Mäska utan "riktigt mäskkärl"

Jag är nybörjare på ölbryggningen och har endast bryggt helmaltsbryggning en gång tidigare. Nu har jag köpt en kastrull (36l) för att komma upp i lite större volymer. Saken är den att jag inte har något mäskkärl ännu men vill ändå brygga. Det jag undrar är om det fungerar att mäska i min kastrull för att sedan hälla över mäsken till lakkärlet (jäshink med borrade hål i botten som placerats i en annan) och låta det ligga där medans jag värmer lakvatten med samma kastrull? Frågan kanske låter dum men jag undrar om det gör något om mäsken väntar i lakkärlet och då svalnar?

Hur fixar ni utan mäskkärl detta moment?

Sv: Mäska utan "riktigt mäskkärl"

så brygger jag varje gång (se första inlägget i min blogg), så kör på!

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se

Jag kör BIAB så jag mäskar alltid i kastrullen. Ett "hett" tips är att klä in den i tillskuret liggunderlag. Jag kör två varv av biltemas tjocka variant.

/// M

"Trying is the first step toward failure."

För att det ska gå fortare att värma lakvatten så kan du ta alla kastruller du har och köra på alla fyra spisplattorna.
Det kan du dessutom göra under tiden du mäskar så att du kan börja lakningen tidigare.
Slipper bli så lång bryggdag.

Testa BIAB, du måste fixa en påse men du slipper massa disk, lakning som fastnar och krångel med att lakvatten ska hålla rätt temp osv.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

6 Senast ändrad av jacon (2015-01-29 18:56:51)

BIAB for president!!
Har kört hink-i-hink-metoden längen, men har nu börjat med biab. Då jävla smidigt. Får dessutom bättre utbyte än vad jag fick innan så jag är sjukt nöjd. Har bryggt 2 ggr/vecka den senaste tiden och jag tycker allt är bättre med biab. Hett tips alltså!