Vad behöver jag som nybörjare?

Hej, tänkte brygga öl och i synnerhet på sikt brygga ljus öl så som lager. Jag är helt och hållet nybörjare. Om jag nu ska köpa utrustning och kan tänka mig att satsa lite pengar på detta vad ska jag då köpa? Skulle gärna vilja ha lite rejäla saker så som rejäla kokkärl och göra 25 liter åt gången. Vad ska jag satsa på i utrustning?

Zigge

Sv: Vad behöver jag som nybörjare?

Hej Zigge.
Jag tycker det är svårt att ge dig vägledning p.g.a. att som du själv skriver, är nybörjare.
Jag började med att vara med en som brygger (Lars Stjärnestam) under en bryggning och lärde mig grunderna i helmaltsbryggning.
Sedan så surfade jag på internet för att se vad det fanns för utbud i bryggutrustning utan att det kostade för mycket, och fastnade för Lund Teknik i Danmark.
De hade ett bryggverks-kit för ca 5600SEK som jag beställde, och bryggde med i ca 6 år.
2013-11-14 beställde jag en SPEIDEL BRAUMEISTER 50L från Humlegårdens Ekolager och har gjort några bryggningar med den, och tycker att det är ett bra bryggverk.
Men det är byggt för RIMS stegmäskning och därför är det viktigt att maltens krossningsgrad är rätt och att man har rätt steg, temp, och tider i mäskningen.
Där har jag inte hittat helt rätt just nu, men det börjar närma sig.
Varje bryggverk tar tid att lära känna, och det krävs några bryggningar innan allt blir perfekt.
Fördelen med Braumeister är att där programerar man in mäskschemat i styrenheten och sedan så är den självgående, tills det är dags att ta bort draven och gå vidare till koket.
Nackdelarna är att det är svårare att få ut höga densitetsvärden bara på mäskningen.
Jag har en 3-valsars MaltMill maltkross, en BM50L, 2st 30L och 2st 60L Speidel koniska jäskärl, Blichmann plattvärmeväxlare och en färgvåg som väger på grammet exakt upp till 6,1kg.

/Erik

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!

3 Senast ändrad av Perwaste (2014-12-28 17:11:48)

Tjena, välkommen!