1

(2 svar, postad i Humlegården)

Jag har hittat info om att sommarölträffen är 2018-08-18 men hittar inte var jag anmäler mig.

Vi i Ekens Bryggerisällskap har flyttat till en ny lokal som är bättre på alla sätt och vis. Vi är nu 11 hembryggare och siktar på att bli 12, eventuellt fler längre fram när vi ser vår kapacitet på bryggplatserna.

Följ länken för en detaljerad beskrivning med bilder: http://bruggarn.blogspot.se/2017/01/upp … -2017.html

Det kommer naturligtvis att fungera. Ett tips är dock att istället för att tappa av vörten till jäshinkar vid lakning så pumpar du över lakvattnet till en tillfällig behållare innan lakning. På så sätt kan du tappa vörten direkt till kokkärlet. Då har du nån jäshink typ 60 liter som lakvattenkärl som är monterat ovanför mäskkärlet så att lakvattnet sen kan självrinna till mäskkärlet.

Ditt sätt att hålla värmen på mäsken låter bra. Oroa dig inte för karamellisering, faran är överdriven.

Det spelar ingen roll vilken falskbotten du använder så länge du inte har för högt vörtflöde genom maltbädden. Det är inte falskbotten som begränsar utan maltbädden. Det är dock bra att ha en falskbotten som är så nära bredden som grytan som möjligt.

Autosparge kommer att funka, men jag hade inte lagt de pengarna. Det går lika bra att reglera in flödet med en kulventil och titta till några gånger under tiden bara. Det är inga problem att reglera flödet från pumpen med ett motstånd. Detta måste dock göras på utloppet!

Om du pumpar hett vatten till lakvattenkärlet tidigare i processen skulle jag inte oroa mig för att pumpa kyld vört från kokkärl till jäskärl. Ser du bara till att lakvattnet är rejält varmt så är pump och slangar pastöriserade.

Du har fått e-post!

Jag varken syresätter eller tappar om. Ölen jäser ut fint ändå och efter lite övning så får jag i princip inte med nåt grums vid flaskning/fattappning. Mitt tips är att du skippar syresättningen. Men se gärna till att ha pigg jäst.

Harald skrev:

O det är inte möjligtvis så att någon av er bor eller jobbar i Stockholm som skulle tänka sig att testa en flaska för bedömning? smile

Jag har e-postat dig

7

(0 svar, postad i Kontakt)

Med början i januari så kommer bryggkurser att hållas av mig i Biskopens Bryggklubbs lokal i Henriksdal. Kurserna hittar man på SHBF:s hemsida där de ligger under "Stockholm 4".

På min blogg lägger jag upp alla mina bryggningar/recept. Det som jag själv tycker är intressantast är de slutsatser man gör under en bryggning. Om det finns fler där ute som sitter på liknande loggar/bloggar så läser jag gärna...

Länken till min blogg hittar du i sidfoten av inlägget

9

(5 svar, postad i Utrustning)

Ångpannan du har idag är jag hyfsat säker på att den räcker för själva koket. Det behövs nämligen mindre energi för att hålla ett lagom rullande kok än för själva uppvärmningen. Ju större volymer man kokar desto mindre blir dessutom värmeförlusterna relativt sett och det hela blir därmed effektivare=effekten räcker bättre för koket. För uppvärmningen dock så är din effekt för liten. 48kW på 2000l blir ju bara 2,4 kW per 100l vilket innebär väldigt lång uppvärmningstid. Utan värmeförluster tar det då som Svensson skriver ca 4 timmar. Så här stora system drivs med fördel av en gaspanna eller liknande, så kör i alla fall Mikael Dugge i sitt bryggeri.

Om du under själva uppvärmningen kunde elda under kitteln så skulle du antagligen kunna klara dig med den ångpanna du har som då bara skulle sköta själva koket.

Bryggverk behöver inte vara komplicerade... sen är ju definitionen av vad som är komplicerat upp till var och en. kika gärna på min blogg (länken finns längst ner i mitt inlägg), jag kör på hyfsat enkel utrustning.

11

(1 svar, postad i Kontakt)

Känner du att ditt bryggintresse börjar bli för stort för ditt hem? Eller önskar du kanske att du hade några att dela ditt intresse med?

Vi i Biskopens Bryggklubb söker fler medlemmar som vill vara med och dela en lokal tillsammans. I lokalen kommer det att finnas bryggverk att köpa/hyra in sig i eller så tar man helt enkelt med sitt eget. Det kommer också skapas/finnas möjlighet att låsa in en begränsad mängd privata tillhörigheter.

Vi letar lokal för fullt just nu och kommer sannolikt snart att välja en. Hyresnivån per bryggare beror av hur många vi är och initialt kommer den kanske därför vara lite högre men med tiden landa på ca 600-800 kr/månad.

Är du intresserad av att gå med i Biskopens Bryggklubb är det bara att svara i den här tråden!

Du är nybörjare skriver du, är det så att du missat att du måste mäska malten innan koket? Då måste också malten vara krossad.

13

(17 svar, postad i Utrustning)

till de volymerna skulle jag rekommendera gas... om ni inte brygger på ett elverk.

14

(14 svar, postad i Utrustning)

skulle en hydrofor funka? de är ju till för dricksvatten, är hyfsat stora och gjorda för tryck. borde lätt gå att modifiera.

kom hem till mig och brygg med mig en dag, då kommer vi säkert hitta en massa skillnader i förfarandet, dessutom kan vi smaka varandras öl o jag känner igen iaf ett par felsmaker.

så brygger jag varje gång (se första inlägget i min blogg), så kör på!

17

(7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

jag tycker att du ska prova, det är så man lär sig. men du bör också läsa på en hel del om du vill kunna producera nåt som blir gott.

Det finns många olika åsikter om vilken typ av bryggeri som är det bästa, det viktigaste är att du hittar det bryggverk som passar dig. Det svåra är då att ditt behov kommer ändras över tiden. Om du fastnar för hobbyn (livsstilen) så finns det en risk att du kommer vilja uppgradera, eller så lär du dig hur ofta och hur mycket som är lagom för dig att brygga och standardiserar det. Mitt tips är att du inte investerar allt för mycket pengar i början utan bara tillräckligt för att du ska kunna utvecklas, för att sen veta mer om vad det är du söker. Du kan läsa om min resa på: bruggarn.blogspot.se

19

(0 svar, postad i Utrustning)

Jag har nu lagt upp en guide för hur man monterar ett värmeelement från en vattenkokare i en jäshink: bruggarn.blogspot.se

Synpunkter är välkomna!

20

(12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Det där med att byta ut förkultursölet med kokat vatten tror inte jag är nödvändigt.

Bakterierna är nog döda nu

Om du har i humlen vid flameout så är den alltså med under bakteriejäsningen? Det ska inte vara bra vad jag vet. Jag har gjort en berliner weisse nyligen men då kokade jag efter bakteriejäsningen, inte innan. Det blev rätt bra, men lite funky. Jag hade velat ha en renare syra, dock utan att "fuska" med mjölksyra.

Jag är också skeptisk till idén om att göra en genomföring, inte för att det inte går, utan för att nyttan inte är värd besväret. Om det bara handlar om att föra över vörten till jäskärlet efter kok så funkar en hävert mycket bra. En grov silikonslang skulle jag rekommendera så får man lite fart och slangen tål hög temperatur om man vill köra no-chill (vilket jag gör). Med en påsklämma på slangen kan man sen reglera ner flödet så att man inte får med så mycket druv i slutet.

I ett första försök skulle jag nog nöja mig med 5% chocolate malt, det räcker ganska långt.

Fast det här är ju en tråd om allt annat än öl. Kan inte folk få ha sina åsikter utan att nån stör sig på det? Man behöver ju faktiskt inte ens läsa det.