1000 inlägg

På förekommen anledning undrade jag om man vann någon slags pris när man kom upp i 1000 inlägg? En extra 25-kilossäck Golden Promise hade ju inte suttit fel vid nästa leverans...

Skämt åsido, tack för att ni inte bara levererar så fina produkter med så hög servicegrad, utan också driver detta det bästa av alla svenska ölbryggningsforum!

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: 1000 inlägg

Hear hear. Instämmer med Peps, 100%!  Tack Humle!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack för de vänliga orden om forumet, men det är ni själva som bör äras. Ni och alla andra medlemmar som skapar innehållet på forumet och som gör det så intressant. Tack till er alla!

Och 1000-klubben är fortfarande ganska exklusiv, det är ni, peps och Portugisen, och fyra forummedlemmar till. Man skulle ju kunna belöna er på något sätt, kanske inte med en säck malt men med en fin titel eller så.

Vi har inte utnyttjat det här med "levlar" i forumet så mycket än så länge. Nu kallas man för "ny medlem" tills man kommer upp i 10 inlägg och därefter "medlem". Kan vi hitta på något roligare/mer stimulerande, utan att det blir för fånigt?

-- Svante

Ja, Kenneth och Bo (Techno) ligger fortfarande lite före en annan, i bryggningskonstens kunskaper såväl som i antalet inlägg här på forumet. Jag började med att brygga i slutet av 2006 och blev aktiv här på forumet ungefär samtidigt. Det är lätt att bli hookad, med så många trevliga människor som delar ens hobby och som inte är blyga att hjälpa till med tips, hjälp och synpunkter. För att inte tala om alla de intressanta trådarna folk tar upp!

För mig går det bra utan titel, dom har ju något sånt på Shbfs forum och det är lite larvigt, i min personliga uppfattning. Men det finns kanske någon annan ide man kunde prova? Annars tar jag gärna 25 kilos säcken wink

Tycker det är bra som det är. Har inte sett något forum där man lyckats göra någonting användbart med de där levlarna.

6 Senast ändrad av megen (2011-03-25 08:03:48)

Haha ja lite kul hade det varit med titlar. Men eftersom mitt antal inlägg överstiger min kunskap och erfarenhet ganska regält så skulle det kännas lita fånigt... För mig alltså iaf om det är bryggkonst relaterade.

Ber om ursäkt att jag i mitt förra inlägg inte nämnde herrarna Fredrik och Thomas Fransson, som sedan länge passerat 1000-klubben.  Fredrik ser man inte ofta till men Thomas han är ju nästan hyperaktiv på forumet (menat endast i positiv bemärkelse). 

Det är f.ö. Kenneth och Thomas som ligger i klar ledning, båda närmar sig 2000-klubben faktiskt.

Usch, nu snöar det i Enskede igen!

/pål

Portugisen skrev:

Ja, Kenneth och Bo (Techno) ligger fortfarande lite före en annan, i bryggningskonstens kunskaper såväl som i antalet inlägg här på forumet. Jag började med att brygga i slutet av 2006 och blev aktiv här på forumet ungefär samtidigt. Det är lätt att bli hookad, med så många trevliga människor som delar ens hobby och som inte är blyga att hjälpa till med tips, hjälp och synpunkter. För att inte tala om alla de intressanta trådarna folk tar upp!

För mig går det bra utan titel, dom har ju något sånt på Shbfs forum och det är lite larvigt, i min personliga uppfattning. Men det finns kanske någon annan ide man kunde prova? Annars tar jag gärna 25 kilos säcken wink

Hej

Jag märkte att mitt "namn" var med i 1000.klubben samt att du Pål nämnde att jag låg lite före i bryggningskonsten, jo om så vore fallet så vore det ju väldigt tacknämligt Jag är nöjd att va med i "klubben".

Jag håller med megen på det viset att mina inlägg på inget vis  innehåller en stor kunskap om att brygga öl.

Föresten megen du "rockar både i inlägg om hur samt varför samt att", som sagt var dina inlägg  ,megen, läser jag med lite x-ra skärpa, du vet hur att brygga.

Jag vet själv att både du samt peps samt Thomas, flaskis, weinkeller, samt många andra är mycket bättre bryggare än vad jag är.

Jag har inte den rent teoretiska delen av brygningen, spec den om salter. Fördelen med mej, det är, fastnar jag inom något spec del inom bryggningsteorin, så ger jag mig inte, jag håller på tills jag fattar, genom att fråga, samt läsa, det kan ju va en fördel.

En fördel med min bryggning det är att jag har hållit på sedan mitten av 80-talet, dom första 10 åren med Coperliknande satser. Jag märkte rent empiriskt att ölet smakade "bättre" beroende på tempen, det har jag haft nytta av.

En fördel med min bryggning det är att jag har varit väldigt flexibel gått från alla ytterligheter.

Nackdelen det är att jag är en "hophead"  många öl har blivit alldeles för humlade. fördelen är att det har jag aldrig brytt mig om. Har ölen smakat gott, det är det enda jag brytt mig om. Jag har aldrig brytt mig om olika deffar samt att SHBF skulle ev ha en åsikt om mina öl. Har jag samt mina tidigare arbetskompisar, samt spec min broder tyckt om ölen, via olika arbetsplats träffar, tyckt om dom så har jag varit nöjd.

Jag, smaksatte samt arom humlade mina Stouts i slutet av 90-talet även om det då var en döds synd.

Ni alla här på forum ni skulle bara veta vilken konservativ syn det var på dom olika ölen från mitten på 90-talet fram till dom första åren på 00-talet.

"En stout" skulle bara ha bitter humle, ingen smak samt arom humle. Dom som sa att så var det, dom finns kvar, tro inte något annat.

När svensk hem bryggning var som mes konservativ så slog Internet genom allt mer, i början lite amerikanskt sisådär, men dom fattade (SHBF) trots allt hyfsat snabbt vad som var på G. SHBF var hyfsat snabbt på g angående nätet. Det vet jag, för jag har alla tidningar sedan 1993.

Jag är ingen "teoretiker", jag har trots allt en hyfsad god kunskap om med olika temperaturer gör si och så. jag kan räkna "utan bryggprogram", teoretiskt vilken BU olika öl kommer att få. Jag vet vilken Autention olika jäster får. Mycket lärde jag mig från Ekkelin&Lundgrens bok som jag köpte julen 1995.

Jag har alla nummer av bryggaren från 1994 tills det senaste numret, ett universitet för mig

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-03-26 01:24:04)

Grattis till oss alla som hittat hit!
Jag tycker det är lite små-mysigt här, som en stor och ibland aningen spretig familj med bara gott uppsåt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Japp då tar jag mitt steg in i 1000-klubben då! Har varit en väldigt fin resa från inlägg 0 till inlägg nummer 1000. Här finns mitt första inlägg: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2434

2009 känns som en evighet sedan, då tyckte jag att Newcastle var en god öl och hade börjat snegla på amerikansk IPA/APA men tyckte dem var lite väl beska. Jag ville brygga nått som var likt newcastle, restultatet blev öl och jag bjöd stolt mina vänner på det! Nu tycker jag inte alls om newcastle och har breddat min horizont vad det gäller ölstilar något enormt. Detta är tack vare hembryggningen!

Jag har gått från att vara total nybörjare till att nu börja få allt mer teoretisk kunskap om bryggprocessen men saknar fortfarande en hel del praktisk erfarenhet, brygger inte öl jätteofta. Men jag hoppas jag kommer lära mig minst lika mycket under de nästa kommande tusen inläggen!

Tack till alla som har varit stöttande, delat med sig av kunskap och inspirerat medskribenterna på forumet! Nu ska jag gå och köra en mash out på min BIAB-porter!

Fred ut!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hehe! Själv har jag en bit kvar. Men jag drack av en händelse en Newcastle igår. Och en bara ett pr månader in på mitt ölbryggande. Den jag drack då i min bryggarkariärs linda smakade inte alls gott, ingen humle och väl blaskig. Igår var den återigen till ganska stor belåtenhet. Tänk att preferenserna kan skifta så från tid till annan.
/trådkaparen Love

Välkommen i klubben. Lustigt nog har jag också bryggt BIAB-porter idag, min tredje BIAB någonsin, och denna gången med idiothögt utbyte. För små batcher och OG < 1,050 så är jag nog böjd att hålla med de ivrigaste BIAB-förespråkarna. Inget slabb, nästan ingen disk, god öl.