Måste bryggverk vara så komplicerade?
Har lyckats lura med ett par kompisar på en idé om att snickra ihop ett eget bryggverk. Problemet är att när man googlar runt lite på folks hemmabyggen så är de fantastiskt avancerade. Måste de vara det?
Som inbiten BIAB:are förespråkar jag enkelhet och själva biab-tänket borde ju gå att överföra på ett bryggverk.
Tänker mig ett stooort rostfritt kärl med adekvat värmeelement som styrs av en billig minidator via en termostat. (Det här är den mest avancerade delen som min kompis får ordna)
I det stoooora kärlet sänker man ner en insatssil av lite rördetaljer och stålnät som får fungera som biab-påse
(eller i nödfall en rejäl hemmasydd påse helt enkelt). Sen kan datorn stegmäska och det där och när det är klart lyfter man ur silen och drar upp till kok.
Efter kok kör man vörten genom en plattvärmeväxlare (behövs pump till det va? Kör med spiral själv så jag har dålig koll) och sedan pumpar man ur till jäskärl.
Behöver det vara svårare? De bryggverk som finns att köpa pumpar ju runt vörten genom malten och dylikt men det borde generera värmeförlust och kräver mer rördragning. En motordriven omrörare under mäskningen borde väl fungera fint?
Kan det vara såhär "enkelt" eller har jag missat nåt viktigt?
/// M