Tack, jag ska lägga till mer jäst alltså.

Jag har slurryn kvar som jag använt ett par gånger nu som jag skulle kunna använda.
Men problemet är att den var också i samma kylskåp och helfrusen. För att vara på den säkra sidan kommer jag göra en förkultur på den först för att veta att jästen lever.

Det var inte riktigt planerat men...

Mitt kylskåp bestämde sig för att kyla som en dåre. Dessförinnan var den inställd på 0 grader C, inte med termostat utan endast med en hederlig ratt graderat från 1 till 6.
Jag var bortrest i en vecka och upptäckte det när jag kom hem, och dessförinnan var den på 0, så förmodligen har den varit på -10 i 3-4 dagar. Allt såg ut att vara massiv is.

Jag har nu låtit isen smälta och det är nu dags att tappa på flaskor.

Ölen ser ut att ha ändrat färg efter incidenten, lite mer grå-aktigt. Jag är rädd att all jäst är död vid det här laget och att det inte kommer bli någon kolsyra.
Är det någon som har råkat ut för nåt liknande, är tacksam för tankar och erfarenheter?

Jag kommer jag köra på som vanligt för att se om det går att rädda ölen (och uppdatera denna tråd med vad som händer vid ett illdåd som denna).

Hej

Jag tror också det är mäskschemat.
Du villl ha mer förjäsbarhet och då borde låta försockringsrasten med lägre temp vara längre eller enbart anv en försokringsrast, det verkar som att 73c dominerar.
Jag kör själv med en enda försokringsrast på 68c i 70 min och brukar hamna på fg runt 1010.

Kolla också felmarginalen i dina termometrar. Jag har bytt några gånger eftersom alla visar inte samma vid samma temp. Jag kör med infusion så jag har en till att mäta vattentemp och en till att visa mäsktemp. Det kanske är så att din termometern visar 5 grader för mycket?

Tack brandemannen för ditt svar, jag har tidigare i veckan blandat in ca 3 blad gelatin till 25 liter öl.
Vet inte riktigt hur man ska göra men jag kokade ca 1 dl vatten, lät svalna och sedan lär gelatinet lösas upp. Detta hällde jag sedan in i sekundärjäskärlet och blandade runt bed häverten.

När jag titade på det igen verkar det som att gelatinet har fastnat på insidan av behållarens väggar. Ölen är väl kyld nu i ca 0 grader.

Kan det vara så att det var för kallt för gelatinet som gjort att det stelnat med en gång utan att lösas upp ytterligare med öl??

Hej
Jag funderar lite på att använda gelatin i samband med sekundärjäsningen i min lageröl. Den förra batchen stod i 3 veckor i sekundärjäaning i 0 grader, blev hyfsat bra men inte riktigt klart vid tappning på flaska.

Så, jag funderar på att använda gelatin i sekundären i min nuvarande batch.
Men jag är lite orolig för att man tar bort "all kvarvarande" jäst och på detta sätt gör en kolsyrning omöjlig på flaska (primat med socker)??

Är det någon som vet?

mvh
/Ferenc

Ok, nu e jag hemma igen och ser att jäsningen har kommit igång! Så har flyttat ner det till 13 gradig källare.

Old Gowrie skrev:
megen skrev:

Men jag hade nog gjort en tre - fyraliters förkultur i ditt fall.

Mmm, jag med. Men hade väntat tills den jäst ut  och använt slurryn (bottensatsen) eftersom sån stor mängd blaskig vört från förkulturen hade påverkat bryggningen negativt.

Man får helt enkelt hitta en balans mellan tiderna för jäsning, lagring och konsumption, så slipper man köpa jäst mer smile

/Ferenc

Tack för de uppmuntrande svaren!

Anledningen till att jag inte körde förkultur var att jag aldrig gjort det innan och var enklare att bara köpa fler paket. Men det är definitivt något jag ska göra nästa gång. Jästen har legat i mitt kylskåp ca 4 veckor och har bäst före ända till juni.

Kommer nu jäsningen igång så är infon på Whitelabs förpackningar värkligen värdelös. Det står att ett rör ska räcka till 5 gallons.
Jag ska vispa och skaka på den när jag kommer hem, och hålla tråden updaterad.

Hur stor förkultur behövs för att få igång en batch på ca 20-24 liter direkt i jästemperatur, typ 13-14 grader?

/Ferenc

Hej
Jag bryggde med helmalt för första gången igår. Men nu i morse (13 timmar efter jästen tillsattes) har jäsningen inte kommit igång ännu viket jag oroas lite för.

Brygden är för ljus lager med Viking pinsnermalt och använde 2 st flytande jäst för pilnser från Whitelabs.
Det är ett par saker jag spekulerar på som kan vara orsaken:

1. Vörtkylaren var mycket effektiv, den kylde 24 liter från 100 grader till ca 20? grader på mindre än 10 min. Anledningen till att jag inte vet exakt är att vår termometer gick sönder under kylningen. Så, vi upptäckte att vörten är mycket kallare än vad termometern visar försent och då var den säkert nere vid ca 20 grader (enligt fingermått).
Så jästen tror jag kan ha fått ett underläge till att komma igång i och med temperaturen blev lägre än den rekommenderade, igen mellan tummen och pekfingret eftersom termometern strejakde.

2. Mäskningen visade pH på 5,8 så vi tillsattre mjöklsyra i omgångar tills vi fick ner den till 5,2 -5,4. 4 tsk totalt till 5,1kg pilsnermalt (Viking) och 6 liter vatten (proteinrast). Total mäsk var 14 liter vatten vid försockringsrast. Jag vet inte hur det påverkar jäsning att ha i mjölksyra i mäsken ifall pH blir för lågt? Eventuellt var vi för snabba med att lägga till mjölksyran och kan ha fått i för mycket vilket kanske bara visar sig senare, och som följd kan kanske ha en negativ effekt på jäsningen?

3. Jästen var beställt från Humle och leveransen tog 4 dagar. Just då var det häftiga minusgrader och jag vet inte hur pass DHL värmer upp sina lager och lastbilar. Jästen var iof.sig flytande när jag fick den. Men om den har frysit kan den ha dött helt och hållet.

4. Mätte efter koknig (av 30 liter  i 70 min, ca 3,5 liter kokades bort) upp 1058 med hydrometern. Jag hade räknat med mycket lägre. På jästförpackningen står det att på OG över 1070 bör man tillsätta jästnäring för att jäsningen ska komma igång. Mitt värde är ju lägre men ganska högt endå, viket kan hindra att jäsnikngen kommer igång som den ska.

5. Var lite snål med luftningen av vörten. Eftresom vi tappede den med hävert, tyckte vi att den luftades endå i det skedet.

Är det någon som kan hjälpa mig med mina terorier ovan?
Och, önnu viktigare vad man kan eller bör göra härnäst. Jag har jästnäring hemma som jag skulle kunna använda och skulle även kunna lufta det lite.
Jäskärlet står tills vidare i rumstemp men eftersom det är en ljus lager ska den ska flyttas ner till källaren som håller 13-14 grader.

/Ferenc

9

(16 svar, postad i Utrustning)

Låter lite farligt utan några kemikunskaper...

Har du provat?
Och i sambamnd med ett brygge?
Får man bort all klorin, och lukt även från plast?

10

(16 svar, postad i Utrustning)

Är det någon som vet vart man får tag på desinfektionsmedel i Helsingbors-trakten, allt är slut här på humle.se

/Ferenc

11

(3 svar, postad i Utrustning)

Tack för den redan befintliga tråden om detta!
Jag har jordfelsbrytare och kommer först prova med lite vatten. Fördelen med elpatron är ju att den blir snabare kall när man stängt av den jämfört med en platta på spisen.

/Ferenc

12

(3 svar, postad i Utrustning)

Hej

Efter ett par extraktbryggningar har jag beställt allt jag behöver för en helmaltsbryggning.
Jag har förloppet klart i huvudet men det är två saker som jag oroas över.

Tanken är att vörten ska koka i en valig jäshink med en monterad elpatron från vattenkokare. Kärlet rymmer 35 liter och vörten jag ska koka kommer vara ca 30 liter.

Kärlet har jag isolerat med 2 lager liggunderlag för att minska värmeförlusten. (Mäskning kommer ske i samma kärl)

Min fråga är om någon har gjort så och om hinken och isoleraing kommer att hålla att koka i 1 timme?

Andra frågan är säkerheten, eftersom vört kan koka över lätt och man har en elpatron på 2000W som fångar upp vörten precis under...
Hur har andra gjort med vörtkok ala budget-variant?

/Ferenc

13

(1 svar, postad i Här kan du testa att posta inlägg)

hej