsiky och cigarrkulturen.

Jaaadu, där kom det ett stort lass med snack som du hade fått för dig passade in med vad jag menade med den delen av mitt inlägg som du valde ut.
Nu kanske inte hela ditt inlägg var just till mig och det jag skrev, men nog känns det så.


1)
"Varför så negativ till tjeckisk öl?"
Det är jag inte, men den Tjeckiska öl som normalt kommer till Sverige är inte mycket bättre än den andra ljusa lager som serveras, åtminstone inte då man är van att dricka den i Tjeckien.
Det jag menade med den delen av mitt inlägg var att bara för att en restaurang har tagit in Staropramen eller Pilsner Urquell på flaska har de inte ett bra utbud, samt bara för att någon klarat av steget från Pripps Blå till en ljus Tjeckisk lager så har inte ölkulturen blivit ljusår större hos just den personen.

2)
"Har du så outvecklade smaklökar att du inte kan känna de subtila smaknyanser som finns i en välbrygd pilsner?"
En bra, vilket för mig innebär färsk, ljus lager / pilsner är bland det bästa man kan hitta. Men då den är dålig, tråkig eller ofräsch som den så ofta är så dricker jag hellre något helt annat eller ingen öl alls. Om mina smaklökar är outvecklade eller ej samt om jag kan hitta subtila smaknyanser eller ej, det får någon annan svara på.

3)
"Det är skillnad på en pilsner och en industrilager!"
Mmm, visst är det så, sa jag något annat? Om du nu menar samma sak som jag med pilsner.
För en Tjeck är en pilsner = Pilsner Urquell och inget annat. För vissa är pilsner ljus tjeckisk lager, för andra är många tysk pilsner valet, medan ännu fler kallar all ljus lager för pilsner.
Jag har varit i Tjeckien rätt många gånger, det finns en anledning varför jag fortsätter att åka dit. Samtidigt finns det en anledning varför jag sällan köper tjeckisk ljus lager på Systembolaget, för jag märker hur mycket sämre/mindre/annorlunda den smakar här hemma.
Personligen gillar jag att brygga ljus lager, av olika stilar, hemma, men gör det mer sällan än mina överjästa öl därför att jag måste offra min matkyl under tiden som jag jäser.
Vad är förresten en industrilager?
Tar man Pilsner Urquell som ett exempel kan man på följande sida
http://www.prazdroj.cz/en/for-media/news/457
bland annat läsa att 675 tusen hektoliter exporterades under 2007, enbart export alltså och enbart av det ölmärket. Totalt, inklusive licensierad tillverkning som sker utomlands, skapade man 10,9 miljoner hektoliter av Pilsner Urquell under 2007. Är detta inte industriellt?
Läser man exempelvis i Kopparbergs årsredovisning för 2010 kan man se att de för öl och cider totalt på två bryggerier bedriver verksamhet som får uppgå till en produktionsvolym på 115 miljoner liter, eller då 1,15 miljoner hektoliter. I detta ingår då storsäljaren (ständigt/senaste åtta åren på topp i Systembolagets siffror för öl) Sofiero.

4)
"Tycker den här hembryggarkulturen börjar bli mer och mer skitnödig. Det ska vara så mörkt, fylligt och humlebeskt som möjligt för att vara tilräckligt fiiiiiiiiiiiiiiiiint."
Jag märker att du inte känner mig så väl eller är med och provar de hembrygder som jag gjort de senaste åren.
Jo förvisso, visst gillar jag porter och stout och brygger gärna dessa typer, är det något fel med att brygga det jag gillar att dricka? Men jag brygger hellre dessa med mindre alkohol och mindre beska.
När jag gör ale blir det hellre än bitter med nedtonad beska eller en snäll pale ale än det blir en IPA, DIPA eller annan variant av högre alkohol och/eller humlebesk variant.
Du kanske borde fundera över om du als skall skriva på hembryggarforum om du känner att majoriteten av hembryggarna är för fina i kanten och inte passar in i din mall?

5)
"Undrar vad hembryggare äter för mat hema som passar till kolsvarta humlebomber med över 7% i alkoholhalt."
Jag brygger sällan öl för att passa till mat, jag dricker sällan öl för att passa till mat, helst dricker jag vatten till maten och öl före och efter eller helt på sin egen hand. Det är förvisso mitt val, men det är så jag personligen gör.

6)
"Läser man på dessa sidor så verkar det vara den typen av öl som majoriteten brygger. Men å andra sidan är det nog i den typen av öl som det är lättast att gömma sina tillkortakommden som bryggmästare i."
Visst är det mycket lättare att gömma eventuella felsmaker i en dylik öl, men å andra sidan är det kanske i dessa öl man kan experimentera mer och som mindre ofta återfinns på hyllorna på Systembolaget? Om någon vill brygga och dricka dessa öl, varför berättar du för dem att de inte bara har fel utan att de dessutom inte är bra bryggare?

7)
"Hembryggarkulturen börjar likna någon elit som vet bättre än "vanligt" folk."
Du får stå för sin åsikt såklart, men jag känner att de flesta hembryggare jag umgås med och uppfattningen jag får av dem som jag träffar men kanske inte känner så väl är att man brygger för att det är roligt, man bjuder gärna för att få kommentarer och de absolut flesta är opretentiösa och hoppar sällan på någon som "vet mindre".

8)
"Vanligt folk köper minsann bara stor stark, vanligt folk har inte förstånd att förstå att den bäääästa ölen är en amerikansk DIPA med en IBU på 275 och en alkoholhalt på 12% tillverkad av det lilla nanobryggeriet Little Pitt."
Tittar man på Systembolagets försäljningssiffror och på vad som finns på de absolut flesta krogar som säljer öl så är det någon variant av "stor stark" eller annars någon annan variant av "snäll ljus lager" som säljs.

9)
"Fy fan för elitmänniskor det här börja likna Whsiky och cigarrkulturen."
Jag antar att jag är en av dessa elitmänniskor som du ber dra åt helvete.
Nåväl, uppenbarligen har något i mitt inlägg fått dig att dra ner de röda rullgardinerna och vråla chaaaaarge!
Jag har öl som ett extremt stort fritidsintresse. Jag brygger, jag dömer, jag rejtar (ratebeer), jag håller provningar, jag håller föreläsningar, jag skriver artiklar, jag läser böcker, läser på nätet, pratar och diskuterar, i princip alla mina semesterresor går i ölets tecken.
Ja jag är extrem i mitt intresse, men samtidigt gör jag mitt bästa för att aldrig lägga åsikter i vad andra dricker.
Om någon ber mig om råd så hjälper jag gärna till, eller om någon sitter vid samma bord kan jag fråga ifall de vill smaka från den ölen jag dricker.
Är jag ansvarig för en provning bestämmer jag vad som provas och är någon hemma hos mig får de dricka av det som finns, ta med sig själv, eller inte dricka alls.
Dock… Det är inget fel, enligt mig, att dricka det man tycker om, eller att tycka om det man dricker. Anser man att en Carlsberg Hof är det bästa som finns, ja men drick den då. Tycker man att en amerikansk DIPA med en IBU på 275 och en alkoholhalt på 12% är det bästa, fair enough, go for it! Man är inte en bättre eller sämre människa, hembryggare, ölkännare, pubbesökare eller annat beroende på vad man tycker om. Berätta dock inte heller för mig vad jag ska dricka eller tycka om för öl, om jag inte gillar att dricka en Tjeckisk öl i Sverige som jag tycker smakar sämre än vad den gör i Tjeckien, så är det väl upp till mig?


Något jag var ute efter i mitt ursprungliga inlägg var att försöka beskriva hur jag ser på ölkulturen och vad jag menar med ölkultur. Lik väl som jag inte anser det vara fel att tycka om internationell lager tycker jag inte heller att det är kultur att beställa en sådan.
Begreppet kultur för mig innebär en mindre/smalare del av helheten.
Förvisso kan begreppet kultur, för mig, innebära åsikter som går utanför normen, en finare del av det stora hela, en del svårare att förstå, eller om jag kopierar från SAOB på nätet "förhållande(t) att vårda sig om sin andliga l. fysiska beskaffenhet (l. ngn viss andlig l. fysisk förmåga); bildning, förfining i sätt att tänka l. känna l. vilja l. i att uppträda i förh. till andra l. i att behandla l. anordna ngt;"
Detta innebär inte per automatik att det är finare att tycka om en viss typ av öl än en annan, men jag anser att det är mer kultur att prova olika typer av öl än att hålla sig till en och samma sort.


Är du fortfarande förbannad på mig, mitt inlägg, detta forum, de som skriver på detta forum, eller om du vill påpeka att jag helt har missuppfattat ditt inlägg, då får vi fortsätta. Men gör det hellre med mindre/färre nedsättande kommentarer från ditt håll.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Runo skrev:
gnoff skrev:

De absolut flesta som jag sett haft möjlighet att välja mellan en bra balanserad hembryggd och en mer klassisk lager/pilsner har valt hembrygden tills det är helt slut, sedan motvilligt fortsatt med köpeölen.


Man ser också fler och fler restauranger som börjar få öl av "högre kvalitet" i sitt urval, inte bara att de har några Tjeckiska ljusa lager, men även att det dyker upp närproducerade microbryggda öl.
Tidningarna har inte längre bara vinspalter, utan det blir mer och mer vanligt att ha dedikerade ölskribenter också.

Varför så negativ till tjeckisk öl? Har du så outvecklade smaklökar att du inte kan känna de subtila smaknyanser som finns i en välbrygd pilsner? Det är skillnad på en pilsner och en industrilager! Tycker den här hembryggarkulturen börjar bli mer och mer skitnödig. Det ska vara så mörkt, fylligt och humlebeskt som möjligt för att vara tilräckligt fiiiiiiiiiiiiiiiiint. Undrar vad hembryggare äter för mat hema som passar till kolsvarta humlebomber med över 7% i alkoholhalt. Läser man på dessa sidor så verkar det vara den typen av öl som majoriteten brygger. Men å andra sidan är det nog i den typen av öl som det är lättast att gömma sina tillkortakommden som bryggmästare i.
Hembryggarkulturen börjar likna någon elit som vet bättre än "vanligt" folk. Vanligt folk köper minsann bara stor stark, vanligt folk har inte förstånd att förstå att den bäääästa ölen är en amerikansk DIPA med en IBU på 275 och en alkoholhalt på 12% tillverkad av det lilla nanobryggeriet Little Pitt.
Fy fan för elitmänniskor det här börja likna Whsiky och cigarrkulturen.

Lugna sig lite nu... Nu glider vi lite off topic här men innan du börjar skylla andra för dina ömma punkter kanske du skulle ta ett djupt andetag och reflektera över vad som väcker den där ilskna attityden? Om du gillar tjeckisk lager så drick du det men hamra inte adnra i huvudet bara för att de har andra smakpreferenser. Det här är ju ett forum om öl. Då får man väl acceptera att alla öltyper diskuteras? Jag blir ju inte arg på min fru som väljer vin för öl? Jag blir inte arg på Gnoff för att han föredrar att brygga eller dricka andra öl? Jag diskuterar inte vidare ang. detta men kunde inte hålla mig från att ge dig lite feedback. Åter OT.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Gnoff. Bra skrivet tycker jag, avväpnande och utan att bli ett argt defensiv inlägg (som är så lätt på internet). 
Runo, jag tror att du missförstod Gnoiff och vad han menade. Det är OK att missförstå, att överreagera och sedan ta i hand, eller?

Alla, här träffade vi till slut samma nerv som får det vanliga kultursverige, alltså det som handlar om konst, teater, musik, etc att tända till och polarisera, typ Börje Ahlstedt mot alla, alla mot Björn Ranelid, etc.  Det är väl kanske ändå ett tecken på att det finns någon form av ölkultur i Sverige?  wink

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Oavsett intresse inom vilket område som helst från öl, vin, whisky, cigarrer till karatestilar, segling, bokmärkessamlare, you name it så finns det alltid en falang som ser sig finare än andra och ser ned på andra som inte tycker lika.

Detta är nog ett mänskligt drag men är det verkligen de som ska få definiera vad kulturen är inom området?

Och kom ihåg att hälften av alla är sämre än genomsnittet och chansen är stor att just du är en av dem ;-)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Cantona: det är inte jag som ser ner på dom, det är dom som ser upp till mig!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

59 Senast ändrad av Runo (2011-05-03 20:07:03)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

gnoff skrev:

Jaaadu, där kom det ett stort lass med snack som du hade fått för dig passade in med vad jag menade med den delen av mitt inlägg som du valde ut.
Nu kanske inte hela ditt inlägg var just till mig och det jag skrev, men nog känns det så.


1)
"Varför så negativ till tjeckisk öl?"
Det är jag inte, men den Tjeckiska öl som normalt kommer till Sverige är inte mycket bättre än den andra ljusa lager som serveras, åtminstone inte då man är van att dricka den i Tjeckien.
Det jag menade med den delen av mitt inlägg var att bara för att en restaurang har tagit in Staropramen eller Pilsner Urquell på flaska har de inte ett bra utbud, samt bara för att någon klarat av steget från Pripps Blå till en ljus Tjeckisk lager så har inte ölkulturen blivit ljusår större hos just den personen
.

gnoff skrev:

Jag har varit i Tjeckien rätt många gånger, det finns en anledning varför jag fortsätter att åka dit. Samtidigt finns det en anledning varför jag sällan köper tjeckisk ljus lager på Systembolaget, för jag märker hur mycket sämre/mindre/annorlunda den smakar här hemma.

Jag vet att ölen är bättre i Tjeckien eftersom jag också har för vana att åka dit ganska ofta. Jag anser ändå att många av de tjeckiska öl som hittar hit är ljusår bättre än de andra standardlager (industrilager) som serveras på många ställen.
Enligt mitt sätt att se på saken är det kultur om någon sitter och pimplar Sofiero på en parkbänk eller om man Sitter på Monks café och dricker någon belgisk trappist likväl som man sitter hemma och dricker en hembryggd öl.

Det finns ju andra ställen att dricka tjeckisk öl än flaska från Systembolaget.

4-9 Detta var inte riktat till dig specifikt utan min uppfattning rent allmänt från forum och ölmässor o.s.v. Det är så enkelspårigt oftast diskuteras det APA eller AIPA gärna med massor av humle. Det är tråkigt helt enkelt. Senaste när jag var på Beer Expo i Linköping så dominerades utbudet av någon typ av Pale Ale med massor med humle och gärna med massor med alkohol. Till slut blir man jävligt trött på det. Jag anser fortfarande att man kan uppfatta tonen som nedlåtande när "vanligt" folk och öl diskuteras att det inte är fint att gilla t.ex Sofiero.

Enligt ne.se kultu´r, odling, bildning. I vid mening avser kultur resultatet av all mänsklig verksamhet. Så nog sjutton är det kultur hur och vilken öl man än dricker.

60 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-03 22:12:55)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Runo skrev:

Jag vet att ölen är bättre i Tjeckien eftersom jag också har för vana att åka dit ganska ofta. Jag anser ändå att många av de tjeckiska öl som hittar hit är ljusår bättre än de andra standardlager (industrilager) som serveras på många ställen.
Enligt mitt sätt att se på saken är det kultur om någon sitter och pimplar Sofiero på en parkbänk eller om man Sitter på Monks café och dricker någon belgisk trappist likväl som man sitter hemma och dricker en hembryggd öl.

Det finns ju andra ställen att dricka tjeckisk öl än flaska från Systembolaget.

Runo skrev:

Senaste när jag var på Beer Expo i Linköping så dominerades utbudet av någon typ av Pale Ale med massor med humle och gärna med massor med alkohol. Till slut blir man jävligt trött på det. Jag anser fortfarande att man kan uppfatta tonen som nedlåtande när "vanligt" folk och öl diskuteras att det inte är fint att gilla t.ex Sofiero.

Enligt ne.se kultu´r, odling, bildning. I vid mening avser kultur resultatet av all mänsklig verksamhet. Så nog sjutton är det kultur hur och vilken öl man än dricker.

Det är så många meningar jag skulle vilja citera i tråden, men får aldrig ihop det.
Ett par funderingar kring vad som sagts genom tråden -

1.
Blandar vi ihop dryckeskultur och ölkultur här och var?
Det ena ger så klart dragkraft åt det andra.

2.
Visst finns det gott om pubbar i ex. England som serverar Ale och Cask Ale, men även i detta ölets förlovade land dominerar nu mera Lager.
Samma sak gäller väl eg. i de flesta länder som haft egna "egensinniga" öltraditioner och öltyper som inte längre finns, Tyskland, Belgien, Frankrike, Holland, Världen...

Över allt försvinner eller har den lokala ölkulturen försvunnit undan för undan, antingen pga konkurans eller för att småbryggerier  blir uppköpta och nedlaggda. Det hjälper inte bara att klaga på Pripps. Fenomenet har pågått läääänge.

Läste jag inte någonstans att Anchor eller var det Sierra? som väckte liv i Porten
som varit död i sitt hemland i åratal. Men så kom några "jävla amerikaner" började brygga porter igen och vips!

Stöna och pusta inte när jag nu nämner USA igen.
Men det är faktiskt ett bra exempel mycket pga. att dom är så snackiga där, så snackiga att det hörs hela vägen över Atlanten.
Dom började precis som alla andra småbryggare runt om i världen med att brygga och erbjuda annorlunda öl. Det var inte lättare för dem än vad
det kommer vara för någon annan i något annat land. Men dom verkar vara något på spåret trots sina fortfarande futtiga procent av den totala
försäljningen.

Då frågar jag mig, vad och hur gör dom och vad har dom gjort/testat?
Är det något vi kan titta på och samla inspiration ifrån? Om vi nu ligger 10-15 år efter dem, behöver vi uppfinna hjulet igen och igen och igen?

3.
Dryckeskulturen, hur osunt det än låter så behöver det ju inte vara det.
Hur kunde ex. försäljning av Lageröl på imigranternas Biergartens i staterna tillåtas även på söndagar?
Var det precis som lagen fastslog, man blev inte berusad av Lageröl till skillnad från Ale?

Har vi svenskar en sund dryckeskultur? och kan en sund dryckeskultur på sikt främja ölkultur?
Kanske har vi invandrarna att tacka för dryckeskulturen sedan dom kom hit med konstiga ideer om att äta och dricka utomhus på sommaren. Uteservering, vilket stolleprov!?

Visst har det funnits ställen sedan länge som både serverar Guinness OCH har en darttavla på väggen, men är det nog?


4.
Hur snackiga är vi Svenskar nu för tiden?
Är vi på väg ut ur den nationella hissbubblan?

5
Systembolaget -
Tillåt mig att säga "NJA" kanske är det jag som är dålig på att använda privatimporten via systembolaget, eller bor jag för nära Danmark?
Visst skulle ex. ICA satsa på de stora bryggerihjättarnas öl, de kan leverera och de kan leverera priser som ger bra marginaler.
Att man inte skulle hitta något annat än "de stora" på hyllorna är jag tveksam till. Titta på matvarubutikerna i Danmark ex. nog hittar man rolig öl där...

Men det är inte ICA och Coop som är intressanta, det är butiker som ex. "Roffes Sköna Ales", "Kalles Tusen & en öl"
Dom som kan plocka in mindre partier från mindre bryggerier i takt med att bryggerierna hinner producera.
Kanske tom. sälja ölet online inom Sverige?

Nog för att det är "olagligt" och mot munkarnas vilja osv. men visst hittar man Westvletern i ölbutiker utomlands. Men när fanns den med på bolagets "Tillfälligt i butiken" sist?

Små ölbutiker och öl från mindre bryggerier, mångfald och tänk så många jobb som skulle skapas? wink
Tom. du som hembryggare kanske kunde brygga en 500L batch på skoj hos något bryggeri och få den såld.
Visst kan det leda till angenäma problem när ICA Maxis inköpare sedan ringer upp dig och ber om 500 000L


Så till sist IPA
Är det inte en ganska bra öl till att verkligen väcka folks intresse för öl, jag menar kan man få ett plötsligare och mer tydligt uppvaknande?
I synnerhet då den erbjuds på egen hand, för det behövs ingen referens öl för att känna att den smakar mycket.

Skämt å sido så tycker jag ändå att det inte är så konstigt att den rönt sådan framgång och popularitet.
Den är så långt från vanligt "blask" man kan komma, bryggaren säger såhär mycket kan ett öl smaka.
För otränade smaklökar är det lätt att känna skillnad, detta är något helt annorlunda, men samtidigt lite bekant på något sätt...

Sedan finns det så klart en väldans massa dålig IPA precis som det finns en väldans massa dåliga exempel av andra ölsorter.
Men det är inte dålig IPA jag pratar om utan IPA.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Kenneth skrev:
Björn Petersson skrev:

Om Systembolagsmonopolet upphör, tror du att du kan köpa en Rodenbach Grand Cru på ICA Maxi? Om inte - tar dom hem den bara till dig om du frågar?

Antar att frågan är riktad till mig.


Ut och res i världen Björn och upptäck att det faktiskt fungerar utan monopol.

Inte bara till dig Kenneth.

När jag var i Berlin senast gick jag in på ett ställe som hette "Kaufland" för att botanisera bland ölen- det var som ICA Maxi på tyska ungefär. Trots att jag var i Berlin lyckades jag inte hitta någon Berliner Weisse, ingen bock heller faktiskt men den kanske gömde sig i mängden backar med tyska 50-cl returglas, fyllda med ljus lager dock en hel del från bryggerier jag inte hört talas om (det här låg i den forna östyska delen). Två schwarzbier varav en Köstritzer hittade jag dock.

Där fanns också en del intressanta specialiteter såsom öl blandat med hälften coca-cola (bl.a. Diebels Alt!) - inget som jag behagade testa dock.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Trådämnets enorma vidd börjar sätta spår på inläggens omfång...

Sammanblandningen mellan dryckeskultur och ölkultur är ju tydlig i tråden här, och det är ju på många sätt naturligt. Men det är intressant att fundera kring. Det känns som att svensk dryckeskultur är rik och mångfasetterad jämfört med Belgiens (på gott och ont), men det omvända gäller för ölkulturen.

Lite poetiskt så känns den svenska ölkulturen som en gles hop av små små skott som skjuter ut från rötterna av ett gammalt, sedan länge avsågat träd. Det en gång så stora och vitt förgrenade trädet är för alltid borta, men kanske kan någonting nytt och minst lika praktfullt växa upp ur de gamla rötterna?

Det är upp till oss antar jag. För vem annars skulle göra det?

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Björn Petersson skrev:

Inte bara till dig Kenneth.

När jag var i Berlin senast gick jag in på ett ställe som hette "Kaufland" för att botanisera bland ölen- det var som ICA Maxi på tyska ungefär. Trots att jag var i Berlin lyckades jag inte hitta någon Berliner Weisse, ingen bock heller faktiskt men den kanske gömde sig i mängden backar med tyska 50-cl returglas, fyllda med ljus lager dock en hel del från bryggerier jag inte hört talas om (det här låg i den forna östyska delen). Två schwarzbier varav en Köstritzer hittade jag dock.

Där fanns också en del intressanta specialiteter såsom öl blandat med hälften coca-cola (bl.a. Diebels Alt!) - inget som jag behagade testa dock.

En svala gör ingen sommar wink
Dvs ett exempel på ett dålig affär i Tyskland är knappast ett bevis för att systembolaget ska vara kvar.
Jag skulle kunna ta många bra exempel som motvikt,
- en bensinmack i Dallas Texas som hade bättre ölsortiment än systembolaget,
- en affär i Kiel där jag hittade massor med lokala tyska öl som jag aldrig sett, till exempel en tysk ale!
- en liten butik i Avoriaz i franska alperna som hade mängder med udda öl, till exempel Jenlain bier de garde m.m
- en ölbutik i Amsterdam med 600 olika sorters öl!

Men det spelar ingen roll egentligen eftersom det inte är någon idé att försöka övertyga de som fortfarande tror på det statliga monopolet som det enda rätta.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

peps skrev:

Trådämnets enorma vidd börjar sätta spår på inläggens omfång...

Sammanblandningen mellan dryckeskultur och ölkultur är ju tydlig i tråden här, och det är ju på många sätt naturligt. Men det är intressant att fundera kring. Det känns som att svensk dryckeskultur är rik och mångfasetterad jämfört med Belgiens (på gott och ont), men det omvända gäller för ölkulturen.

Lite poetiskt så känns den svenska ölkulturen som en gles hop av små små skott som skjuter ut från rötterna av ett gammalt, sedan länge avsågat träd. Det en gång så stora och vitt förgrenade trädet är för alltid borta, men kanske kan någonting nytt och minst lika praktfullt växa upp ur de gamla rötterna?

Det är upp till oss antar jag. För vem annars skulle göra det?

Bra skrivet.

Se till att efterfråga bra öl om ni är på ett ställe där det saknas.
Om det är efterfrågan som styr så är det dags att vi börjar efterfråga.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Thomas Fransson skrev:

Stöna och pusta inte när jag nu nämner USA igen.
Men det är faktiskt ett bra exempel mycket pga. att dom är så snackiga där, så snackiga att det hörs hela vägen över Atlanten.
Dom började precis som alla andra småbryggare runt om i världen med att brygga och erbjuda annorlunda öl. Det var inte lättare för dem än vad
det kommer vara för någon annan i något annat land. Men dom verkar vara något på spåret trots sina fortfarande futtiga procent av den totala
försäljningen.

Bra och intressant tråd!

När det gäller att de endast har någon futtig procent av marknaden i USA måste så är väl den omsättningen enorm jämfört med vad en mindre procent av marknaden är i Sverige. Även om marknaden endast finns lokalt i USA så finns det ofta fler potentiella kunder än i hela Sverige. Ett litet bryggeri i Sverige måste leva med väldigt små volymer och hög risk.

Jag tror därför också att en avreglering av systembolagets monopol kan komma att urvattna svenska marknaden på ölsorter eftersom det inte kommer att vara lönsamt. Kundunderlaget utom i större städer är så litet. Därför satsar man mer på öl som fler köper. I större städer kan det nog dock bli bättre.

(Jag är ingen ekonom så detta är mina helt hemsnickrade funderingar.)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Ja det är klart att det skulle öppna massa roliga ölbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Knappast här i Hudiksvall. Men hur dyrt skulle det bli om sverige har kvar samma beskattning på alkoholen om monopolet upphör. Priset på importerad öl skulle dubblas.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

peps skrev:

Trådämnets enorma vidd börjar sätta spår på inläggens omfång...

Sammanblandningen mellan dryckeskultur och ölkultur är ju tydlig i tråden här, och det är ju på många sätt naturligt. Men det är intressant att fundera kring. Det känns som att svensk dryckeskultur är rik och mångfasetterad jämfört med Belgiens (på gott och ont), men det omvända gäller för ölkulturen.

Lite poetiskt så känns den svenska ölkulturen som en gles hop av små små skott som skjuter ut från rötterna av ett gammalt, sedan länge avsågat träd. Det en gång så stora och vitt förgrenade trädet är för alltid borta, men kanske kan någonting nytt och minst lika praktfullt växa upp ur de gamla rötterna?

Det är upp till oss antar jag. För vem annars skulle göra det?

Mycket vackert och väl skrivet Peps. Jag är inte helt säker på var skiljelinjen går mellan ölkultur och dryckeskultur, antar att ölkultur är en delmängd av dryckeskulturen (äntligen fick jag nytta av Hej Matematiks mängdlära från LGR69!)?

Det är väl OT antar jag, men dryckeskulturen i Sverige är väl ganska präglad av att vi tillhör det s.k. Brännvinsbältet, dvs en rejäl bläcka till helgen, gärna med starksprit som "topping" på några liter stor stark. "Ordning o reda, pengar på freda, suping på lörda, pengar förstörda". Inte så mycket utrymme där för diskussioner kring humlearom och stamvörtstyrka.

Ölkulturens framväxt (återväxt?) på senare år, kanske främst sen sent åttiotal i min bok, har hjälpt i a f mig att fokusera på smak och upplevelse snarare än "yrschla". Troligen är det även ett ålderstecken, och en följd av den klassresa jag företagit sedan den tiden. Återknyter även här till Peps tes om "gentrifieringen" av ölkulturen i hans första post i tråden;
"utbrända IT-tjänstemän som startar surdegsbagerier, när får vi se det första bryggeriet? Eller det kanske finns redan?"
Peps, du frestar mig...

68 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-04 10:06:50)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

megen skrev:

Ja det är klart att det skulle öppna massa roliga ölbutiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Knappast här i Hudiksvall. Men hur dyrt skulle det bli om sverige har kvar samma beskattning på alkoholen om monopolet upphör. Priset på importerad öl skulle dubblas.

Bolaget skulle väl kunna finnas kvar och göra det dom gör på sitt sätt. Skattesatser etc. fortlöper.
Posten finns kvar trots att man kan skicka paket med både Schenker, UPS, DHL osv...

Förslaget kring gårdsförsäljning öppnar upp delvis, då tillverkarna även får rätt att importera och sälja dessa produkter bland sina egna. Men tyvärr är det så små volymer som tillåts att säljas att det inte finns någon lönsamhet. Den begränsade försäljningsvolymen innebär att omsättningen inte ens klarar att betala en anställd till att sköta om verksamheten.

Det jag tycker är trevlig med en sådan lösning är just att små butiken kan hjälpa små bryggerier och omvänt.
Jag har tex. en vän som i stunden har alla tillstånd klara för att börja brygga kommersiellt. Han börjar med ett
bryggverk med maxkapacitet på 120L.  Produktion i sådan skala är verkligen att betrakta som småskalig wink
Med "vettigare" regler kan det hända att även dessa bryggare kan få lov att erbjuda svenska folket sina öl.

Tänk så många lokala öl som skulle poppa upp.
Problemet är så klart att det inte finns någon lönsamhet i produktion i den skalan. Men vilken rolig hobby.
Kan folk koka sylt och sälja potatis på torgen så wink

Utopi helt klart, men man kan ju alltid fantisera.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Ja om man ser på det viset så kan jag inte annat än hålla med dig.

70 Senast ändrad av Portugisen (2011-05-04 10:47:25)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

gEOGRAFICA skrev:

När det gäller att de endast har någon futtig procent av marknaden i USA måste så är väl den omsättningen enorm jämfört med vad en mindre procent av marknaden är i Sverige. Även om marknaden endast finns lokalt i USA så finns det ofta fler potentiella kunder än i hela Sverige. Ett litet bryggeri i Sverige måste leva med väldigt små volymer och hög risk.

Spot on!  Tittar man på amerikansk ölkultur är ju den generellt värre/sämre än vår svenska ölkultur där folk dricker urvattnad nästan genomskinlig och långtifrån malt- och humlesmakande öl i massor.  Men i USA finns underlaget för att överleva som liten tillverkare med en nicheprodukt, och det är en stor skillnad mot hur det är för en liten svensk bryggare.  Skulle inte fövåna mig om vi har fler mikrobryggerier per capita i Sverige än i USA, problemet är att det finns 100.000 spekulativa kunder i USA på varje 1000 i Sverige. 

Men det som ändras i  USA (och som sakteliga ändras i Sverige) är ju att andelen verkligen ölintresserade ökar och det gör det mer attraktivt för pubbar/barer/restauranger att ha ett bredare och "intressantare" utbud. När jag bodde i Denver i 1995 fanns det redan då mängder av barer som hade Budweiser och mikrobryggöl på tap för att möta all typ av efterfrågan. I somras när jag var där kunde man hitta mikrobryggöl överallt.  Trots det dricker amerikanen i gemen helst nått som inte smakar nått.

Länder med (stark) ölkultur är länder där ölet är integrerat i vardagen. I Tjeckien kan man sitta över 6-10 öl och snacka med en kompis och ölen fortsätter in tills man säger ifrån att det är nog.  I Storbrittanien, i alla fall på landet och i små byar, är pubben en normal tillflyktsort under dåligt väder och dåligt bygda hus.  I Belgien kan frugan dricka en Kriek, du ta en pils och din kompis en Brune utan att det höjs på några ögonbryn, alla sorter finns på baren.  Osv.  Notera hur ölkulturen hänger starkt i hop med en offentlig lokal där man socialiserar och dricker, ofta nära där man bor.  Hur många förortsbarer i Stockholmsområdet skulle jag vilja sätta mig på? 

Till sist det där om Systembolagets vara eller inte vara. Att avskaffa monopolet är inte det samma som att det öppnas någon "Roffes Sköna Ales", "Kalles Tusen & en öl". I Norge, ett annat land där staten och förmyndarna sedan decennium styrt vad och hur folk ska köpa alkohol, är monopolet avskaffat men bara bryggerier och ICA/Coop/Rema1000/etc får licens att sälja.  Utbudet är således 100 gånger sämre i Norge än vad vi har i Sverige.  Om någon tror att våra folkvalda skulle avskaffa alkoholmonopolet och bara släppa det loss så har ni sannolikt helt fel. 

Titta på hur Apoteksmonopolet avskaffades, ser ni några "Pelles sköna droger" eller "Olles naturmedicin och magnecyl" när ni är ute på gatorna?  Nej, endast kedjor har fått licens, och precis så skulle det bli med ett avskaffande av alkoholförsäljningen.  Endast matvarukedjor och storförsäljare som Carlsberg skulle gynnas.  Det är mycket naivt att tro att Sverige skulle gå från att vara en förmyndarstat till en slags fristad á la Christiania över en natt. Se bara hur våra politiker sjabblade bort Gårdsförsäljningen.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

71 Senast ändrad av megen (2011-05-04 11:16:40)

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Portugisen skrev:

Spot on!  Tittar man på amerikansk ölkultur är ju den generellt värre/sämre än vår svenska ölkultur där folk dricker urvattnad nästan genomskinlig och långtifrån malt- och humlesmakande öl i massor.

Nja! Håller nog inte med dig riktigt. Jag dricker hellre bud, miller mm än svenska grönsakslager med höga alkoholer som ger omedelbar halsbränna. Det finns ju ändå en ganska stor pression bakom den amerikanska lagern som är svår att få till som hembryggare.


OBS: Jag är ingen Bud-drickare, detta var bara en jämförelse.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Portugisen skrev:

Skulle inte fövåna mig om vi har fler mikrobryggerier per capita i Sverige än i USA

Jag gillar siffror och att leta på nätet smile
Rätt mycket off topic redan, så hoppas detta går att flika in utan att störa.

Sveriges folkmängd enligt en sida är
9 415 570 personer
antal bryggerier med bryggning i egen regi enligt Svenska Ölfrämjandet är
44

Vilket ger ca ett "mindre" bryggeri per antal invånare:
213990


Utgår man frå att USA:s befolkning är
310,300,000 in late 2010
samt att antal bryggerier man kallar "craft breweeries" är
1,716

Får man då ett craft brewery per antal invånare:
180828


Vermont är tydligen den stora vinnaren där man har ett bryggeri per
32,698


---

Övrigt gällande Systembolaget -
Det utbud vi får, de priser vi har och den service som finns tillgänglig är ju otrolig, framförallt om man bor utanför storstäderna.

Tittar man på ex Köpenhamn och de specialbutiker som där finns kan man ju bli avis på utbudet, samt kanske är villig att betala priserna, men utanför storstäderna är det svårare att hitta något liknande.

Jag har gärna kvar Systembolaget, men skulle gärna få till det så att man hade Gårdsförsäljning också.

En stor skillnad i USA är att många pubbryggerier får sälja growlers över disk. Du vandrar altlså in på ditt lokala pubbryggeri med din tomma growler och får den fylld med den öl du känner för, sedan tar du med den hem.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Gnoff om du vill gräva i siffror mera så borde du även kolla hur välfärden är fördelad per invånare. Jag skulle tippa på att Sverige har en mer jämnt fördelad välfärd än vad USA har. "Craft beer" är dyrt, ofta upp emot 3-5 gånger priset för de billigaste ölen. Jag tror nog att en del av låginkomsttagare (som mig själv, är student) kan unna sig craft beer i Sverige men jag tvivlar på att samma gäller för de som är låginkomsttagare i USA.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Chubb skrev:

Gnoff om du vill gräva i siffror mera så borde du även kolla hur välfärden är fördelad per invånare. Jag skulle tippa på att Sverige har en mer jämnt fördelad välfärd än vad USA har. "Craft beer" är dyrt, ofta upp emot 3-5 gånger priset för de billigaste ölen. Jag tror nog att en del av låginkomsttagare (som mig själv, är student) kan unna sig craft beer i Sverige men jag tvivlar på att samma gäller för de som är låginkomsttagare i USA.

Ooo, intressant vinkel där. Det sätter lite udd på diskussionen om gentrifieringen (tack för den Anders!) av öldrickandet inte bara här i Sverige...

Think globally. Drink locally.

Sv: Hur skulle ni beskriva svensk ölkultur?

Det verkar finna tre läger:
1) Svensk ölkultur är det systembolaget hänvisar till.
2) Svensk ölkultur är på gång att utvecklas via mikrobryggerierna (och ev hembryggning)
3) Svensk ölkultur är det samma som amerikansk ölkultur, dvs det man gör i USA påverkar det man gör i Sverige.

1 o 3 tycker jag är lite trist.
Vore det inte bättre med en egen svensk ölkultur som kan få blomma upp och bilda den nya svenska ölkulturen.
För övrigt så blir jag lätt förvirrad när det hänvisas vill invandringen: Muslimer dricker inte öl!