Klarning vs. kolsyrning

Hej
Jag funderar lite på att använda gelatin i samband med sekundärjäsningen i min lageröl. Den förra batchen stod i 3 veckor i sekundärjäaning i 0 grader, blev hyfsat bra men inte riktigt klart vid tappning på flaska.

Så, jag funderar på att använda gelatin i sekundären i min nuvarande batch.
Men jag är lite orolig för att man tar bort "all kvarvarande" jäst och på detta sätt gör en kolsyrning omöjlig på flaska (primat med socker)??

Är det någon som vet?

mvh
/Ferenc

Sv: Klarning vs. kolsyrning

Jag använder oftast gelatin och har aldrig haft problem med priming. Oftast primär 1-2 veckor, sekundär ung. samma tid.

Har ett par lager som stått på primär upp till en månad och sekundär lika länge som jäst i flaska utan problem.
Däremot har jag aldrig fått en öl som varit helt klar när den väl är kyld men då rör det sig om köldgrumlig och proteinutfällning. Jästgrumling lägger sig i allmänhet med tiden stv man inte använder en välfigt lågflockande jäst.

Mvh
Love

Sv: Klarning vs. kolsyrning

Tack brandemannen för ditt svar, jag har tidigare i veckan blandat in ca 3 blad gelatin till 25 liter öl.
Vet inte riktigt hur man ska göra men jag kokade ca 1 dl vatten, lät svalna och sedan lär gelatinet lösas upp. Detta hällde jag sedan in i sekundärjäskärlet och blandade runt bed häverten.

När jag titade på det igen verkar det som att gelatinet har fastnat på insidan av behållarens väggar. Ölen är väl kyld nu i ca 0 grader.

Kan det vara så att det var för kallt för gelatinet som gjort att det stelnat med en gång utan att lösas upp ytterligare med öl??

Sv: Klarning vs. kolsyrning

Hej

Ett bra sätt kan vara att värma på det redan lösta Gelatinet till 40-50°
sedan kan man ta upp någon deciliter öl och s a s göra en "för-blandning"
innan man häller tillbaka alltihop i spannen under varsam omrörning.
Det går utmärkt att tillsätta Gelatinlösning i omgångar,
så om du vill kan du genast prova ovanstående.
Har du provat att gunga spannen/kärlet för att se om det släpper från sidorna?
Öltempen du beskriver är nog inget problem i sammanhanget.

Mvh Jelly-boy Raasken wink

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)