Vad behöver jag som nybörjare?

Hej, tänkte brygga öl och i synnerhet på sikt brygga ljus öl så som lager. Jag är helt och hållet nybörjare. Om jag nu ska köpa utrustning och kan tänka mig att satsa lite pengar på detta vad ska jag då köpa? Skulle gärna vilja ha lite rejäla saker så som rejäla kokkärl och göra 25 liter åt gången. Vad ska jag satsa på i utrustning?

Zigge

Sv: Vad behöver jag som nybörjare?

Hej Zigge.
Jag tycker det är svårt att ge dig vägledning p.g.a. att som du själv skriver, är nybörjare.
Jag började med att vara med en som brygger (Lars Stjärnestam) under en bryggning och lärde mig grunderna i helmaltsbryggning.
Sedan så surfade jag på internet för att se vad det fanns för utbud i bryggutrustning utan att det kostade för mycket, och fastnade för Lund Teknik i Danmark.
De hade ett bryggverks-kit för ca 5600SEK som jag beställde, och bryggde med i ca 6 år.
2013-11-14 beställde jag en SPEIDEL BRAUMEISTER 50L från Humlegårdens Ekolager och har gjort några bryggningar med den, och tycker att det är ett bra bryggverk.
Men det är byggt för RIMS stegmäskning och därför är det viktigt att maltens krossningsgrad är rätt och att man har rätt steg, temp, och tider i mäskningen.
Där har jag inte hittat helt rätt just nu, men det börjar närma sig.
Varje bryggverk tar tid att lära känna, och det krävs några bryggningar innan allt blir perfekt.
Fördelen med Braumeister är att där programerar man in mäskschemat i styrenheten och sedan så är den självgående, tills det är dags att ta bort draven och gå vidare till koket.
Nackdelarna är att det är svårare att få ut höga densitetsvärden bara på mäskningen.
Jag har en 3-valsars MaltMill maltkross, en BM50L, 2st 30L och 2st 60L Speidel koniska jäskärl, Blichmann plattvärmeväxlare och en färgvåg som väger på grammet exakt upp till 6,1kg.

/Erik

Helmaltsfrälst bryggare med ordspråket: var dag är början på en ny möjlighet!

3 Senast ändrad av Perwaste (2014-12-28 17:11:48)

Tjena, välkommen!
Jag har en 25 l gryta från Biltema. Köp en dyrare med tjock botten, då kan du även ha den på en lös indjktionshäll.

Se till att köpa  med en större tappkran,  3/4 tum. Annars får du sitta som jag, å rensa kranen mär du lakar. Till andra batchen bytte jag kran.

En falskbotten i form av ett rostfritt stekskydd på Ikea. Det är en cm för stort i diametern, kapa pi så passar det.

Smaksak om man vill ha humlekottarna i tvättpåsar eller inte.

Kylelement i form av kopparrör. Ta 12 mm rör o böj runt en kastrull eller annat. Ta inte hårda rör, svårt att få bra, ta mjuka plastöverdragna, och ta bort plasten.  Anslutnkng i ena änden till vattenkranen o andra änden ut i vasken.

En jäsningsmätare. Där får du vörtstyrkan, kan beräkna alkoholhalt etc.

En bra digital termometer. Viktigt att ha rätt temperaturer.

Jästunna och jäsrör.

Jag kör alltså manuellt, tycker det räcker bra med 25 l. Många fler tips finns det, troligen enklare och bättre, men det här kom jag fram till under året.

Jag har gjort många försök med kylare, de flesta ser ut som något halvfärdigt Alfons Åbergprojekt....   Men kylaren kapar många timmar när du brygger, och förbättrar framför allt resultatet enormt.

Lycka till!

Skall du brygga lager måste du kunna jäsa och lagra kallt. Ett extra kylskåp med en STC-1000 tempkontroller är bra. Dessutom behöver du mycket jäst om du skall göra 25 liter lager, så en E-kolv för att göra förkulturer, och en egenbyggd magnetomrörare är bra att ha.

Det finns många olika åsikter om vilken typ av bryggeri som är det bästa, det viktigaste är att du hittar det bryggverk som passar dig. Det svåra är då att ditt behov kommer ändras över tiden. Om du fastnar för hobbyn (livsstilen) så finns det en risk att du kommer vilja uppgradera, eller så lär du dig hur ofta och hur mycket som är lagom för dig att brygga och standardiserar det. Mitt tips är att du inte investerar allt för mycket pengar i början utan bara tillräckligt för att du ska kunna utvecklas, för att sen veta mer om vad det är du söker. Du kan läsa om min resa på: bruggarn.blogspot.se

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se