Måste bryggverk vara så komplicerade?

Har lyckats lura med ett par kompisar på en idé om att snickra ihop ett eget bryggverk. Problemet är att när man googlar runt lite på folks hemmabyggen så är de fantastiskt avancerade. Måste de vara det?

Som inbiten BIAB:are förespråkar jag enkelhet och själva biab-tänket borde ju gå att överföra på ett bryggverk.
Tänker mig ett stooort rostfritt kärl med adekvat värmeelement som styrs av en billig minidator via en termostat. (Det här är den mest avancerade delen som min kompis får ordna)
I det stoooora kärlet sänker man ner en insatssil av lite rördetaljer och stålnät som får fungera som biab-påse
(eller i nödfall en rejäl hemmasydd påse helt enkelt). Sen kan datorn stegmäska och det där och när det är klart lyfter man ur silen och drar upp till kok.

Efter kok kör man vörten genom en plattvärmeväxlare (behövs pump till det va? Kör med spiral själv så jag har dålig koll) och sedan pumpar man ur till jäskärl.

Behöver det vara svårare? De bryggverk som finns att köpa pumpar ju runt vörten genom malten och dylikt men det borde generera värmeförlust och kräver mer rördragning. En motordriven omrörare under mäskningen borde väl fungera fint?

Kan det vara såhär "enkelt" eller har jag missat nåt viktigt?

/// M

"Trying is the first step toward failure."

Sv: Måste bryggverk vara så komplicerade?

Nej, de behöver inte vara särskilt svårt. Cirkulation för en jämn temp i hela kärlet är en fördel men inget måste.
En gryta i grytan istället för biab-påsen hade jag tyckt varit smidigt (trött på tygpåsen). Den lilla grytan behöver ha
ett finmaskigt när i botten (såklart).

Tror allt beror på batchstorlek. Upp till 20-25 liter är nog biab bra. Sen är nog en separat mäskgryta att föredra. Har man 200 liter mäsk och ska lyfta upp draven i en påse.....
Jo pump om det är större mängd. Det går ju så klart att isolera slangar lite enkelt. Sen lär man sig ganska fort hur mycket man behöver overshoot tempen för att kompensera.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Bryggverk behöver inte vara komplicerade... sen är ju definitionen av vad som är komplicerat upp till var och en. kika gärna på min blogg (länken finns längst ner i mitt inlägg), jag kör på hyfsat enkel utrustning.

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Mitt lilla bryggverk är ju så enkelt som det går för batchvolymen. Kanske är jag inte känd för att gå allra enklaste vägen (om man tänker på mitt hotrodbygge) men ska det vara enkelt och billigt och sustainable...... Plast klarar sig inte hur länge som helst. Inte julapump heller! Rostfria grytor med väl tilltagen överdimension och en riktig pump. Sen går det ju att brygga utan styrsystem och bara kontrollera temp med termometer och on-off-knapp. Mer än 20-25 liter, sen blir det pump anser jag.
Men visst går det att brygga 100 liter i en stålbiab men då måste man ha travers. Och vill man inte pumpa rund vörten i en kylare så måste man ha en stor spiral med bra flöde av kallt vatten. Och röra i grytan för att sprida ut coldspots/hotspots.
Ofta tjänar man inget på extrem enkelhet. Det blir bara jobbigt att dra runt.

Tänk inte oavancerat, utan tänk enkelhet. Enkelt kan vara flera kärl med simpel tempstyrning och pump. Man trycker på play, sen lutar man sig tillbaka och smakar av förra brygden........

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Det här med pump. Vad finns det för alternativ egentligen? De "riktiga" är ju svindyra och något jag kan tänka mig att uppgradera till efter ett tag när jag vet att verket fungerar.

Kraven på pumpen är att den ska vara någorlunda robust och vara livsmedelsklassad. Någon som har någon idé? Denne får isf gärna tipsa om alternativen och vart de går att få tag på.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

många använder den från Jula, http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-o … mp-650190/
jag har ingen erfarenhet men den fungerar bra för vissa, dåligt för andra.
För dom som har dålig erfarenhet så satsar dom direkt på bra pumpar...
http://shop.humle.se/se/search.php?id=11011

/ Tobias

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

8 Senast ändrad av scaryeyes (2015-04-26 06:28:52)

BRA pump! Den julapumpen funkar INTE i längden. Och ett bryggsystem som är beroende av pump, är VERKLIGEN beroende av pump som går att lita på!
Jag körde rostfri grundig cirkulationspump innan.... så den där julapumpen räddade mej många gånger. Sen fallerade den åxå. Riktig pump kostar och finns inga genvägar. Jo kanske tvättmaskinspumpar om man vill gå den vägen. Men om man tittar eften ny pump så kostar dom åxå ju.

Inte gratis att brygga öl om man vill upp i batchstorlek, eller få lite enklare bryggdag. Men engångsinvestering. Mitt 50L bryggverk har kostat minst 4000:- Kanske 4500:- tillochmed! Men då kostade humlepumpen nog bara 1600 tror jag på den tiden

Allt är jävligt bonnigt. Inget betat och allt svetsat utan rotgas. Allt billigast möjligt. Det är så jag jobbar. Man kan åxå köpa nytt om man vill.......

http://forumbilder.se/EB21E/bryggverk.jpg

Anledningen till att mäskkärlet är så högt (minst 65 liter) är att det ska kunna användas som partykyl i trädgården. Bara soppa ner ett cornyfat och koldioxidpellets runt om.

Har själv tänkt pröva köra BIAB i en 200L tank. Har beställt och fått påse med specialmått från Mike Wilser, http://biabbags.webs.com/. 35usd ville han ha för en påse 64x64cm. Otroligt bra kille att ha å göra med, skickade in lite bilder på tanken (dubbelvägg mjölktank) och diskuterade lite fram och tillbaka hur man bäst skulle dimensionera påsen, hänga upp, och extrahera.

Kommer köra med chuggerpump från humle, och oxå de 3.2kW dopp-element som de säljer. Elektrisk vinsch är givet, men inte inköpt ännu. Kommer inte ha möjlighet brygga än på några månader ännu, ämnar ta rejält med bilder och rapportera när jag får tillfälle. Ska bli spännande se om det fungerar, inte mycket förlorat om det visar sig vara en PITA.